משתתפי הפאנל // דרור סיתהכל
משתתפי הפאנל // דרור סיתהכל

תג מחיר: כך הפך צמצום תקן החנייה בתל אביב למכרה זהב ליזמים

מה יותר יקר, מטר מרובע בנוי או מטר חנייה? השלכות צמצום תקני החנייה בתל אביב הפכו כל מטר מרובע של חנייה למכרה זהב. "אם לא תהיה רגולציה זה יהפוך להיות שוק עוד יותר פרוע" – סיקור מיוחד לפאנל האסטרטגיה של כנס ההתחדשות העירונית לדרום מזרח העיר

כרמלה קופר 12.07.2021

מה יותר יקר, מטר מרובע בנוי או מטר חנייה? השלכות צמצום תקני החנייה בתל אביב הפכו כל מטר מרובע של חנייה למכרה זהב. "אם לא תהיה רגולציה זה יהפוך להיות שוק עוד יותר פרוע" – סיקור מיוחד לפאנל האסטרטגיה של כנס ההתחדשות העירונית לדרום מזרח העיר

"בלי אסטרטגיה אי אפשר לרוץ קדימה לא לייצר שינויים במחירי הדיור, בלי אסטרטגיה תל אביב לא תוכל להיות חוד החנית", כך פתחה חגית נעלי יוסף, מנהלת התכנון האסטרטגי בעיריית תל אביב -יפו את פאנל האסטרטגיה בכנס ההתחדשות העירונית לדרום מזרח העיר  יוזמת "מגדילים". עוד היא אמרה: "יש אלפי דירות שצריך להרוס, אסטרטגיה מייצרת וודאות – אם לא נדע מה המדיניות הסדורה כולל מדיניות דיור, דיור להשכרה ובר השגה- אם לא נייצר אסטרטגיה מדיניות חניה אז נייצר כאוס אחד שלם. האסטרטגיה מקפלת בתוכה את איכות החיים והאטרקטיביות של העיר". 

חגית נעלי יוסף, מנהלת התכנון האסטרטגי בעיריית תל אביב -יפו // דרור סיתהכל
חגית נעלי יוסף, מנהלת התכנון האסטרטגי בעיריית תל אביב -יפו // דרור סיתהכל

עמי כחלון, סגן ראש עיריית קריית אונו, ומנכ"ל משותף החברה להתחדשות עירונית, ציין כי: "יזמים בקריית אונו יודעים טוב מאוד שיש להם ודאות תכנונית, יש להם עזרה מהרשות המקומית ובגלל זה קריית אונו היא מובילה בתחם ההתחדשות העירונית בארץ ועשתה את הפרויקט הראשון. עיריית תל אביב עברה שינוי מטורף ב- 12 השנים האחרונות אבל הבקשה שלנו אחת היא – קצת יותר מהר. שלוש שנים לעשות תב"ע זה מספיק, גם אם צריך להביא עוד אנשי מקצוע תטילו את העלות הזו על היזם אין לנו בעיה, יזם שלא יודע לעשות תב"ע או לממן אותה שיעבור מקצוע. לפני חודש וחצי הייתה פה מלחמה, אף אחד לא קולט שהתחדשות עירונית היא בסופו של יום מיגון המדינה, מיגון אותם אנשים שלא יכלו לרדת במדרגות זאת התוצאה של התחדשות עירונית". 

עמי כחלון, סגן ראש עיריית קריית אונו, ומנכ"ל משותף החברה להתחדשות עירונית // דרור סיתהכל
עמי כחלון, סגן ראש עיריית קריית אונו, ומנכ"ל משותף החברה להתחדשות עירונית // דרור סיתהכל

אביב מנדיל, מהנדס קבוצת הורוביץ, התייחס לקושי לקדם פרויקטים בעיריית תל אביב: "הזמן הוא נושא מאוד בעייתי. כשאתה בא לקדם מהלך מול עיריית תל אביב אתה תמיד לוקח 25 אחוז יותר ממה שלוקח ברשויות אחרות. מצד אחד צריך לקחת בחשבון שאתה עובד מול גוף כזה שהוא מנהל בעצם מערך הרבה יותר רחב וגדול, אבל מצד שני זה לא מעניין אותנו כי זה עולה לנו כסף ואנחנו מממנים ומממני. אני חושב שאם לגעת בנקודות הזמן אז חייב להיות מהלך שיטפל בבירוקרטיה. לצערי, אין מהלך בהבנה של התכנית, בניתוח של התכנית על ידי גורמי העירייה". 

אביב מנדיל, מהנדס קבוצת הורוביץ, התייחס לקושי לקדם פרויקטים בעיריית תל אביב // דרור סיתהכל
אביב מנדיל, מהנדס קבוצת הורוביץ, התייחס לקושי לקדם פרויקטים בעיריית תל אביב // דרור סיתהכל

אלי רונזטל, מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים ת"א והמרכז, התייחס לתקן החנייה החדש, ואמר כי: "אנחנו לא רואים מקום לצמצם את תקן החניה לפחות מ-1 לדירה. זה לא משנה אם זה בדרום העיר, במרכז העיר או במזרח העיר. הסיבה מאוד פשוטה, מדיניות החניה חלה רק על תב"עות חדשות אבל מה לעשות שעיריית תל אביב שוקדת על שינוי תכנית ח' ותכנית ח' משפיעה גם היום על התב"עות. רוב התכניות שמאושרות היום בועדה המקומית כבר מתייחסות לתקן החדש : 05 או 08 ויש גם פרויקטים במרכז העיר עם -0 חניות. סך הכל אנחנו חושבים שבעתיד זה יכול להיות פתרון מצוין אבל אנחנו מקדימים את המאוחר, עוד לא רואים שעם ישראל מוותר על הרכב שלו כי ביום שישי הוא רוצה לבקר את המשפחה שלו בפתח תקווה ואין לו איך לנסוע וביום שבת הוא אוהב לטייל. אין לזה פתרון התחבורה הציבורית לא נותנת מענה לבעיה הזו."

אלי רונזטל, מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים ת"א והמרכז // דרור סיתהכל
אלי רונזטל, מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים ת"א והמרכז // דרור סיתהכל

מנדיל התייחס גם הוא למדיניות החניות, ואמר: "לגבי החניה יש מהלך ותקני החניה יורדים, אנחנו מפנימים את המהלך. זה מהלך שלוקח עשור. מחד מבחינתנו כשאני צריך לשווק את הפרויקט יותר קשה לי אבל יש לי זהב שאני כורה אותו בזכות העירייה, כי יש לי את אותם מקומות חנייה שפתאום יכולים להפוך למרכזי רווח אדירים, מכיוון שאני לא אמכור לכל אחד ואני אקבע תג מחיר למטר מרובע חניה ולא למטר מרובע דירה. תבינו שאם לא תהיה רגולציה זה יהפוך להיות שוק עוד יותר פרוע". גיא טננבאום, סמנכ"ל תכנון והנדסה בחברת עמיגור, התייחס בפאנל לדיור ציבורי של עמיגור כמודל: "אנחנו נכון להיום היחידים שמבצעים פרויקטים של דיור ציבורי. אנחנו בונים 3000 יחידות דיור היום ששכר הדירה הוא 300 שקל. יש לנו 300 יחידות דיור ברובע 9. אני יודע, זה לא מספיק, זה אתגר גדול יחד עם משרד השיכון ויחד עם חברת הראל ופה זה העניין הגדול – לייצר פתרונות פיננסים שיביאו את הדיבורים וכל התכניות לכדי מעשה.

גיא טננבאום, סמנכ"ל תכנון והנדסה בחברת עמיגור // דרור סיתהכל
גיא טננבאום, סמנכ"ל תכנון והנדסה בחברת עמיגור // דרור סיתהכל

נכון להיום הפרויקטים שלנו של דיור ציבורי יכולים לשמש דוגמא לאופן שבו אפשר למממש אותם עם תכניות מימון. לקחנו למעשה שיטת מימון מהתשתיות, כמו כביש חוצה ישראל והתאמנו אותו לפרויקט מגורים חברתיים, כאשר יש חלוקת סיכונים נכונה בין הצדדים, בין הממשלה לבין המגזר הפרטי. יש תשואה נכונה כי אין הרבה סיכון ומצד שני הדבר מאפשר סבסוד מסוים ולמשתמש הסופי הוא מאפשר שכר דירה נמוך יותר בצורה משמעותית".

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות