banner
עמית דובקין // צילום: חן ליאופולד
עמית דובקין // צילום: חן ליאופולד

מכתב אישי לשרת הבינוי והשיכון

"אנא זכרי, יפעת היקרה. את לא צריכה יותר לחשוש מה יגיד הבוס הגדול שלך, אחרי שעשה את כל השגיאות האפשריות בשוק הדיור והביא אותו על פי תהום, והתהפך בשבוע שעבר גם על בוחריו"

תמונה: עמית דובקין // צילום חן ליאופולד

יפעת שאשא ביטון היקרה,
פיאסקו הבחירות החוזרות, הינו "הזדמנות טוסקניני" עבורך. ארטורו טוסקניני, גדול מנצחי התזמורות הפילהרמוניות של המאה ה-20, היה קורא פרטיטורות תווים זוטר בתזמורת האופרה האיטלקית שהופיעה בריו דה ז'נירו, ברזיל, ב-1886. באותה הופעה מנצח התזמורת הוותיק פישל בגדול, הקהל שרק בוז וסילק אותו מהבימה, וטוסקניני עול הימים נקרא להציל את המצב, עלה, ניצח על התזמורת לראשונה בחייו, וזכה למחיאות כפיים סוערות במשך שעה ארוכה, וכך גם החלה קריירת הניצוח המפוארת שלו.

יפעת היקרה. את נמצאת כיום בדיוק באותו מצב כמו טוסקניני קורא פרטיטורות התווים, ובאפשרותך, בשלושת וחצי החודשים שנותרו עד בחירות, להפוך ל"טוסקניני של הנדל"ן". מנצח התזמורת הנוכחי, הבוס שלך, השר משה כחלון, הן בתפקידו כשר אוצר והן כשר על לנושא הדיור, פישל בגדול. כמעט כל מה שעשה במהלך הקדנציה האחרונה היה לא טוב. הוא שיתק לחלוטין שוק דיור פורח ומשגשג והבריח את רוב רובם של המשקיעים, בלון החמצן והקטר המוביל.

כחלון נלחם גם, שלא לצורך, מלחמת חורמה נגד הקבלנים, האט מאוד את תהליכי ההתחדשות העירונית, שהיו ב-2015, ערב כניסתו לתפקיד, בעמדת זינוק. הוא לא הצליח במשימתו להוריד את רמות המחירים. בתקופתו גדל מאוד מספר חסרי הדיור, ובמיוחד בקרב הזוגות הצעירים. וכעת, לקינוח, עוד החלטה האומללה שלו לוותר על ההישג היחידי שלו, מנהל התכנון שהצליח לקדם תכנון של מאות אלפי יחידות דיור, כשבעצם ימים אלה כחלון מוותר עליו לטובת משרד הפנים.

יפעת היקרה. זה קצת לא נעים להגיד, אולם עבור כחלון וממשלת ישראל היית במהלך החודשים האחרונים בבחינת "פקק זמני" בין יואב גלנט שערק מכולנו לטובת הליכוד, לבין שר שיכון החדש שהיה מיועד להתמנות בעצם ימים אלה, זאת במידה והיתה מורכבת ממשלה. אולי היה זה בצלאל סמוטריץ', אולי הרב רפי פרץ, אולי נציג ש"ס. מה שבטוח, אמור היה להתמנות שר שיכון מאוד סקטוריאלי ולא מי יודע מה מבין לא בענייני כלכלה ובוודאי לא בענייני שוק כה חשוב דוגמת שוק הדיור.

וכעת, יפעת היקרה, את יכולה ליישם בשלושת וחצי החודשים הבאים את הניסיון הרב שצברת במהלך השנים, הן כסגנית ראש העיר בקרית שמונה, סגנית מכללת אוהלו בקצרין וד"ר לחינוך, ובמיוחד  כשנושא הדוקטוראט שלך עסק בנושא חברתי מובהק, "השלום בעיניים של צעירים יהודים ופלסטינים"(אגב, יפעת היקרה, מעניין כמה ממצביעייך הבחירות האחרונות ידעו על כך, ובכלל בציבור הרחב?!). גם העובדה שבצעירותך היית זמרת והוצאת מספר סינגלים לא רעים כלל ועיקר, תסייע ללא ספק לתפיסה שלך את הפן התרבותי שחשוב לא פחות למי שאחראית על שוק הדיור.

כי בניית מאות אלפי דירות, כפי שאת בוודאי יודעת, איננה רק "נתונים ומספרים". גרידא. מאחוריה עומדים תודעתית מרכיבים רבים נוספים, שהם, הם, העושים את ההבדל בין הצלחה לבין כשלון. כישלונו הגדול של הבוס שלך, כחלון, היה בכך שלא היה לו את ה-VISION האסטרטגי לראות את מכלול המרכיבים המשלימים. ואילו את, כאישה צעירה יחסית, שבמהלך שנים לא רבות השלימה מסלול מרשים במיוחד, גם מוניציפאלי, גם אקדמי, גם חברתי וגם תרבותי, יכולה גם יכולה לשכלל את כל המרכיבים הללו. על כן, יפעת היקרה, עצתי לך לטרוף את הקלפים בחפיסה מחדש. לבטל באופן רשמי את התכנית הבזבזנית והנואלת של מחיר למשתכן. לדרוש להעביר אלייך(!) ולא למשרד הפנים את מנהל התכנון. להפוך את הפירמידה של 80/ 20 לטובת מחיר למשתכן, ל-80/20 לטובת שוק דיור פתוח וחופשי, כשהתחדשות עירונית, כולל בפריפריה, הופכת לקטר המוביל  לא פחות חשוב, יפעת היקרה, שתצילי את תמ"א 38 המפרפרת כעת פרפורי גסיסה, זאת בשל עוד החלטה הזויה של הבוס שלך לתמרץ ראשי רשויות, לתעדף באופן אבסולוטי פינוי בינוי.

אנא זכרי, יפעת היקרה. את לא צריכה יותר לחשוש מה יגיד הבוס הגדול שלך, אחרי שעשה את כל השגיאות האפשריות בשוק הדיור והביא אותו על פי תהום, והתהפך בשבוע שעבר גם על בוחריו. זוהי ללא ספק ההזדמנות שלך לצאת לדרך עצמאית לתפקיד חייך(כן, כן!) ולהוכיח לכולנו, תרתי משמע, שאת הולכת להיות שרת הבינוי והשיכון המפתיעה, שתצליח לתקן את כל השגיאות שעשו קודמיה ותחזיר את שוק הדיור אל דרך המלך. ואם ארטורו טוסקניני הצליח, אין שום סיבה שגם את לא תעשי זאת. בהצלחה!

* מאת עמית דובקין, אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות