depositphotos

35% מהעסקים צופים ירידה בהיקף הפעילות

הסיבה: חוסר הערכות והתמודדות מאוחרת עם זירת המסחר האלקטרוני

כרמלה קופר 08.04.2018

"הגידול בהיקף הרכישות של הישראלים בזירות המסחר האלקטרוני פגע באלפי עסקים שלא היו ערוכים להשפעות המגמה ולשינוי המודל העסקי שלהן. בשבועות האחרונים ראינו במיוחד קריסה של חברות אופנה בולטות, שסבלו מירידה בפעילות הרכישה של לקוחות בחנויות בקניונים ומרכזי המסחר. אך יש לציין כי הנפילות המתוקשרות אמנם מתייחסות לחברות הגדולות והמוכרות ולצידן מאות עסקים פחות מוכרים שנפלו אף הם, עקב היעדר יכולת להתמודד עם התחרותיות הגוברת מצד המסחר המקוון", כך אומרים  בחברת המידע העסקי CofaceBdi, בעקבות סקר שערכה החברה בקרב  140 עסקים קטנים, בינוניים וגדולים בישראל.

40 אחוז טענו כי פעילותם נפגעה בשנת 2017
35% מהמשיבים לסקר ציינו כי הם צופים ירידה בהיקף הפעילות שלהם ב-2018 כתוצאה מהגידול בפעילות במסחר האלקטרוני, כאשר קרוב לשליש מהם צופה ירידה משמעותית של למעלה מ-10% בהיקף פעילותם במהלך השנה. בסה״כ ציינו 40% מהמשיבים כי פעילותם נפגעה בשנת 2017 בעקבות הגידול בפעילות המסחר ברשת, בעוד ש-30% בלבד ציינו שפעילותם לא נפגעה משום שהם כבר פעילים בזירה האלקטרונית, ו-30% הנותרים לא נפגעו מסיבות אחרות. תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת בחברת CofaceBdi: "הסקר שערכנו מגלה תמונה מדאיגה של אי מוכנות העסקים בישראל לגידול ההולך ומתמשך של המסחר בזירות האלקטרוניות. אנחנו רואים מתאם ישיר בין רמת הסיכון הגבוהה של עסק, לבין הרגישות שלו להשפעות גידול המסחר ברשת, במיוחד בקרב עסקים קטנים. אנחנו רואים שההתמודדות של העסקים בישראל עם הנושא היא במידה רבה על ידי הורדת מחירים, תהליך  שעשוי להשפיע במידה רבה על רווחיותן ולפיכך גם על סיכויי ההישרדות של עסקים אלו".

תהילה ינאי מנכלית משותפת COFACEBDI // צילום צביקה גולדשטיין
תהילה ינאי מנכלית משותפת COFACEBDI // צילום צביקה גולדשטיין

רק 20 אחוז מהחברות הגדולות פעילות ברשת
על פי הסקר, ככל שהחברה בעלת סיכון גבוה יותר, כך היא רגישה יותר להשפעות הגידול במסחר האלקטרוני, כאשר לרוב -החברות הגדולות שיש להן פעילות רחבה באינטרנט לא מדווחות על השפעה מהותית. בקרב חברות בעלות סיכון נמוך, רק כ-21% מהמשיבים ציינו שהגידול במסחר האלקטרוני פגע בהן בשנת 2017, בעוד שבקרב חברות בעלות סיכון ממוצע ענו כך  44% ואילו חברות בעלות סיכון גבוה 50% ציינו כי פעילותן נפגעה ב-2017.עוד עולה מהסקר  כי בקרב החברות הגדולות התחולל תהליך של "הבנה מאוחרת" והן התעוררו מאוחר יחסית לאתגר ההתמודדות עם הגידול במסחר האלקטרוני ביחס לחברות הבינוניות והקטנות.באופן מפתיע, במענה לשאלה האם אתה בוחן כניסה לזירה האלקטרונית ונערך לשיווק מוצריך באתר משלך או באתרים אחרים, כ- 57% מהמשיבים בקרב החברות הבינוניות ו- 46% מהמשיבים בקרב החברות הקטנות העידו כי הם כבר פעילים ברשת, זאת לעומת רק 20% מהמשיבים בקרב החברות הגדולות אשר העידו כי הם כבר פעילים ברשת. עם זאת נראה שהחברות הגדולות (100 עובדים ומעלה) השכילו להבין שהנוכחות באתרי המסחר הינה קריטית להתפתחותן ובהתאם כ- 50% מהמשיבים בקרב החברות הגדולות ציינו כי הם נערכים לכניסה לפעילות האינטרנטית בשנתיים הקרובות.

פגיעה קשה בענפי האופנה והציוד המשרדי
באופן לא מפתיע 60% מחברות האופנה השיבו בסקר כי מכירותיהן נפגעו בשנה החולפת כתוצאה מהגידול במסחר המקוון, נתון המסביר ותואם במידה רבה את הקריסות האחרונות של חברות האופנה בישראל, והעלייה במדד הסיכון שלהן. מחצית מהעסקים בענף האופנה צופים כי פעילותם תיפגע גם בשנת 2018, כאשר כ-40% מהם צופים ירידה משמעותית של למעלה מ-10% בהיקף הפעילות.כלכלני CofaceBdi מציינים כי לא רק ענף האופנה בלט בסקר, וכי ענף נוסף שהושפע במידה רבה מפעילות המסחר האלקטרוני הוא ענף חלקי החילוף לרכב, כאשר כשני שלישים מהמשיבים הפועלים בענף זה ציינו כי פעילותם נפגעה מהגידול במסחר המקוון.ענף נוסף שהפעילים בו פסימיים בנוגע להמשך הפעילות השנה הוא ענף הציוד המשרדי, כלי בית צעצועים ומתנות, כאשר כ-41% מהמשיבים בענף ציינו כי הם צופים ירידה בהיקף פעילתם השנה בעקבות הגידול במסחר האלקטרוני.

קרוב למחצית מהעסקים מחזיקים בפעילות בזירה האלקטרונית
אחת מנקודות האור העולות מהסקר, היא ההיערכות של חברות ועסקים לעולם הסחר המשתנה ועם זאת, למרות כל העדויות לחשיבות המסחר האלקטרוני, עדיין ענו 23% מהמשיבים כי הם אינם שוקלים בינתיים להיכנס לפעילות במסחר אונליין

איך מתמודדים על ידי הורדת מחירים?
אחת הדרכים הבולטות להתמודדות של העסקים שהושפעו מתחרות בזירה האלקטרונית היא הורדת מחירים. 24% מהמשיבים ציינו כי הם מוזילים מחירים כחלק מדרכי ההתמודדות עם הגידול במסחר המקוון.43% השיבו כי הם מתמודדים עם המגמה על ידי כך שהם מפעילים או מתכננים להיכנס אף הם לזירה האלקטרונית. בנוסף לכך, מספר לא מבוטל של 12% מהמשיבים, ציינו כי הם אינם יודעים כיצד להתמודד מול מגמת הגידול במסחר האלקטרוני. דרכי התמודדות נוספות שצוינו לנוכח התחרות החריפה מצד המסחר האלקטרוני: שיפור חווית הקנייה בחנויות הפיזיות, חיזוק השירות והמקצועיות, עבודה בשיתוף עם אתרים אחרים לטובת קידום והרחבת נוכחות פעילותם.נראה כי בעוד בתחומי הפעילות השונים, כגון מחשבים וסלולר, ציוד משרדי וכלי בית, תכשיטים ועוד מתמודדים עם הגידול במסחר האלקטרוני במגוון דרכים כגון הוזלת מחירים, כניסה לזירה, שיפור חווית הקנייה והשירות בחנויות הפיזיות ועוד, בענפי האופנה ומוצרי מזון ופארמה העוסקים בתחום מתקשים למצוא פתרונות יעילים לגידול במסחר המקוון, כאשר, כ- 30% ו- 25% מהמשיבים בהתאמה ציינו כי הם אינם יודעים כיצד להתמודד עם הגידול במסחר האלקטרוני.

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות