banner
שר הפנים, אריה דרעי // יח"צ
שר הפנים, אריה דרעי // יח"צ

עוד צעד לקראת הארכת פעילות הותמ"ל: תזכיר החוק נידון במועצה הארצית

המועצה הארצית לתכנון ובנייה דנה היום בתזכיר החוק להארכת פעילות הותמ"ל:  שר הפנים, אריה דרעי, הנחה למקד את פעילות הועדה בקידום ההתחדשות העירונית, מתחמי מגורים של 2,500 יח"ד לפחות והגדלת היצע הקרקע לאוכלוסייה החרדית והערבית

שר הפנים, אריה דרעי // יח"צ

המועצה הארצית לתכנון ובנייה בראשות מנכ״ל משרד הפנים, מרדכי כהן, דנה היום בתזכיר חוק להארכת פעילות הותמ"ל. הדיון התקיים בנוכחות חברי המועצה הארצית ונציגי הציבור. במקביל, נפגש שר הפנים, אריה דרעי, בימים אלה עם יושבי ראש הועדות המחוזיות והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה לדיונים בנושא.

"הדיון התקיים בהתאם לסעיף 2 לחוק התכנון והבניה, לפיו המועצה הארצית מייעצת לממשלה בכל הנוגע לחוק התכנון והבנייה. מטרת הדיון הייתה, כאמור, לשמוע את הערות חברי המועצה וגופים נוספים, שרצו להציג עמדתם בפני המועצה הארצית וכעת יובא פרוטוקול הדיון בפני הממשלה. בקשת שר הפנים להארכת תוקף החוק ב-4 שנים נוספות מעידה, למעשה, על אמון הממשלה וחלק ניכר מהרשויות המקומיות בפעילות הותמ"ל", נמסר ממשרד הפנים עם תום הדיון. 

עוד מציינים במשרד כי במסגרת תזכיר החוק, הנחה דרעי למקד את פעילות הועדה בקידום ההתחדשות העירונית וכן, בהגדלת היצע הקרקע המתוכננת לאוכלוסייה החרדית והערבית. עוד כוללת ההצעה את הרחבת סמכויות הוועדה, והיא תוסמך לאשר פיתוח מתחמים למגורים בסמוך לתחנות הסעת המונים ומתחמים שניתן לתכנן במסגרתם 2,500 יחידות דיור לפחות. כזכור, בשנת 2017 אושר תיקון לחוק הותמ"ל שהעניק סמכויות לוועדה לדון במתחמי התחדשות עירונית. 

עו"ד צבי שוב // צילום: כפיר סיוון
עו"ד צבי שוב // צילום: כפיר סיוון

עו"ד צבי שוב מומחה בתכנון ובניה ונדל"ן, אומר כי: "בעיקרון ראוי היה לייעד את פעולות הותמ"ל לתוכניות שמתפרסות על שטחים המשלבים מחוזות שונים וועדות שונות על מנת לקדמן. כמו שהות"ל המקביל לה יכול לפעול לתשתיות לאומיות ואלמלא גוף זה תוכניות הרק"ל והמטרו לא היו מתאשרות לעולם עקב מחלוקות בין כל ועדה מקומית ומחוזית, היה צורך בגוף עליון על מנת לחסוך ולדלג מעל זה. ואולם, במקום בו מדובר ברשות אחרת ובמחוז אחד, המשמעות של העברת התוכנית למועצה הארצית מהווה חוסר אמון ביכולת של המקומית והמחוזית לאשר תוכניות, בדומה לכך שעקב אי אמון בבתי המשפט השלום והמחוזי היו דנים ישר בבית המשפט העליון. המסקנה היא שיש תוכניות שראוי אכן לתכנן במועצה הארצית, אבל מאחר ואין זכות ערעור אמיתית על גוף זה והבירור הינו רק בבתי המשפט ובמישור המנהלי, אזי יש לחזק ועדות אלו ולהעביר למעלה רק סוג מסוים של תוכניות מורכבות וכאמור, תוכניות אשר מתייחסות מספר מחוזות וערים".

במשרד הפנים מציינים כי: "עד כה אישרה הוועדה 67 תכניות הכוללות למעלה מ-226,000 יחידות דיור וזאת בפרק זמן ממוצע של פחות משנה, באזורי ביקוש וכן בפריסה ארצית רחבה, הן ביישובי חברה ערבית, חברה חרדית וכאמור גם בתכניות הכוללות התחדשות עירונית. כמו כן, תכניות רבות של הוועדה כבר מיושמות בשטח ולמעלה מ-30,000 יחידות דיור שתוכננו בוועדה כבר שווקו, ועשרות אלפי יחידות דיור נמצאות בתהליך יציאה לשיווק".

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות