banner
דליה עסיס // גיל טופז
דליה עסיס // גיל טופז

שחרור קרקעות היא התשובה לאינפלציה שנוקשת על פתח דלתנו

המדינה מחזיקה בקרקעות והיא צריכה לשחרר אותן לבנייה מיד. יצירת עתודת דירות יביא לא רק להבראת שוק הדיור ובלימת עליות המחירים הבלתי פוסקות, אתגר חשוב לכשעצמו, אלא גם ובעיקר ליציבות כלכלת ישראל העומדת ככל הנראה בפני התפרצות אינפלציונית חסרת שליטה

דליה עסיס 09.06.2021

מציאות כלכלית סוערת ומאתגרת מוסברת בדרך כלל על ידי מספרים ונתונים יבשים. בדו"ח השוטף של בנק ישראל שפורסם לאחרונה כלול נתון שאולי חמק לרבים מתחת לרדאר, אולם להערכתי מדובר בנתון בעל משמעות מרחיקת אשר ישפיע על כלכלת ישראל בכלל, ועל שוק הדיור בפרט, במהלך השנים הקרובות.

ובכן, על פי דו"ח האוצר, אשר צפה אשתקד, במהלך מגיפת הקורונה, אינפלציה צנועה של 1.2 אחוזים, הכפיל את התחזית לשנה הקרובה ל-2.2 אחוזים. הסיבה בראש ובראשונה טמונה בעלייה הדרמטית בביקושים ובצריכה במשק ובעובדה שהעלייה בתוצר הגולמי לנפש מוערכת בכ-5.8 אחוזים.

נתונים דרמטיים אלו ישפיעו על שוק הדיור, שיהיה שונה בתכלית ממה שהכרנו במהלך השנים האחרונות. כבר עכשיו בהצלבה עם נתונים שאנחנו למדים מהשטח, מיזמים, קבלנים, אנשי שיווק ומתווכים, ניתן ללמוד כי הכיוון הוא כלפי מעלה. מציאות שאותה הכרנו לפני עשור שנים ויותר.
אנחנו במילכוד, אפשר לכנות זאת מילכוד 2.2. (באנלוגיה לסרט מילכוד 22). האינפלציה לא תיעצר בשוק הדיור ובקרוב מאוד גם האוצר וגם בנק ישראל יפרסמו מן הסתם הערכות גדלות והולכות של אינפלציה גוברת וצריכה בלתי ניתנת לשליטה במשק.

זה לא מחוייב המציאות. יש לנו ממשלה חדשה בפתח שצריכה לשים בראש סדר העדיפויות לבלום את האינפלציה הזו לפני שתצא מכלל שליטה. קברניטי הממשלה החדשה הבטיחו לנו כי הם יתמקדו בנושאים החברתיים והכלכליים. זו ההזדמנות שלהם. הביטחון הכלכלי לא פחות חשוב אם לא יותר מהביטחון המדיני. 

התחלות הבנייה היום נמוכות והיצע הדירות הולך וקטן, נתון שיחזק את המגמה הזו. המדינה מחזיקה בקרקעות והיא צריכה לשחרר אותן לבנייה מיד. יצירת עתודת דירות יביא לא רק להבראת שוק הדיור ובלימת עליות המחירים הבלתי פוסקות, אתגר חשוב לכשעצמו, אלא גם ובעיקר ליציבות כלכלת ישראל העומדת ככל הנראה בפני התפרצות אינפלציונית חסרת שליטה. אינפלציה שאנחנו מכירים משנות השמונים שכמעט ומוטטה אז את כלכלת מדינת ישראל.

קיימת חשיבות גבוהה לתיאום בין משרדי הממשלה בכלל והמשרדים הכלכליים בפרט. משרד השיכון לבדו, לא יוכל בשום פנים לפתור את הבעיה. חלק נכבד ביותר מהסמכויות על שוק הדיור הוענקו, לדוגמא, למנהל התכנון הנמצא במשרד הפנים וקיימים כידוע עוד גופים רבים, דוגמת רמ"י, הרשות להתחדשות עירונית ומטה הדיור, שלהם סמכויות לא מבוטלות.

על כן, רק סינרגיה בין מיניסטריאלית תוכל לעצור את תיבת הפנדורה המתגלגלת הזו ורק סימון בלימת האינפלציה כיעד לאומי מרכזי של הממשלה החדשה יביאו להכרה שמדובר ב"מגיפה כלכלית" שהיא תוצר של המגיפה הבריאותית שחווינו ושיש להדביר אותה, ומוטב שעה אחת קודם!

*כותבת המאמר דליה עסיס, היא שמאית מקרקעין, מתכננת ערים ומרצה באוניברסיטת בר-אילן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות