banner
תמ"א 38 בנהריה // depositphotos
תמ"א 38 בנהריה // depositphotos

התאחדות בוני הארץ בעתירה לבג"ץ: לעצור את החברות הסיניות

בהתאחדות טוענים כי: "החדירה של החברות הסיניות לשוק הישראלי מתאפיין בהתמודדות במכרזי תשתיות בהיקפים מצרפיים של עשרות מיליארדים"

אילוסטרציה // Depositphotos

בעתירה למתן צו על תנאי שהגישה היום התאחדות הקבלנים בוני הארץ לבג"ץ כנגד הוועדה לצמצום הריכוזיות – רשות התחרות, הממונה על התחרות ואיגוד החברות הסיניות בישראל, טוענת ההתאחדות הקבלנים כי המדינה מעודדת או לחילופין אינה מונעת את "השתלטות החברות הסיניות" כהגדרתה על ביצוע פרויקטי התשתית המרכזים והגדולים במדינה, ובכך לטענתה נפגעים הקבלנים והחברות הישראליות, "בורח ידע" לחו"ל ונמנעת העסקת אלפי עובדים ישראלים נוספים. ההתאחדות מבקשת בעתירה להורות למשיבות להשיב על שורה של סוגיות הנוגעות לצמצום הריכוזיות ותוך כך, להגדיר את ממשלת סין ברשימת הגורמים הריכוזיים. 

בין היתר, על פי העתירה, כל החברות הסיניות פועלות בתחום התשתיות בישראל והחברות מסין שהשתתפו עד היום במכרזים להקמת תשתיות בארץ, נמצאות בבעלות ישירה או עקיפה של ממשלת סין: "התאגידים הסיניים הללו הינם חלק מ'קבוצת מחזיקים' אחת, שהינה למעשה 'פירמידה' סבוכה, הכוללת למעלה מ-100 תאגידים שונים בבעלות הממשלה הסינית". 

למעשה, מסבירים בהתאחדות הקבלנים באמצעות באי כוחה עורכי הדין רוית ארבל ושחר הרון ממשרד עורכי הדין עמית, פולק, מטלון ושות', בשנים האחרונות קיבלה ממשלת סין החלטה להפוך לשחקן המוביל בעולם בתחום הקמת התשתיות והגדירה בתוכנית בשם "החגורה והדרך" שמטרתה השתלטות באופן גלוי או סמוי על משאבים ופרויקטים בתחומי התשתיות בעולם כולו.

בהתאחדות אומרים היום, כי: "למרות פניות חוזרות ונשנות שלה, הממשלה והגופים האמונים על מניעת הריכוזיות במשק ממשיכים להתעלם מהעובדה שממשלת סין מנהלת תחרות לא הוגנת בשוק התשתיות שמסכנת מאות חברות ישראליות המעסיקות עשרות אלפי עובדים ותורמות לתוצר המשק מיליארדי שקלים בשנה. החדירה של החברות הסיניות לשוק הישראלי מתאפיין בהתמודדות במכרזי תשתיות בהיקפים מצרפיים של עשרות מיליארדים הכוללים בין היתר את הזכייה בכריית מנהרות הרכבת הקלה בת"א בהיקף של 5 מיליארד שקל, הקמת נמל הדרום באשדוד בהיקף של 3 מיליארד שקל ופרויקטים של אנרגיה שאובה בהיקף של 2 מיליארד שקל. התאחדות קבלנים בוני הארץ מדווחת כי במקרים שונים בשנים האחרונות "התחרו" מספר חברות של ממשלת סין זו בזו במכרזי תשתיות לאומיות בישראל, כך ניגשו להליך המקדמי של הקו הירוק של הרכבת הקלה לא פחות מ-5 חברות סיניות, ואף חברה ישראלית או בינלאומית אחרת". 

באי כוחה של ההתאחדות טוענים בעתירה, כי החלטת הממשלה בישראל שלא לפעול בהתאם לסמכותה וחובתה, ולא לכלול את ה-SASAC המרכזי הסיני והחברות תחתיו ברשימת הגורמים הריכוזיים במשק (מכוח סעיף 4 וסעיף 30 לחוק הריכוזיות), התקבלה בהיעדר תשתית ראויה, בהיעדר הנמקה, באופן שרירותי ובחוסר סבירות של ממש, באופן המחייב את התערבותו של בית המשפט.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו: "ההתעלמות בלתי סבירה ארוכת שנים של ממשלת ישראל מהעובדה שממשלת סין עלולה לחסל בהדרגה חלקים מרכזיים בענף התשתיות הישראלי צריכה לבוא לידי סיום מידי. אנו דורשים מהמדינה לקבוע כללים התואמים את חוק הריכוזיות, שיאפשרו לשמר את היכולת לקדם את הבניה הישראלית ללא שינוי ביחסי הכוחות בענף, אחרת נגיע מהר מאוד למצב שבו רוב החברות שיבנו פה את התשתיות המרכזיות של המדינה וישלטו בחלקן, יהיו מסין. זהו מצב בלתי נסבל לכל משק ובמיוחד לישראל שמתנהלת במציאות גיאו פוליטית לא יציבה וחייבת לשמור על עצמאותה הכלכלית והתשתיתית".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות