banner
אילוסטרציה // מגדילים
אילוסטרציה ת"א // מגדילים

רמת עסקאות הנדל"ן למגורים שמרה על יציבות בחודש ספטמבר

כך עולה מנתוני משרד האוצר, לפיהם בחודש ספטמבר נרכשו 9.6 אלף דירות, ללא שינוי בהשוואה לספטמבר אשתקד וירידה של 11% בהשוואה לחודש הקודם. עוד נרשמה עליה חדה של 37%, במכירות הקבלנים בשוק החופשי

בחודש ספטמבר נרכשו 9.6 אלף דירות, ללא שינוי בהשוואה לספטמבר אשתקד וירידה של 11% בהשוואה לחודש הקודם, כך עולה מסקירת אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר לענף המגורים לחודש ספטמבר. "יציבות זו במספר העסקאות בספטמבר יש בה כדי להפתיע במידה מסוימת, הן לנוכח העובדה שחגי תשרי החלו השנה כבר באמצע ספטמבר והן לנוכח הסגר השני שהחל ב-18 לספטמבר, ערה"ש", אומרים במשרד האוצר, "אחד ההסברים לרמה הגבוהה יחסית של עסקאות בספטמבר האחרון נעוצה בהקדמה משמעותית של חלק ניכר מהעסקאות לשלושת הימים שקדמו לסגר". 

בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי הסתכם מספר העסקאות בספטמבר ב-8.5 אלף דירות, עליה של 12% בהשוואה לספטמבר אשתקד וירידה של 8% בהשוואה לחודש הקודם.

מכירות הקבלנים בחודש ספטמבר הסתכמו ב-3.6 אלף דירות, מזה 1.1 אלף דירות נמכרו בסבסוד ממשלתי. בהשוואה לספטמבר אשתקד ירדו מכירות הקבלנים בשיעור של 7%, אולם ירידה זו מתרכזת בפלח השוק של "מחיר למשתכן". כך, בניכוי מכירות אלו דווקא נרשמה עליה חדה, של 37%, במכירות הקבלנים בשוק החופשי בהשוואה לספטמבר אשתקד.

רכישות המשקיעים בחודש ספטמבר הסתכמו ב-1.7 אלף דירות, גידול של 54% בהשוואה לספטמבר אשתקד, בהמשך לעליה חדה של 64%  שנרשמה בחודש אוגוסט, לאחר הורדת מס הרכישה על משקיעים. בהשוואה לחודש אוגוסט ירדו רכישות המשקיעים בספטמבר בשיעור מתון של 2%. "ניתוח הממצאים מלמד כי בעוד שהגידול החד ברכישות המשקיעים בחודש אוגוסט היה לפחות בחלקו על רקע דחיית עסקאות מחודש יולי, הגידול החד הנמשך בחודש ספטמבר עשוי כבר לבטא חזרה חלקית של המשקיעים לשוק. עם זאת, שיעורם מסך העסקאות עדיין נמוך משמעותית בהשוואה לתקופה לפני העלאת מס הרכישה ביוני 2015", כך אומרים במשרד האוצר. 

מה עשו המשקיעים?
מכירות המשקיעים בחודש ספטמבר הסתכמו באלפיים דירות,  עליה של 26% בהשוואה לספטמבר אשתקד, זאת בהמשך לעליה חדה אף יותר שנרשמה בחודש אוגוסט  (לעומת המקביל לו אשתקד). 

ממשרד האוצר נמסר כי: "העובדה לפיה מכירות המשקיעים רושמות עליה חדה  בחודשיים מאז הפחתת מס הרכישה על דירות הנרכשות להשקעה, יש בה כדי לרמז כי הפחתת מס הרכישה "מסייעת" לבעלי הדירות להשקעה  המעוניינים לממש את הנכס, במובן זה שגדל הביקוש (של משקיעים אחרים) לנכס בבעלותם".

עוד על פי הסקירה, רכישות הזוגות הצעירים בחודש ספטמבר הסתכמו ב- 4.7 אלף דירות, ירידה של 9% בהשוואה לספטמבר אשתקד וירידה של 11% בהשוואה לחודש הקודם. עם זאת, בניכוי רכישות ב"מחיר למשתכן" עלו רכישות הזוגות הצעירים בשוק  החופשי בשיעור של 15% בהשוואה לספטמבר אשתקד. מנגד, רכישות משפרי הדיור רשמו ירידה של 4% בהשוואה לספטמבר אשתקד וירידה של 15% בהשוואה לחודש הקודם.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות