banner
הדמיה // Evolve media
הדמיה // Evolve media

הדרך לקבלת תמורות גדולות יותר עוברת דרך השכנים

שני פרויקטים – יזם אחד: מהם היתרונות של בעלי דירות שמתאחדים לביצוע תמ"א 38 בשני בניינים סמוכים ומדוע התמורות שהיזמים יכולים לתת גבוהות יותר? דרך יצירתית ויעילה לקידום התחדשות עירונית

הדרך היצירתית להתחדשות עירונית: דיירים בבניינים צמודים המקדמים שני מיזמי תמ"א 38 או יותר במקביל מול יזם אחד שאת זהותו סיכמו מראש. איתי תירוש, מנכ"ל משותף בחברת נאות המכבים, היוזמת ובונה פרויקטים של התחדשות עירונית באזורי הביקוש, מסביר כי: "היתרון המרכזי בגיבוש כמה בניינים צמודים לפרויקט הריסה ובנייה-מחדש, תמ"א 38/2, הוא החיסכון הגדול שזה מאפשר בעלויות הביצוע. כשגורם אחד אחראי על תהליכי התכנון והביצוע אז העלויות נחתכות והדבר משפיע במישרין על התמורות שהדיירים יזכו לקבל בסוף הדרך – בין אם ברמת המפרט בדירות ובין אם ברמת השדרוג של המרחב הציבורי המשותף". 

איתי תירוש // אפרת קופר
איתי תירוש // אפרת קופר

עוד הוא מסביר כי: "במקרה של שני בניינים צמודים, שכר היועצים והמלווים של הפרויקט, דוגמת עורכי הדין והאדריכלים, נחלק בין כמות גדולה יותר של דיירים. בנוסף המודל הזה מאפשר להקים חניון תת-קרקעי משותף לשני הבניינים, מה שמקצר משמעותית את לוחות הזמנים, מאפשר ניצול נכון ויעיל יותר של הקרקע וחוסך מהדיירים הסתמכות בלעדית על מתקני חניה אוטומטיים, המועדים לבעיות. הייעול בזמנים, אגב, דרוש לבעלי הדירות במיוחד כיום, לאור סופה הקרב של תמ"א 38 והצורך למהר כדי לא לפספס את הרכבת". 

מה עדיף תמ"א 38 או פינוי בינוי?
"ממש לא הייתי ממליץ  לבעלי דירות לחכות להתחדשות כללית של כל מתחם המגורים שלהם. מיזמי פינוי-בינוי מורכבים לאין שיעור, ומימושם אורך עשור וחצי במקרה הטוב. תמ"א 38 היא תוכנית ישימה ויעילה הרבה יותר. בנוסף, פינוי-בינוי מתחמי אינו מתאים לכל שכונה ולכל תוואי שטח. לכן, מי שיחליט היום לוותר על תמ"א 38, ייתכן שימצא את עצמו קירח מכל הכיוונים. כמובן צריך לזכור שתמ"א 38 מעניקה גם יתרונות מיסוי רבים, כמו פטור מהיטלי השבחה, שבסופו של דבר מתגלגלים לכיסי הדיירים בדמות תמורות גדולות יותר".

כך למשל, נאות המכבים מקדמת כיום שני פרויקטים צמודים ברחוב אביגדור המאירי 3-1 בנאות אפקה, הכולל הריסת שני מבנים ישנים והקמת שני בניינים בני שבע קומות ו-37 דירות. הפרויקט צפוי להיבנות עוד השנה. "דיירי המאירי 1 פנו אלינו כדי שנרים שם פרויקט, ולאחר שזכינו במכרז שלהם, מיד פנינו בעצמינו לדיירים בהמאירי 3", מספר תירוש על היוזמה המוצלחת, "העובדה שהמאירי 3 הצטרפו לפרויקט שיפרה משמעותית את ההצעה שלנו גם עבורם וגם עבור הדיירים של המאירי 1. מהלך כזה תמיד נותן יתרון מבחינת התמורות לדיירים".

ומה עושים כשמדובר בשני פרויקטים צמודים אך נפרדים?
"אמנם הפרויקטים שונים אבל התוכניות מוגשות במועדים קרובים אחד לשני, כך שהיכולת לקדם את שני המיזמים במקביל היא אמיתית ולא תלויה במזל. העובדה שיש אדריכל זהה בשני הפרויקטים גם מאוד עוזרת לזה. כמובן שגם הניסיון של החברה והחוסן הכלכלי שלה משחקים גם כאן תפקיד חשוב ומכריע".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות