סקירה: על ההגבלות, הקיפאון ושיווק פרויקטים בימי הקורונה
מה עבר השבוע על ענף הנדל"ן, מדוע חייבים להמשיך לחולל תנועה והאם זה הזמן המתאים לשיווק פרויקטים? יזמית השיווק, שיר הספרי, עם כל התשובות // טור אישי
מה עבר השבוע על ענף הנדל"ן, מדוע חייבים להמשיך לחולל תנועה והאם זה הזמן המתאים לשיווק פרויקטים? יזמית השיווק, שיר הספרי, עם כל התשובות // טור אישי
תמונה: שיר הספרי // צילום: בועז רבינוביץ
מאת: שיר הספרי, בעלת חברת "שיר בעיר"
סקירה שבועית על שוק הבניה בצו השעה: משרד האוצר הצהיר כי לא ניתן להכיר בעיכובים בענף כנובעים מכוח עליון, זאת על אף ההכרה בענף כחיוני וההחלטה לפחות לעת עתה כי ימשיך לתפקד ולעבוד. בפועל יזמים רבים עדכנו את רוכשי הדירות על עיכוב במסירת הדירות נוכח המשבר וייקור עלויות הבניה, והקושי הרב בהשלמת הבניה, תופעה אשר עשויה בהחלט להוביל את הקבלנים להיתבע ע״י הרוכשים בתביעות לפיצוי כספי.
כ-70 אחוזים מכוח האדם לא מגיע לאתר, גם בשל חסימת המעברים בין ישראל והשטחים. המעסיקים יצאו ביוזמה והחלו לדאוג להלנת העובדים פלסטינים בבתי מלון בתחומי הקו הירוק (השהייה בישראל נאסרה על עובדים פלסטיניים בגיל שישים ומעלה). עם לא די בכך, יזמים וקבלנים נאלצים להתמודד עם שיתוק מה בירוקרטי בוועדות לתכנון הבניה, ייקור נוסף בחומרי הגלם בשיעורים של כ-8% (ברזל) נוכח קשיים באספקה ימית וצמצום פעילות מפעלים לייצור ברזל בעולם (סין בפרט). וכמובן הפועלים הסיניים שחרדים לשלומם, יצרו מחאה פרודוקטיבית משל עצמם למיגון תנאי העסקתם- עניין פעוט ושולי נוכח מציאת הפתרונות ואספקת הציוד מצד היזמים.
הקיפאון אינו מוחלט! הוא יסתיים!
על אף חוסר הוודאות, עיכוב ברכישת דירות והקשחת התנאים למתן האשראי ע״י הבנקים- אני מביטה באופטימיות יתר על התמורה שתחול עם שך המגפה. הענף יודע להתמודד עם עצירה של חודשיים שלשה במכירת דירות, שכן המכירות הצפויות סביר שיפצו. לא יהיה קל להתניע את הענף בחזרה ותידרש הירתמות קולקטיבית של הממשלה ושל המערכת הבנקאית.
אני עדה לפעילות שיווקית של יזמים גם מרחוק. האטה המורגשת במשק כולו מייצרת פתרונות יצירתיים גם בשוק מטלטל זה. בנוסף, החשש מפני עליית מחירי הנדל"ן במשך התקופה, יש בה בכדי להניע לפעולה מצד רוכשים פוטנציאליים שמבינים הזדמנות מהי. חייבים לנסות ולשמר את פעילות הענף ולחולל תנועה, גם אם בהיקף פעילות מצומצם.
אנו בענף הנדלן תלויים יותר מאשר בגורמים בירוקרטיים, גם ובעיקר זה בזה!
כל יזם וכל סמנכ"ל שיווק נלחם על תפקידו ומעמדו במשך שנים רבות ומכיר מקרוב סיפורים אישיים של ״לוחמים״, ״שורדים״, ושאר פעילים, שבין רובם מקשרת אבן הדרך של ערכיות ואידיאליזם לבניית הארץ.
את ההזדמנות של הכאוס הזה אני בוחרת לנצל, למטרה המשלבת חיזוק אינדיבידואלי, אשר יש בו מטרה נעלה וחשובה לא פחות בתמיכה וחיזוק של זה שחסר וידו פחות משגת. לא אפליג בדבריי ובמחשבותיי מעבר לכל מה שאנו צורכים בימים אלו במנות גדושות אך אדגיש ואומר: הרווחה שלנו, החירות שלנו, ההישרדות וגם הניצחון שלנו תלויים (לאלה המאמינים כמובן בזה שלמעלה) אך גם ובעיקר בקשר ביננו, בין בני האדם.
כדי להיחלץ מן המשבר ברמה הענפית, קוראת לכם יזמים וסמנ"כלי שיווק לתת יד שהרי אנו חולקים גורל משותף- פגועים ופגיעים באותה מידה ונדרשים לשיתוף פעולה בכדי להיחלץ ממעגל זה. בואו לא נמתין לשעת המבחן של היום שאחרי – כשממדי הנגיף ייתכן ויתפוגגו וסוגיית ״כל ישראל ערבים זה לזה״ יש ותהפוך לנחלת ההיסטוריה…
כיזמית שיווקית בעלת חברה שמפרנסת ודואגת ללחמם של עובדים ובני משפחותיהם, אני מבקשת מכם יזמים, אל תהססו באיתות אלה להמשיך בפעילות שניתן לבצעה ואף רצוי ליצרה. אלו תהליכים שאורכים זמן מה ועם שוך הסערה כדאי לכם להיות מוכנים בפרויקטים הוודאיים לשיווק.
*הכותבת, שיר הספרי, הנה בעלת חברת "שיר בעיר", המתמחה במיתוג, אסטרטגיה והכנת כל עזרי השיווק והפרסום לפרוייקטי נדל"ן, הכנת סרטי תדמית ופעילות ברשתות החברתיות
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן