דף הבית > פינוי בינוי > חיפה מקדמת מסלול עיבוי בינוי: תוספת של מאות דירות על בנייני רכבת קיימים
הדמיית פרויקט מחל 27 // אדריכל גבריאל גולדמן
חיפה מקדמת מסלול עיבוי בינוי: תוספת של מאות דירות על בנייני רכבת קיימים
היתרים חדשים שהוציאה עיריית חיפה לבניינים במתחמי התחדשות עירונית במסלול עיבוי בינוי, מציעים פתרון לחידוש שכונות ותיקות והרחבת דירות, ללא הריסת המבנים הישנים ועם תוספת של מעל ל-700 דירות בשכונות קריית שפרינצק וקריית חיים
בשנים האחרונות אנו עדים למגמת קידום תוכניות התחדשות עירונית במסלול פינוי בינוי והעדפתן בקרב גורמי התכנון והרשויות המקומיות על פני מסלולים אחרים, בין היתר מאחר שהריסה ובנייה מחדש של מתחם מגורים שלם, מאפשרת גמישות תכנונית, הכוללת חידוש תשתיות, תוספת מבני ציבור, שטחים ירוקים, שטחי מסחר, תעסוקה ועוד. אולם לא תמיד יש צורך בכך, להפך, לעיתים התכנון גמיש אף יותר כאשר מוסיפים על הקיים, כך למשל במספר שכונות בחיפה, אשר נבנו על פני שטח מרווח, במבני רכבת, בצפיפות נמוכה יחסית.
בשכונות אלו בחרה העירייה לקדם התחדשות עירונית במסלול עיבוי בינוי, שכמעט ונשכח עם השנים, על אף שהוא נולד בשעתו יחד עם מסלול פינוי בינוי. בעירייה מציינים כי המסלול מתאים לשכונות שבהן לא ניתן להרוס ולבנות מחדש ומעבר לכך, קיים צורך לשמר את המצב הקיים. יש לציין כי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית שותפה לקידום התוכניות, ומשקיעה כ-7 מיליון שקל בפיתוח תשתיות בשכונות העוברות עיבוי בינוי, לרבות הקמת חניונים.
חיפה מהווה כיום עיר חלוצה להוצאת היתרי בנייה במסלול עיבוי בינוי, בהסתמך על תב"ע (תוכנית בניין עיר) קיימת ומאושרת למספר שכונות. השבוע אושרו שני היתרי בנייה חדשים לבניינים בשתי שכונות המיודעות להתחדשות במסלול עיבוי בינוי, ברחוב מרסיי שבקריית שפרינצק וברחוב מח"ל בקריית חיים, בהיקף כולל של מאות יחידות דיור חדשות, והם מצטרפים לשני היתרים נוספים שיצאו בשנתיים האחרונות ברחוב מח"ל.
במסגרת התוכניות מחזקים בניינים קיימים במתחם השכונה כולו, משפצים ומרחיבים את שטח הדירות הישנות (לעיתים עד כמעט פי שניים מהשטח הקיים) בתוספת ממ"ד, ומוסיפים מספר משמעותי של דירות בקומות נוספות על הקיים. בנוסף, התוכניות מקצות שטחים נרחבים לצרכי ציבור, שטחים ירוקים והקמת חניונים, כך שהשכונה זוכה להתחדשות מלאה.
תוספת של 323 דירות בעיבוי בינוי קריית שפרינצק מדובר בתוכנית עיבוי "מורדות כרמל צרפתי" (חפ/2280), אותה יזמו העירייה ומשרד הבינוי והשיכון למתחם הרחובות סעדיה גאון, בר רב האי דוד, בודנהיימר ומרסיי שבקריית שפרינצק. המבנה הראשון בשכונה שקיבל השבוע היתר בניה כאמור, ממוקם ברחוב מרסיי 9-15.
במבנה הקיים 33 יחידות דיור, אליהן יתווספו 40 יחידות דיור, בתמהיל של דירות 3-4 חדרים, בשטח של 75 מ"ר עד 89 מ"ר, אשר ישווקו כדיור בר השגה.
בסה"כ כלולים בתוכנית 11 מבני רכבת שנבנו בשנות ה- 50 של המאה הקודמת ובהם 334 דירות מגורים קטנות בשטח ממוצע של כ – 55 מ"ר כל אחת. במסגרת התוכנית יחוזקו ויורחבו הדירות הישנות לשטח ממוצע של כ – 75 מ"ר לדירה והמבנים יוגבהו באופן מדורג, כאשר מספר הדירות הכולל בתחום התוכנית יגדל לכ – 657 דירות, בנות 3-4 חדרים.
פתרונות החנייה לתוכנית כוללים חניון תת קרקעי בן 4 קומות, בו יוכשרו כ – 180 מקומות חנייה, בנוסף לחניונים פתוחים ותגבור חניות לצדי הדרכים. עוד מציעה התוכנית פיתוח שטחי ציבור, תוספת שבילים להולכי רגל ומבני ציבור, בהם גן ילדים.
הכפלת מספר הדירות בשכונת קריית חיים בתוך כך, הנפיקה העירייה השבוע היתר בנייה נוסף לפרויקט ברחוב מח"ל 27 בשכונת קריית חיים. מדובר בבניין השלישי מתוך עשרה מבנים, המיועדים לעיבוי, חיזוק והתחדשות, והוא מצטרף לשני בניינים שקיבלו היתרי בנייה בשנתיים האחרונות, ברחוב מח"ל 31 ו-37.
בכל הבניינים קיימות 24 דירות, אליהן יתווספו 34 דירות חדשות ובסך הכל יכלול כל בניין 54 דירות.
במתחם מח"ל בכללותו קיימים 22 מבני רכבת ישנים, שנבנו בשנות ה – 50 של המאה הקודמת, ובהם דירות קטנות ששטחן הממוצע כ-60 מ"ר בלבד. התוכנית המאושרת לעיבוי מתחם מח"ל, מאפשרת להכפיל את המבנים הקיימים מ – 412 יח"ד לכ – 800 יח"ד באמצעות תוספת קומות על הגגות. אורנה מור, מנהלת ההתחדשות העירונית בעיריית חיפה, מציינת כי מדובר בתוכנית בתכנון מודרני, הכולל החלפת תשתיות, תוספת ממ"דים ומרפסות, הרחבת הדירות וחידוש הבניינים, תוספת שטחים ירוקים, חניונים, פיתוח גנים ציבוריים ועוד, כאשר בכל מהלך הפרויקט הדיירים הקיימים יוכלו להמשיך ולהתגורר בבתיהם.
בעירייה מציינים כי: "בימים אלה מקימה עיריית חיפה 2 חניונים ציבוריים בשד' מח"ל ומטמינה קו חשמל בעלות כוללת של כ-14 מיליון ₪, במימון משותף עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. חניון ראשון, עילי ותת קרקעי, הכולל כ-150 מקומות חניה, בוצע על-ידי חברת "יפה נוף" והעבודות בו הסתיימו זה מכבר. חניון עילי שני, שיכלול 40-50 מקומות חניה, נמצא בתכנון מתקדם ויבוצע ע"י עיריית חיפה.
ההיתרים לתוכניות קודמו ע"י המינהלת להתחדשות עירונית, המחלקה לתכנון עיר ואגף רישוי הבניה בעיריית חיפה, בשיתוף ובסיוע הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית".
יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה בעיריית חיפה, מיכאל אלפר, מסר כי: "התוכניות מקודמות במסגרת מדיניות אותה מובילה ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, לחידוש השכונות הוותיקות בעיר, אשר תביא לתוספת של עשרות אלפי יחידות דיור חדשות, בתכנון איכותי ועדכני בשנים הקרובות לעיר חיפה".