banner
רוני מזרחי // עזרא לוי
רוני מזרחי // עזרא לוי

האם בני ובנות ישראל הצעירים יחזרו לעסוק בבניין הארץ?

"תעשיית הבנייה הולכת להיות ההייטק החדש של צעירי מדינת ישראל. כל צעיר או צעירה שיסיימו צבא, יזכו דרכנו לסיוע מקצועי במסגרת הכשרה למקצועות הבנייה" // דעה

רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי

מאת: רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים

בחיים, כמו בחיים, תמיד צריך להפוך משבר להזדמנות. אין ספק. מגיפת הקורונה עלולה לגרום למשבר בענף הבנייה. במהלך השנים האחרונות הענף התבסס יותר ויותר, ובמיוחד בפרויקטים גדולים של בנייה, ותשתיות, על עובדים סינים מומחים, כולל בתפקידי ניהול פרוייקטים. מחד גיסא לעובדים אלה היתה ללא ספק השפעה חיובית על קצב הבנייה והשלמת הפרויקטים, אולם מאידך גיסא עלותם למעסיקים היתה גבוהה, לעיתים קרובות אף גבוהה מאוד, מה שגרם כמובן לייקור עלות הפרויקטים.

הנבואה, כידוע, לא ניתנה לאיש מאיתנו, ועל כן קשה לחזות האם אפקט מגיפת הקורונה הינו קצר או ארוך טווח. דבר אחד בטוח. הוא ממחיש אל נכון עד כמה כל נושא ביצוע הפרויקטים, עלותם, משך הזמן ואיכות הגימור תלויים ועומדים על כוח עבודה זר שלא ניתן לצערנו "לבנות עליו" לטווח הארוך אבל אנחנו תלויים בו וגם מדינת ישראל תלוי בו. כאן בדיוק נכנסת התכנית הרב שנתית שאימצנו בלשכת הקבלנים מייד עם הקמתה לפני למעלה משנתיים, ואשר העניקה תיעדוף ברור להכשרת כוח אדם ישראלי מעולה, חיילים משוחררים גם על מנת שלא נסמוך יותר על "תוצרת חוץ" וגם, וזה חשוב לא פחות, לחסוך משמעותית בתקורות הבנייה ובראש וראשונה להעניק לרבבות צעירים וצעירות ישראלים ומשוחררי צבא עתיד מכובד לא רק בתעשיית ההיי טק, אלא גם בתעשיית הבנייה. 

לדידי, אכן, תעשיית הבנייה הולכת להיות ההייטק החדש של צעירי מדינת ישראל, ואנו משלימים בימים אלו פרוגרמה שלפיה כל צעיר או צעירה שיסיימו צבא, יזכו דרכנו לסיוע מקצועי במסגרת הכשרה למקצועות הבנייה, החל מתחומים שנדרשת להם השכלה אקדמית דוגמת הנדסה, דרך הנדסאי בניין וכלה במנהלי פרוייקטים, מנהלי עבודה וכן מקצועות הבנייה לסוגיהם. סיוע זה יבוא לידי ביטוי הן במלגות לסטודנטים והן בהכשרה בו זמנית כסטאז'רים מתמחים באתרי הבנייה ומכספים המוקצים לכך במשרד העבודה.

ילוו לכך גם הטבות משמעותיות נוספות שאותן אנו דורשים ממשרד העבודה והרווחה, כמו הנחות גדולות במס הכנסה בשנות העבודה הראשונות וכן יציאה בקמפיין משותף שלנו עם משרדי הממשלה שימתג גבוה את מקצועות הבנייה, בדיוק כפי שתחום ההייטק ממותג כיום כ"חלומה של כל אם עבריה". 

מעבר לגיוס כוח האדם הישראלי ושדרוג תדמית המקצוע, בדקנו ומצאנו כי המשק הישראלי בכלל וענף הדיור בפרט ירוויחו בגדול כתוצאה ממהלכים אלה:

ראשית, תקטן מהותית התלות הלא בריאה שהיתה לענף במשך שנים ארוכות בכוח עבודה זר, בין אם מדובר בסינים, תאילנדים, רומנים, סרבים, טורקים וארחים.

שנית, יהיה חסכון עצום עד כדי מאות מיליונים(!) למשק הישראלי, חסכון שיבוא לידי ביטוי גם בחסכון ישיר הן לקבלנים והיזמים ובמיוחד לרוכשי הדירות. ותיפסק הוצאה של מיליארדי דולרים החוצה למדינות מהן מגיעים העובדים.

שלישית, ההיה לכך ללא ספק השפעה על התמתנות מחירי הדיור ואפילו אולי ירידת מחירים, זאת בשל התקורות שייחסכו.

רביעית, תהיה שליטה הרבה יותר טובה על קצב התקדמות הפרויקטים והשלמתם, מה שללא ספק גם ירגיע את האווירה הלוהטת בשוק.

חמישית, אולי הכי חשוב, המעבר לכוח אדם מתוצרת הארץ ברובו יביא ליותר התחלות בנייה בשוק הדיור.

לסיכום: אין לי ספק שמגפת הקורונה תיזכר בצומת דרכים אסטרטגית ראשונה במעלה בה ענף הנדל"ן ובמיוחד שוק הדיור חזר אל הפסים וכבשורה על תחילתו של עידן חדש בו מקצועות הבנייה ילכו ויהפכו ל"הייטק החדש" של צעירי וצעירות ישראל, ובמיוחד יוצאי צבא. הם ראויים לכך וכך גם אנחנו!

*כותב המאמר רוני מזרחי הינו נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו" 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות