banner
חיים ברוידא בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
חיים ברוידא בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

ראש עיריית רעננה: "ברעננה המטרו נוסעת משום מקום לשום מקום"

ראש עיריית הוד השרון: "חוסר אמון של ראשי רשויות במדינה, והמדינה בהם".  אדר' ארז בן אליעזר: "הצורך שלנו לתכנן את 30 השנים הבאות הוא צורך אקוטי"

"אני לא חושב שזה נכון היה להוציא את נת"ע מהפרויקט של המטרו, אבל כשחברה מתנהגת ומתנשאת באופן כזה, היא זכתה בזה" דברים אלו אמר אתמול חיים ברוידא, ראש העיר רעננה בפאנל בנושא המטרו בכנס הנדל"ן השנתי של מגדילים. לדבריו,  "שנת"ע נכנסת לרעננה ואני צריך לשלם 21 מיליון שקל כל עשר שנים בשביל הפרויקט אז שישאלו אותי מה הצרכים שלי. ברעננה המטרו נוסעת משום מקום לשום מקום, ביקשתי להתחשב ולשים תחנה ליד בית חולים לווינשטיין, לא מדברים איתי בכלל. בתמ"א 70 אותה תופעה, יש אנשים שיושבים למעלה ומתכננים ולא בודקים את שטח למטה, יש כיום מציאות מורכבת בגלל כמויות גדולות של בנייה כיוון שהרדיוס של תמ"א גדל כל הזמן. גם כל ההחלטה לצמצם את תקני החניה עכשיו זה אבסורד , האם מישהו מוכר היום את הרכב שלו ברעננה כי עוד 15 שנה תהייה פה רכבת?". 

אמיר כוכבי בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
אמיר כוכבי בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון ציין כי: "אני חושב הפוך מחיים, אני מאמין בתכנון עירוני צופה פני עתיד שמביא העמסה של מרכזים עירוניים ומחייב קבלת החלטות היום לעוד 30 שנה. מה שאני מזהה כאן זה חוסר אמון של ראשי רשויות במדינה, והמדינה בהם. את המטרו בפריז עשו לפני מאה שנה, אנחנו אמורים להיות מסוגלים כמדינה להסתכל על מה נעשה במקומות אחרים וללמוד מזה ולתת מענה. אני תומך במטרו ושהגשתי התנגדות לתוכנית רציתי לטייב אותה, החוקרת של ההתנגדויות קיבלה את ההתנגדויות שלי אבל החברה המתכננת טענה שהבקשה שלי תוסיף למסלול הנסיעה של המטרו 3 דקות מכפר סבא לתל אביב ובגלל זה התושבים עוד 30 שנה לא יעלו על המטרו. המדינה לקחה חברה והגדירה לה תקציב ותוכנית ובסוף הזנב קשקש בכלב, לא המדיניות או תכנון ארוך טווח קבעו, אלא המתכנן. קובעי המדיניות לא נכנסו לתמונה. 

עו"ד זיו כספי, שותף מייסד במשרד גינדי כספי ושות' שהנחה את הפאנל ציין  כי: "הפן הכלכלי מורכב, הפן התכנוני בלתי אפשרי ותקופת הביניים הזויה כי מה נעשה בינתיים שמצמצמים את תקני החניה מצומצם, אין תחבורה ציבורית ואנחנו מדברים על ביצוע בשנת 2050". 

אדר' ארז בן אליעזר בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
אדר' ארז בן אליעזר בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

אדר' ארז בן אליעזר, מתכנן מחוז מרכז במינהל התכנון, ציין כי: "הצורך שלנו לתכנן את 30 השנים הבאות הוא צורך אקוטי. תמ"א 70 מכווינה את מגמות הפיתוח, כאשר אותי מעניין מפלס הרחוב, הולכי רגל ואם יהיו פחות או יותר יחידות זה לא רלוונטי לי. אחת הדילמות הכי גדולות שאתה נכנס לתפקיד שאתה כל הזמן מסתכל אחורה וצריך להחליט האם סיכום הפגישה עם יזם מלפני 5 שנים הוא רלוונטי או לא,  אז מצד אחד רוצים לייצר וודאות אבל מצד שני הכל משתנה אז עושים סיעור מוחות רואים איזה יזמים יושבים בשטח, לא מתייחסים לכל יזם שהחתים בניין אבל כן מסתכלים על התכנון  מלמטה. יש היום כבר 15 תוכניות גדולות שמקודמות סביב תחנות המטרו אז יזם שילך עכשיו להחתים שם  300 או 500 דיירים זה לא יהיה ישים  וזה חייב לבוא בשיתוף פעולה. 

עו"ד צבי שוב בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
עו"ד צבי שוב בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

עו"ד צבי שוב, שותף במשרד שוב ושות', מומחה בתכנון ובנייה ציין כי: "באופן כללי מטרו זה חשוב וכולם רוצים שהיא תפעל פה מחר בבוקר. הבעיה היא שיש מכלול של תוכניות זה לא רק תמ"א 70, אלו תוכניות התשתיות של המטרו שכבר אושרו, זה תמ"א 70, תמ"א 70 א, תמ"א 60 ועוד חוק ותקנות כך שאם יש אזרח פשוט שסימנו את הבית שלו להריסה אין לו מושג מזה והוא לא יודע אם כדאי או לא כדאי למכור לא יודע אם ובכמה יפצו אותו. כל זה יוצר עננה מאוד גדולה. בעייתי יותר לדעתי זה מס המטרו , מדברים על היטל השבחה של 40% באזור התחנות ועוד 35% מס מטרו זה 75% מהזכויות ואנחנו בשוק יורד, אם המחירים ירדו אז המס כבר יהיה 80% ויותר משווי הזכויות אז המתכננים יצטרכו להוסיף זכויות כדי לייצר רווחיות ונכנסו למעגל שוטה שהמס יקבע את התכנון". 

עו"ד זיו כספי בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
עו"ד זיו כספי בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

עו"ד זיו כספי, ציין בהקשר זה כי: "אנחנו אחרי 20 שנים של שוק עולה אם היו עיכובים או חסמים בפרויקטים, הרווחיות נשארה גבוהה בזכות עליית המחירים,  גם תוכנית לא כלכלית אחרי 5 שנים שהמחירים עלו הפכה לרווחית, היום אנחנו בכלכלה אחרת השוק יורד וזה מאוד מטריד".

דני מור בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
דני מור בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

דני מור, מנכ"ל בסט יזום, אמר כי: "אם לוקחים מפת על צריך להבין את גודל האירוע הדור שלנו חווה שתי מהפכות, מהפכה תכנונית ושינוי קו הרקיע ומהפכה תחבורתית, יש לנו את הזכות להיות חלק ממהלכים משמעותיים והמטרו זה מגה פרויקט שהולך לשנות את נושא היוממות ולהגדיר אזורי תעסוקה חדשים. אבל כאשר מגיעים לוועדה המקומית זה יותר מסובך, כיזם שרוצה לקדם תוכנית בוועדה מקומית עצמאית אני צריך להתחשב במטרו אבל ההנחיות לא ידועות ותחום ההשפעה לא ידוע ובנוסף דורשים ממני להכניס לתוכנית, דיור בר השגה, דיור לשכירות ארוכת טווח ( שהיום המודל בכלל לא כלכלי ) כמובן ששטחי ציבור ועירוב שימושים ואם אפשר לשלב בנייה מרקמית ובקטנה בית ספר ואולי איזה גן הכל במתחם אחד, מצד אחד יש בזה יופי אדיר זה השפעה ל 100 שנה קדימה אבל השאלה איך מייצרים על זה תקן 21 בלי לדעת מה יהיו הזכויות, מה לגבי החניות האם המטרו תסע בשבת? יש פה אתגרים בלתי מבוטלים". 

אדר' תימור שוורץ בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
אדר' תימור שוורץ בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

אדר' רוני תימור, בעלים משרד תימור שוורץ אדריכלים, ציין כי: "המטרו תשנה את המדינה, השלטון המקומי יציב אבל עומד להשתנות, ערים קטנות ייבלעו בעיר מרכז אבל צריך גוף מתכנן שייתן תכנון על, תכנון אסטרטגי שרואה הכל ביחד,  צריך להסתכל על הדברים כמערכת אחת, צריך להכניס אדריכלים, קונסטרוקטורים אי אפשר לבנות מעל תחנת רכבת או מעל דיפו בלי קונסטרוקטור. חסרים לנו 190 אלף יחידות דיור וזה יילך וייגדל. מערכת המטרו צריכה לפתור ולא לייצר בעיה. נת"ע לא זזה ולא עובדת, לקח 20 שנה לקו אחד. צריך לתת למתכננים כלים לעבוד איתם היום ולא בעוד 10 שנים"

תמר אברהם בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
תמר אברהם בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

תמר אברהם, בעלים ומנהלת פירמה תמר אברהם שמאות מקרקעין, אמרה כי: "כשבאים אליי יזמים ששוקלים לרכוש מגרש בדרום תל אביב ואומרים רגע נוכל לבנות? כי יש הקפאה בקרבה לתחנת מטרו, אז בעל הקרקע רוצה יותר כסף כי יש העצמת זכויות, שואלים אותי כמה אני מעריכה את תוספת השווי ואין לזה תשובה יש חוסר וודאות גדולה שגורמת לחשש גם של משקיעים שרוצים תשובות  ברורות בעיקר לנוכח עלויות המימון היום. במקביל רוצים להוסיף עוד היטל עתידי על כל הנכסים לשימוש שלא למגורים בקרבת התחנות שישולם כמו ארנונה, אם אתה בעל משרד לדוגמא ואתה משכיר אותו, תגלגל את זה לשוכרים ואיך זה ישפיע על המחירים? יש פה המון חוסר וודאות".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות