banner
אדר' רוני תימור // צילום: אלון שוורץ
אדר' רוני תימור // צילום: אלון שוורץ

דרושה ריוויירה בינלאומית ברצועת החוף בין ראש הנקרה, נהריה ועכו

מאז המלחמות בין השיעים לסונים והנוצרים בלבנון, הריוויירה היחידה באזור נמצאת באנטליה. כמות התיירים באנטליה בשנה היא מנוע צמיחה של טורקיה כולה. קידום הריוויירה הבינלאומית הצפונית של ישראל צריכה וחייבת להיות משימה אסטרטגית לאומית // דעה

מגדילים 11.04.2021

מאת: אדריכל רוני תימור* 

ריביירה בינלאומית ברצועת החוף המרהיבה המשתרעת בין ראש הנקרה, נהריה ועכו בצפון בואכה עתלית וחוץ דור-הבונים בדרום, כשמטרופולין חיפה והקריות בתווך, ריביירה שתתחרה בהצלחה מרובה בשלוש הריביירות המובילות של אירופה, ברצלונה-קוסטה בראווה בספרד, הריביירה הצרפתית-איטלקית וחוף אמלפי שבדרום מדינת המגף.

מדובר ברצועה בת כ-80 קילומטרים חוף ים, שהינה  בעלת פוטנציאל כלכלי ותיירותי בלתי נדלה, שכיות חמדה אתניות, היסטוריות, דתיות וארכיאולוגיות דוגמת עכו, שהינה מבחינות רבות "ברצלונה הישראלית", עיר ים תיכונית יפיפייה דוגמת חיפה, המשלבת הר ים ומפרץ קסום, משולבים במקדש הבהאים, מפרצונים דוגמת אלה הממוקמים בעתלית וחוף דור הבונים, רב תרבותיות יהודית ערבית אקזוטית ומה שלא פחות חשוב, כ-320 ימי שמש בשנה, כפליים כמעט יותר מאשר בריביירה הצרפתית, מה שבהחלט עשוי להביא מיליוני תיירים אלינו מידי שנה בשנה, מרחק שעות טיסה ספורות מאירופה , כולל בעונת החורף.

חוסר הראיה האסטרטגית הקרין באופן טבעי על כל המרחב בואכה עכו, נהריה, אכזיב וראש הנקרה שמצפונה ועתלית בואכה חוף הכרמל, זיכרון יעקב  וקיסריה מדרום, בא לידי ביטוי בכל התחומים, הכלכלי, החברתי, התרבותי, התעסוקתי וכמובן גם הנדל"ני. לשם המחשה, אם בשנות ה-60 וה-70 רמות מחירי הנדל"ן בעיר הכרמל פיגרו בכ-20-25 אחוזים בלבד לעומת תל אביב, הרי שכיום הפער בממוצע הינו כ-250 אחוזים בקירוב, כלומר פי 10 יותר. גם בשנה האחרונה, כשמחירי הדיור עלו בכל רחבי הארץ בממוצע בכ-4 אחוזים, המשיכו מחירי הנדל"ן בחיפה לרדת.

משרדנו "תימור שוורץ אדריכלים", העוסק  בהתחדשות  עירונית ומלונאות  החזון שלנו הינו שברצועת החוף הצפונית יתבצע מהלך אסטרטגי מקיף של התחדשות עירונית הכולל עירוב שימושים, דיור, מסחר, תעסוקה ובמיוחד להעניק את הדגש על תיירות

הפרדוקס הגדול הינו בכך שלאורך כל רצועת החוף האטרקטיבית פרוסים רבבות יחידות דיור בשיכונים ותיקים ומתפוררים, לא רק בכניסה הראשית הדרומית לחיפה וחיפה תחתית, אלא גם בקרית חיים(השייכת מוניציפאלית לעיר הכרמל), קריית ים, עכו, נהריה, עתלית וכן המועצות האזוריות  דוגמת חוף הכרמל ומטה אשר , בניגוד לכל ערי הים התיכון בהן החוף מוקדש לבילוי ונופש. ולרוב הוא אף האזור המפותח ביותר והחשוב ביותר בעיר.

על מנת לקדם מהלך שכזה, תידרש מעורבות של המדינה. העובדה שמחירי הקרקע באיזור נמוכים לאין שיעור לעומת מרכז הארץ, מה שהופך את הכדאיות הכלכלית להתחדשות עירונית לנמוכה, עשויה בהחלט להשתנות באופן משמעותי, ברגע שהעיריות והיזמים יידעו שמקודמות תכניות ממשלתיות לפיתוח תיירות באיזור ובד בבד הרחבת הזכויות ליזמים שיקדמו התחדשות עירונית ויקדמו את תכנית התיירות. 

מאז המלחמות בין השיעים לסונים והנוצרים בלבנון הריביירה היחידה באיזור נמצאת באנטליה. כמות התיירים באנטליה בשנה היא מנוע צמיחה של טורקיה כולה משום שמשנה את התל"ג של כל המדינה ומרימה לא רק את כל חבל הארץ אלא גם את המקומות הפחות מוצלחים. תהליך דומה קורה בפוזיטנו ואמפלפי שמרימים את כל חבל קמפניה.

לסיכום, קידום הריביירה הבינלאומית הצפונית של ישראל צריכה וחייבת להיות משימה אסטרטגית לאומית, היא תהווה לא מנוע צמיחה תיירותי לצפונה של ישראל, אלא גם ובעיקר מנוע צמיחה כלכלי למדינת ישראל כולה,  התהליך שיתחיל כפרויקט תיירות יכלול בניה של עשרות בתי מלון, מסחר ואת כל התעשיה שמלווה הליך שכזה אבל היא גם תייצר תהליך של חזרה לצפון, הגירה חיובית שתגרור בניה של שכונות חדשות עיבוי הערים, בניית מבני ציבור נוספים, שימור האוכלוסייה הצעירה בצפון והעלאת המצב הסוציו-אקונומי של אזור חיפה והצפון.

הליך שכזה יתניע ויקדם את כל הצפון מחדש, יספק מקורות הכנסה, מקומות עבודה חדשים ויהפוך את הצפון כולו למוקד תיירות מרכזי ומוביל, יצמיח כלכלית את כל האזור, ישפיע על פיתוח הגליל והישובים ובכך יגשים את חלום פיתוח הפריפריה ויתרום לעתיד מדינת ישראל כולה.

*כותב המאמר הינו אדריכל רוני תימור ממשרד "תימור שוורץ אדריכלים", בעל תואר שני במנהל עסקים בהתמחות ביזמות ואסטרטגיה.

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות