banner
מועצת ענף הבניה // צילום: התאחדות בוני הארץ
מועצת ענף הבניה // צילום: התאחדות בוני הארץ

מועצת ענף הבנייה נגד כוונת מנהל התכנון שלא להמליץ על הארכת תמ"א 38

מועצת ענף הבנייה התכנסה בעקבות הצהרת מנהל התכנון, לפיה אין בכוונתה להמליץ על הארכת תוקפה של תמ"א 38 במתכונתה הנוכחית: "ביטולה של תמ"א 38 תהיה שגיאה נוראית שתסכן בפועל חיי אדם"

מועצת ענף הבנייה התכנסה לדיון בעקבות הצהרת מנהל התכנון כי אין בכוונתו להמליץ על הארכת תוקפה של תכנית תמ"א 38, שעתידה להסתיים במאי 2020.  

במועצה חברים הארגונים העסקיים הפעילים בענף הבנייה, ביניהם התאחדות הקבלנים בוני הארץ, איגודי המהנדסים, איגודי האדריכלים, לשכת השמאים, לשכת עו"ד, איגוד תעשיות מוצרי צריכה ובנייה, איגוד המתווכים ועוד. מהתאחדות בוני הארץ נמסר כי: "במסגרת הדיון הוסכם פה אחד, כי תמ"א 38 הינה תכנית חשובה מאוד בהיותה תכנית מצילת חיים באשר היא נועדה להגן מפני רעידות אדמה ומהתקפת טילים. כל הגופים הסכימו כי ביטולה של התכנית תהיה שגיאה נוראית שתסכן בפועל חיי אדם.  לצד זאת, נדרשים תיקונים והתאמות בתכנית הקיימת על מנת לענות על סוגיות תכנוניות ומשפטיות בתכנית הקיימת ולשם כך הוחלט לקרוא לממשלה לפעול להארכת תוקפה של תמ"א 38 לחמש שנים נוספות והקמת צוות מקצועי מצומצם שיידון בתיקונים הנדרשים ויפעל להבאתם בצורה מוסכמת לאישור". 

עוד נמסר לאחר הדיון כי: "הגרסה החדשה של התמ"א צריכה לקחת בחשבון את הביטול של פטור מלא או חלקי מהיטל השבחה יחד עם תוספת זכויות וצפיפות לפרויקטים על מנת לייצר מקור הכנסה נוספת לרשות המקומית. כמו כן, מועצת הבנייה ממליצה לממשלת ישראל להקדיש משאבים כספיים באמצעות מענקים ו/או הסכמי גג לרשויות המקומיות על מנת לעודד אותן להגדיל את היקפי הבנייה בהתחדשות עירונית על ידי הגדלות התשתיות הציבוריות שיאפשרו זאת". 

בסיום הישיבה הצהירה המועצה כי היא קוראת לממשלה לייצר פתרונות יצירתיים כמו טקס קרדיט (זיכויי מס) וקרקע משלימה על מנת להוציא לפועל פרויקטים של התחדשות עירונית באזורי הפריפריה ובמיוחד לאורך השבר הסורי אפריקאי בערים כמו קריית שמונה, מטולה, טבריה, בית שאן, ערד על אילת: "תמ"א 38 נולדה כתוכנית להצלת חיים ועל כן היא חייבת להמשך ככזאת", כך נמסר. 

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "ביטול תמ"א 38 משמעותה הפקרת חיי תושבים ונפעל בכל כוחנו להארכת תוקפה, תוך הכנסת שינויים והתאמות לתכנית, והבטחה חד משמעית שתכניות שנמצאות בקנה – לא תיפגענה. חייבים להחזיר את הוודאות לענף הבנייה ולהימנע מהצהרות פומביות שמקדימות עבודת מטה משותפת. אני מתכוון להוביל את מועצת ענף הבנייה לפעילות אינטנסיבי על מנת להבטיח ודאות ויציבות בענף הבנייה תוך קידום האתגרים והנושאים בתחום שהם אקוטיים למשק כולו. אנו מצפים מממשלת ישראל וראשי הרשויות לשלב ידיים עם המגזר העסקי ולא להוביל מהלכים חד צדדיים שיהיו בכייה לדורות". 

ראול סרוגו מנכל חברת סרוגו // יחצ
ראול סרוגו מנכל חברת סרוגו // יחצ

עו"ד אבי ללום, סגן יו"ר לשכת עורכי הדין בישראל: "זו החלטה אומללה ויכולה להיות גם טרגית, מכיוון שמינהל התכנון מחזיק בעמדה זו נראה שהמועצה הארצית לא תשנה את העמדה וזו תהיה החלטה שיהיה בלתי אפשרי לתקן. לא תיתכן אמירה כזאת – חייבת להתקיים אחריות לאומית, ציבורית, ארצית ועירונית".

יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות: "לגבי ההמלצה לביטול התכנית, יש לדברים האלה זמן תכנון מאוד ארוך ואנחנו חשובים שאי אפשר לזנוח את כל מי שכבר נמצא בתהליך. יש לתת תקופת מעבר לכל מי שנמצא כבר בתהליך, לסיים את מה שהתחיל".

יגאל גוברין יור איגוד המהנדסים הנכנס // יחצ
יגאל גוברין יור איגוד המהנדסים הנכנס // יחצ

עדנה מור, יו"ר איגוד האדריכלים העצמאיים בישראל: "חשש כבד אופף אותי, את חבריי למקצוע ואת הקולגות שלי מתחומים משיקים, שאם חלילה יתרחש עלינו אסון, ולא נהיה מוכנים לקראתו, הרי שהנזק הפיזי והנפשי שיחוו תושבי אזור האסון והנזק ברכושם יהיו רחבי היקף. לא יעלה הדעת לחסל את תמ"א 38, בלי לספק חלופות הולמות ובלי לאפשר מימוש מיזמים שבהם הושקעו משאבים בהחתמת הדיירים ו/או בהכנת תוכניות ו/או באישורן ע"י הגורמים המוסמכים".

עמיר שאלתיאל, יו"ר קבוצת אלדר: "לא ניתן לעצור באבחה אחת מפעל אדיר שהושקעו בו מאות מיליונים. צריך לאפשר תקופת מעבר של מספר שנים ובמקביל להכין תכנית חדשה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות