banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

בנק ישראל: שווי חברות הנדל"ן המניב ירד בשל הקורונה אך נכון לעכשיו הדבר אינו מסכן את המערכת הפיננסית

כך עולה ממידע שפרסם היום הבנק המרכזי כחלק מדו"ח היציבות הפיננסית למחצית השנייה של 2020. על פי הנתונים: "בשיאו של משבר הקורונה שוויין המצרפי של חברות הנדל"ן המניב ירד בכ-40% ביחס לסוף 2019". במקביל, בנק ישראל עם מסר מרגיע: "מכלול האינדיקטורים מלמדים שירידת השווי בחברות הנדל"ן המניב אינה מעידה על עלייה בסיכון למערכת הפיננסית מצד חברות הנדל"ן המניב"

"בשיאו של משבר הקורונה שוויין המצרפי של חברות הנדל"ן המניב ירד בכ-40% ביחס לסוף 2019, והוא לא התאושש מירידה חדה זו עד סוף חודש ספטמבר", כך עולה מדו"ח שפרסם בנק ישראל בנוגע למצב הנדל"ן המניב בישראל לאור משבר הקורונה.  עוד על פי הדו"ח – "טרם המשבר התמחור של הנכסים המניבים בשוק היו גבוהים יותר מערכם בספרים – אולי בשל תחזיות צמיחה אופטימיות שהיו לפני המשבר – וירידת השווי במהלך המשבר מבטאת בעיקר תיקון של תמחור הנכסים המניבים בשוק ביחס לערכם בספרים, אך לא ירידה מעבר לכך". נציין כי הנתונים נכונים לסוף 2020 והם חלק מתוך דו"ח היציבות הפיננסית למחצית השנייה של 2020. 

במקביל, בעוד הדו"ח מעיד על פגיעה משמעותית בענף, אנשי בנק ישראל גם מרגיעים את הדאגה וכותבים כי הבדיקה שערכו הובילה למסקנה שהפגיעה אינה מסכנת את יציבות המערכת הפיננסית: "מכלול האינדיקטורים מלמדים שירידת השווי בחברות הנדל"ן המניב אינה מעידה על עלייה בסיכון למערכת הפיננסית מצד חברות הנדל"ן המניב. עם ההודעה על תוצאות חיוביות בניסויים לחיסון נגד הקורונה השתנתה המגמה באופן חיובי ונכון לסוף דצמבר ירידת השווי מתחילת השנה הסתכמה בשיעור נמוך יותר של 20%".

ענף הנדל"ן המניב מהווה חלק משמעותי מהענף ובדיקת בנק ישראל מעלה שאלות חשובות בנוגע לאיתנות הענף. אומנם החיסונים משפרים את המצב, כפי שמעיד הדו"ח, אולם יש להמשיך ולנטר את השפעת המגיפה על הענף כדי להבין מה ההשפעה המלאה. 

על פי נתוני בנק ישראל, בחינה ענפית של מדדי המניות המרכזיים מעלה כי מדד הנדל"ן והבינוי, שלא כיתר המדדים הענפיים הריאליים, לא התאושש עד סוף ספטמבר מהירידה החדה שפקדה את השווקים הפיננסיים בשיאו של משבר הקורונה בחודשים מרץ-אפריל. "חלוקה של המניות הנסחרות בבורסה לשלוש קבוצות – חברות נדל"ן מניב, חברות ייזום ובנייה וכל יתר החברות – מחדדת את ההבחנה כי המניות של חברות הנדל"ן המניב הן שמשכו את מדד הנדל"ן והבינוי כלפי מטה", כך בדו"ח. "לחברות הנדל"ן המניב הנסחרות בבורסה חוב פיננסי בהיקף של כ-160 מיליארד שקל (נכון לרבעון השלישי של 2020) – כ-17 אחוזים מהחוב של המגזר העסקי הלא פיננסי. לפי הספרות בעולם ענף זה הוא גורם משמעותי להאצה של משברים פיננסיים, ועל כן עולה השאלה: האם ירידת השווי של חברות הנדל"ן המניב מסכנת את יציבות המערכת הפיננסית? התשובה שעולה מהניתוח היא שלא".

לגבי סוגיית תמחור הנכסים נכתב בדו"ח כי: "מירידת שווי החברות ניתן ללמוד כי שוק ההון מתמחר את הנכסים שלהן בשווי נמוך יותר מאשר ערב המשבר, ונשאלת השאלה אם יש במגמה זו כדי להעיד על ירידה זהה בשוויים של הנכסים במאזני החברות, שתביא לעלייה מסוכנת במינוף החברות". כדי להשיב על שאלה זו ניתחו בבנק ישראל את המינוף של החברות, כפי ששוק ההון מתמחר אותן. על פי הדו"ח המסקנה הייתה כי: "ניתן אפוא להסיק שהתמחור בשוק של חברות הנדל"ן המניב תיקן את עצמו לנוכח המשבר (בקירוב) לרמה של הנכסים המשוערכים בספרים, כך שהמינוף בספרים יהיה שווה למינוף המתומחר בשוק. ממצא זה מעיד ששווי חברות הנדל"ן המניב לא ירד אל מתחת לשווי הנכסים שלהן בספרים – מסר מרגיע מבחינת המערכת הפיננסית – וכאמור, ייתכן כי מדובר בתיקון של תמחור חברות הנדל"ן המניב".

עוד כותבים כלכלני הבנק המרכזי כי העבודה כללה גם ניתוח לגבי עמידות החברות הציבוריות הפועלות בשוק זה:  "ניתוח פרטני של ענף הנדל"ן המניב במסגרת ניתוח העמידות של החברות הציבוריות על רקע משבר הקורונה – שבו הנחנו עלייה של שיעורי ההיוון, המביאה לירידה של 10 עד 15 אחוזים מהשווי בספרים (הרבה מעבר להפסדי השערוך שנרשמו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020) – הראה כי לחברות בענף יש הון איתן לספוג הפסדים ניכרים, וגם ירידות שווי משמעותיות… המסקנה העיקרית מניתוח היציבות היא שהחברות בענף צברו בשנות הגאות הון המספיק גם כדי להתמודד עם השלכות משבר כזה שהן חוות כעת".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות