banner
ברק קינן // צילום: איל מרילוס
ברק קינן // צילום: איל מרילוס

הפתרון לדיירים סרבנים בפינוי בינוי: הקמת ועדת ערר ייעודית

"אחד החסמים המרכזיים בתחום ההתחדשות העירונית, זה שמדיר שינה מעיניהם של היזמים הוא בוודאי סוגיית הדיירים הסרבנים. אנו בדעה שיש להקים ועדת ערר לענייני סרבנים", כך אומר עו"ד ברק קינן // דעה

ברק קינן // צילום: איל מרילוס

מאת: עו"ד ברק קינן, שותף וראש מחלקת תכנון ובנייה במשרד מ. פירון ושות'

הררי מילים כבר נכתבו על החסמים הרבים בתחום ההתחדשות העירונית, לרבות שינויי המדיניות התכופים של הרשויות השונות וחוסר הוודאות השורר בענף. אולם אחד החסמים המרכזיים בתחום ההתחדשות העירונית, זה שמדיר שינה מעיניהם של היזמים הוא בוודאי סוגיית הדיירים הסרבנים, אלו הם אותם דיירים שיעשו כל שלאל ידם על מנת שהפרויקט לא ייצא לפועל, אף שזה זכה לאישור הועדה המקומית או שהתב"ע שלו אושרה. כדי להילחם בבעיה זו ולייעל את הדיון מול הדיירים הסרבנים, תוך שמירת זכות היסוד שלהם, אנו בדעה שיש להקים ועדת ערר לענייני סרבנים. 

כיום, נקודת המוצא של הדייר הסרבן, היא כי במידה ותוגש נגדו תביעה למפקחת על המקרקעין, היא ממילא תיארך זמן רב והוא יזכה להמשיך ולעכב ולסרבל ולייקר את הפרויקט. מה גם, שלאחר מכן קיימת לאותו סרבן הזכות לערער על ההחלטה לבית המשפט המחוזי. וכך, בינתיים, יחלפו להן כמה שנים טובות ובסיומן, אולי, הוא ימצא את עצמו גם בבית המשפט העליון. מעבר לכך, כיום "זכותו" של הדייר הסרבן גם להגיש התנגדות לבקשה להיתר, או לתוכנית בנושא התכנוני ולאחר מכן גם יש לו "זכות יסוד" להגיש ערר ועתירה מנהלית בהיבט התכנוני. ישנם לא מעט מקרים בהם הדיירים הסרבנים ובאי כוחם המלומדים מנסים להלך אימים על היזמים ומטיחים בהם דברים כדוגמת "רוצה שנגיש את כל ההליכים הללו? הרי ייקח שנים עד שהם יסתיימו אם בכלל, ובינתיים החלטת הועדה המקומית תפקע". במילים אחרות, המצב הבסיסי מציב את היזם ואת הדיירים שמסכימים לפרויקט פינוי בינוי בעמדת נחיתות ברורה. שלא בצדק. את הכשל הזה יש לפתור.

אז מה עושים? כצעד ראשון יש להקים ועדת ערר לענייני סרבנים. בין חברי הועדה יהיו שמאי, עורך דין ונציג ציבור והיא תהיה מוסמכת לדון בכל עניין הקשור בסרבנותו, לרבות התנגדות לבקשה להיתר או תכנית.

הועדה תהיה גמישה בנושא סדרי הדין (כמו ועדת הערר לתכנון ובניה שפותרת במהירות וביעילות בעיות בנושאי היתרי בנייה). אוי לנו אם כל מחלוקת בנושא היתר או תב"ע, הייתה מגיעה לבית משפט ונידונה על פי סדרי הדין. לכן מוצע כי ועדה זו אף תהיה מוסמכת לפסוק פיצוי לסרבן וכן לקבוע כי עליו לחתום על כל מסמכי הסכם ההתחדשות העירונית. ככל שבכוונת אחד הצדדים לערער על החלטת ועדת הערר, ניתן יהיה להגיש עתירה מנהלית בלבד, כך שזכות ההתערבות בהליך תהיה בעילות מנהליות בלבד. מצב זה ישנה לחלוטין את נקודת האיזון בין הסרבן ליזם ויסייע לפתור ביעילות סיטואציות של דיירים סרבנים, תוך שמירת על הזכות להשמיע את קולם בבוא היום.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות