banner
אלון וייזברג // צילום: רז רוגובסקי
אלון וייזברג // צילום: רז רוגובסקי

ניהול ופיקוח: כיצד תנהלו תהליך מצליח של התחדשות הבניין?

מה תפקידו של המפקח, מדוע בחירת המפקח על הפרויקט היא קריטית, מה לבדוק וממה צריך להיזהר בבחירת המפקח? מדריך לניהול ופיקוח על פרויקט התחדשות עירונית

שופכים אור על נושא קצת פחות מוכר: המפקח. מה תפקידו, מהם תחומי אחריותו, מה קורה במצב שבו המפקח לא עושה את עבודתו כראוי ולאילו דגשים צריך לשים בתהליך בחירת המפקח? אלון וייזברג, מנכ"ל שותף בקבוצת יגאל אלון, המתמחה בניהול ופיקוח בניה בהתחדשות עירונית, עם כל התשובות. 

בתור התחלה, למה בכלל צריך מפקח?
"מפקח בנייה הוא הגוף ההנדסי שנותן את המענה לדיירים ואחראי לוודא שההסכם שהם חתמו עליו עם היזם, כולל המפרט הטכני, עומד בקנה אחד עם הביצוע בשטח. את המפרט המפקח בעצמו כותב. כחברת פיקוח אנחנו למעשה הגוף המקצועי שמלווה את בעלי הדירות יחד עם עורך הדין מטעם הדיירים ומוודא שהיזם עומד בכל ההתחייבויות, משלב המפרט הטכני, דרך עולמות התכנון והביצוע בשטח". 

 

לאלו דגשים חייבים לשים לב בעת בחירת מפקח?

1.חשוב להיזהר ממפקחים שפועלים לבד, כי כך הפרויקט יכול לקום וליפול על אדם אחד ובנוסף, אין מערכת וצוות שיכול לתת שירות צמוד לדיירים.

2. יש להיזהר גם ממפקחים שלא מכירים את עולם הדיירים, כי השירות הוא אחד המרכיבים החשובים בהצלחת הפרויקט ומפקח צריך לדעת לעבוד ברמת הדייר הבודד ולא רק מול הנציגות. התקשורת צריכה להתבצע באופן שוטף גם דרך קבוצות ווטסאפ, לרבות הגשת דוחות חודשיים וביקורים רבעוניים, בכדי לאפשר מעורבות לבעלי הדירות ולנציגות.

3.יש לשים לב שהמפקח לא נותן שירות לקבלנים, כך שהאחריות של המפקח תהיה רק כלפי בעלי הדירות.

4.חשוב לבדוק את הניסיון של המפקח בליווי תחום התכנון ולא רק בנושאים הנדסיים, כי בסופו של דבר הליווי ההתחלתי, הירידה לפרטי פרטים במפרט ובתכנון, מהבורג, דרך התב"ע ועד לבדיקת תוכנית להיתר – זה חלק עיקרי בעבודת המפקח ולא רק הביצוע ההנדסי בשטח. 

5.קריטי ביותר לוודא שיש סנכרון בין המפקח לבין עורך דין, כי הם צוות עבודה וחייבים לקדם את הדברים במשותף. אם אחד מהם מתעכב או לא רואה עין בעין עם השני את הדברים אז הפרויקט עלול להתעכב. 

איך פרויקט יכול להסבתך אם המפקח לא עשה עבודתו כנדרש?
"במקרה כזה הדיירים לא יקבלו את המוצר שהובטח להם, החל מריצוף בגדלים שונים, חוסר התאמה בין התוכניות לבין התוצאה, ועד לפגיעה בתמורות בשל ירידה במפרט הטכני ואף נזקים סמויים או גלויים". 

טיפ לדרך, מה היתרון של חברה שהיא גם מנהלת וגם מפקחת?
"בפרויקטים גדולים של התחדשות עירונית ובפינוי בינוי בפרט, מומלץ מאוד לקחת בשלב הראשוני חברה לניהול פרויקטים, שמלווה את התהליך עם עורך צמוד ומנוסה בתחום ההתחדשות העירונית ואדריכל. כאשר מדובר בחברה שגם מנהלת וגם מפקחת ממקסמים את הפרויקט עבור הדיירים, הן בהגדלת התמורות ובמפרט הטכני והן בפיקוח הנדסי בשטח, מתחילת הפרויקט ועד לשנת הבדק". 

*אלון וייזברג, הינו מנכ"ל שותף בקבוצת יגאל אלון, המתמחה בניהול, ליווי דיירים ופיקוח בניה בהתחדשות עירונית, בפרויקטי תמ"א 38 ופינוי בינוי ומלווה מעל ל-100 פרויקטים.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות