banner
חגי רזניק // באדיבות דוברות משרד הבינוי והשיכון
חגי רזניק // באדיבות דוברות משרד הבינוי והשיכון

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לשעבר: "חבל שמלחיצים את השוק"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לשעבר, חגי רזניק: "יש להקים את הקרן להתחדשות עירונית שאמורה לפעול על פי חוק כדי שתתקיים התחדשות עירונית גם בפרפריה ובנוסף להחיל תכנית מתאר ארצית להתחדשות עירונית. ללא פתרון חליפי מוגדר חבל להלחיץ את השוק" // טור אישי

תמונה: חגי רזניק // באדיבות דוברות משרד הבינוי והשיכון

מאת: חגי רזניק, מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון לשעבר

נכון הדבר שתמ״א 38 נועדה במקור לחזק מבנים ולמנוע נזק בעת רעידת אדמה, אך התמריצים שניתנו במסגרת התכנית הפכו לכלי המרכזי להתחדשות עירונית. השוק ניצח והיזמים שכנעו דיירים לטייב את דירותיהם – וכך נוצרה פעולה כפולה – חיזוק , טיוב דירות ומכפיל רווח ליזם. פרוייקטים רבים בתמ״א 38 הושלמו ואחרים נמצאים בביצוע בערים שונות בלב בעיקר באזורי הביקוש. 

דווקא בערי הפריפריה וערי השבר הסורי אפריקאי ודווקא במקומות רבים הדורשים חיזוק – הדבר לא עולה יפה ופרוייקטים לא התקדמו הרבה פעמים בגלל חוסר הכלכליות לפרוייקטים מסוג זה במקומית אלו. העתיד ללא ספק הוא התחדשות עירונית שהיא גם כלי חברתי – ונכון שעדיף לקרוא לילד בשמו ולקדם תכנון והתחדשות עירונית למתחמים שלמים ולא דווקא במסגרת בניין בודד בתמ״א 38 שלא נותן  התייחסות רחבה – אמנם גם זה קורה ודברים חיוביים נעשים מצד הרשות להתחדשות עירונית, אך עדיין הדבר לא מתרחש בהיקף הנדרש בראייה לאומית.

ולכן, על המדינה להפוך את הסכמי הגג של האתמול להסכמי מסגרת של המחר כך שהרשויות המקומיות וראשי הרשויות יוכלו להחיל את התשתיות החברתיות והפיזיות ולשאת את ההתחדשות באופן מיטבי.

יש להקים את הקרן להתחדשות עירונית שאמורה לפעול על פי חוק כדי שתתקיים התחדשות עירונית גם בפרפריה. ובנוסף להחיל תכנית מתאר ארצית להתחדשות עירונית שתסתכל על הצרכים באופן לאומי הכל במקביל לחקיקה שתחזק את זכויות הדיירים ולהקצות קרקע משלימה לטובת פרוייקטים של חיזוק ומיגון. 

יש לגייס את הרשויות המקומיות, בלעדיהן לא תהיה התחדשות מאסיבית, על ידי מתן מסגרות ותמריצים מתאימים. ייתכן ויש אפילו לשקול הרמת ועדות סטטוטוריות שרק בכך יעסקו עם נציגות מקומית מתאימה. 

אבל עד שזה יקרה – ויהיה טיפול לאומי אמיתי, חבל בעיני סתם להלחיץ את השוק – יזמים , דיירים ואזרחי ישראל שנכנסו למתווה של תמ״א 38 ונמצאים בבלבול – וכדאי להציג בקול ברור את החלופה העדכנית ואת ההתאמות ולא לעצור את הרכבת ולזרוע בלבול. אי הוודאות שנוצרה איננה מקדמת דבר.

*הכותב הוא מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון לשעבר ומונה נכון לכתיבת שורות אלו למנכ״ל כפר הנוער ועמותת מנוף.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות