banner
יהודה הרציג // יחצ
יהודה הרציג // יחצ

"שכר דירע"

"לא, זו איננה טעות דפוס. ההחלטה האחרונה לאפשר לקבלנים להשכיר דירות במסגרת תכנית מחיר למשתכן, הינה שכר דירע, תרתי משמע" // דעה

תמונה: יהודה הרציג // יחצ

מאת: יהודה הרציג

דירע, כי רע מאוד מה שקורה בתכנית מחיר למשתכן. כי רע מאוד מה שקורה בשוק הדיור. כי רע מאוד לקבלנים והיזמים. רע מאוד לזוגות הצעירים. רע מאוד לכלכלה הישראלית. רע מאוד, במיוחד, לפריפריה.

נתחיל מכך שהחלטה הזויה זו משקפת, בנתונים והמספרים שלה, את עוצמת הכישלון של מחיר למשתכן. נא שימו לב: לקבלנים יתאפשר להשכיר דירות במסגרת הפרויקט שלהם, בתנאי שווקו לפחות 40 אחוזים מהדירות. ובמילים אחרות, רף נמוך מאין כמותו, המצביע בבירור על כך שבחלק נכבד מהפרויקטים, שלא לאמר רובם, יותר ממחצית מהדירות כלל לא שווקו.

מאסה גדלה והולכת של דיירים בשכירות
אבל זו רק ראשית הצרה צרורה שמצפה לכולנו. בעצם, מעבר לכך שההחלטה מהווה בפועל הודאה של שר האוצר כחלון ומשרד השיכון שמחיר למשתכן נכשל כשלון חרוץ, מוסיפים כאן חטא על פשע, בכך שמתחילים לשלב בתוך פרוייקטים גדולים קיימים, מאסה גדלה והולכת של דיירים בשכירות. ונשאלת השאלה: האם מישהו בכלל הבהיר לאלה שכן קנו דירות, שחלק נכבד מהשכנים שלהם יהיו מן הגורן ומן היקב דיירים בשכירות? ואיך תהיה הנראות של השכונות החדשות הנבנות והולכות במסגרת פרויקט זה, אם יהיו מלאות במשפחות ודיירים שבעצם אינם דיירי קבע?

ובעיה שלישית, לטעמי אף חמורה משתי הראשונות: מי שיראה את תפרושת הפרויקטים של מחיר למשתכן, יבחין בכך שחלקם הגדול אינם דווקא באזורי הביקוש, אלא בפריפריה, או בטבעת החיצונית של איזור הביקוש. והלא הממשלה, ובראש וראשונה שרי האוצר והשיכון, מדברים כל העת על חיזוק הפריפריה ועיבויה באוכלוסיות חזקות, קיצור משמעותי של המרחק הפיזי והתודעתי בין מדינת תל אביב לבינה, ושבירה סוף סוף של המונופול של מדינת תל אביב על מירב המשק והכלכלה בישראל.

דיור בשכירות הוא ורסיה מודרנית של פרויקט "שיקום שכונות"
ההחלטה לאפשר דיור בשכירות בפרויקטים החדשים, מזכירה לא במעט את שיקום השכונות שבוצע בפריפריה בשנות ה-70 וה-80 של המאה שעברה, מה שהתברר, רחמנא ליצלן, כ"נזם באף חזיר". וכיום שוב, בהנפת קולמוס, בא שר האוצר, כשר על לנושא הדיור, ומחליש במו ידיו את הפריפריה  בשוכרי דירות, שרובם הגדול, מן הסתם, מגיעים מקבוצות חלשות יחסית, זאת במקום לטפל בשורש הבעיה, שילוב אוכלוסיות חזקות בפריפריה, זאת באמצעות מגורים איכותיים ומוזלים, מקומות תעסוקה הולמים, מערכת תחבורה ציבורית מודרנית ויעילה ואיכות חיים הולמת, לכל המשפחה.

ובמקום זאת, רק יגבר הקיטוב הגדול הקיים בלאו הכי בין מדינת תל אביב לבין "מדינת הפריפריה", ערי הפריפריה, אלה שכונו בעבר עיירות פיתוח, ימשיכו להתדלדל באיכות האוכלוסייה המתגוררת בהן, ימשיכו להתנוון ולהתפורר בנראות מרכזי אותן ערים, שלא לדבר על השיכונים העוטפים אותן, שחלקם הגדול הפך שלא בטובתו למדגרות של עוני, סמים ופשיעה, שלא לדבר על כך שאינם מוגנים, רובם ככולם, בפני רעידות אדמה חזקות ההולכות ומתקרבות, על פי כל הסטטיסטיקות האפשריות.

צריך לסגור את הבסטה!
על כן, המלצתי למקבלי ההחלטות לסגור סוף סוף את תכנית העוועים המכונה מחיר למשתכן על סוגר ובריח, ולהתחיל לאלתר בתכנון התחדשות עירונית מקיפה בכל רחבי הפריפריה, ובמיוחד בלב ליבן של הערים הותיקות בפריפריה שמצפות בקוצר רוח לישועתן.

ומי שקורא את הדברים הללו וסבור שמא הגזמתי קמעא ומדובר רק בפעולה נקודתית להשכרת מאות דירות בודדות, אליבא דמשרד האוצר, מוטב שישמור ויתייק מאמר זה ויפותח אותו בשנית בעוד שנה-שנתיים ויראה במו עיניו כיצד הגולם, קרי מחיר למשתכן, קם על יוצרו, קרי שר האוצר ושר העל לנושא הדיור, מר כחלון.

*כותב המאמר יהודה הרציג הינו יזם נדל"ן, בעלי קבוצת הרציג נדל"ן מומחה להתחדשות עירונית הבונה ברחבי הארץ.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות