banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

מכירת הדירות בנסיקה אבל ההיצע הולך ויורד

נתוני מכירת הדירות החדשות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כמו גם היקפי העסקאות בסקירת האוצר שפורסמה בתחילת השבוע, מעידים כי ענף הנדל"ן פועל בכל הכוח. שיא של שני עשורים בהיקפי העסקאות, משקיעים שחוזרים לשוק וגם מכירת דירות חדשות ששוברת שיאים של השנתיים האחרונות. האם ענף הנדל"ן נמלט מהשפעות הקורונה? עיון בנתון נוסף שמפרסמת הלמ"ס מעיד כי התשובה שלילית ומעלה שאלה אחרת. ניתוח

היום פורסמו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) אודות היקף הדירות החדשות שנמכרו ברבעון השלישי של השנה. נתוני חודש ספטמבר, הכוללים גם את ימי הסגר השני כמו גם חלק מחגי תשרי, מעידים על היקפי מכירות גדולים בהשוואה לחודש הקודם, וגם בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה. למעשה – על פי הנתונים, חמשת החודשים האחרונים (מאי-ספטמבר) מהווים חודשי שיא במכירת דירות חדשות, לעומת אותם החודשים ב-2019 וגם ב-2018. על פניו מדובר בנתונים המעידים כי ענף הנדל"ן, ובמקרה הזה דירות חדשות שנמכרות על ידי הקבלנים, נותר יציב על אף משבר הקורונה, הבריאותי והכלכלי, ונתונים אלו קיבלו חיזוק גם מדו"ח אגף הכלכלן הראשי שפורסם בתחילת השבוע. נזכיר כי בסקירת האוצר ניכר כי חודש ספטמבר רשם שיא של שני עשורים בהיקפי העסקאות ולא רק בדירות חדשות. 

אבל האם המגמה הזו עשויה להמשיך וללוות אותנו גם בהמשך? האם ענף הנדל"ן מפגין עמידות למרות פגיעת הקורונה? כדי לנסות ולהשיב על השאלה הזו, צריך להסתכל לא רק על נתוני המכירות, אלא גם על נתון נוסף שמספקת הלמ"ס  – דירות חדשות שנותרו למכירה, כלומר דירות חדשות שטרם נמכרו ונמצאות בשלבי בניה מתקדמים או מוכנות לאכלוס. על פי הנתונים הללו, בחודשים האחרונים נרשמה ירידה משמעותית בנתון זה, כלומר היצע הדירות שעל המדף הולך ויורד. אם מספר הדירות הלא מכורות עמד בשנתיים האחרונות על סביב 45-46 אלף דירות, ביוני המספר החל לרדת לכיוון 43 אלף דירות, בחודש יולי מדובר על כ-42 אלף דירות ובחודשים אוגוסט ספטמבר כבר מדובר על סביב 40 אלף דירות. חשוב לציין שנתוני הלמ"ס עוד עשויים להתעדכן ולהשתנות, אבל המגמה הזו ככל הנראה כאן להישאר. הסיבה היא ימי הסגר שהובילו להאטה בבניה, התחלות בניה נמוכות יותר והשפעה של הקורונה שאפשר לראות, לא מהכיוון של הרוכשים, אם כי מהכיוון של הקבלנים. 

ההאטה במספר הדירות שנותרו למכירה קשורה גם לנתון אחר שאינו מופיע בסקירה הנוכחית – היקף הבנייה הפעילה. על פי נתוני הקבלנים, הקורונה פגעה במשך הבנייה שרק התארך וזאת בשל מצוקת כח אדם וסיבות נוספות. הירידה במספר הדירות שעומדות על המדף לא רק עשויה להוביל לעליית מחירים בהמשך הדרך, היא גם מעידה שמספר גדול יותר של דירות נמצאות עדיין בתהליך בניה. וכאן אנחנו מגיעים לתהליך נוסף שנמצא עדיין בסוג של תרדמת. בחודשים הקרובים אנו צפויים להיתקל בעוד ועוד מקרים של איחורי מסירה של דירות חדשות מצד קבלנים. המדינה הייתה אמורה להחליט האם הקורונה משנה את הפיצוי שהקבלנים יצטרכו להעביר לרוכשים, אולם עד כה לא התקבלה החלטה חד משמעית. בכמה דירות מדובר? עוד לא ברור, בכמה כסף מדובר בכל הקשור לפיצוי על איחור המסירה? ככל הנראה לא מעט. החודשים הקרובים ונתוני התחלות וגמר הבניה של הלמ"ס ישפכו אור על הנושא בהמשך הדרך.

בשורה התחתונה – השמחה על חגיגת המכירות בענף הנדל"ן למגורים, והמסקנה כי ענף הנדל"ן הצליח לגבור על משבר הקורונה, מוקדמות מידיי. החודשים הקרובים, גם אם ימשיכו לשבור שיאים במכירות, עשויים לחשוף בפנינו מציאות אחרת. 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות