banner
מתחם קדושי מצרים יהוד // צילום פרטי
מתחם קדושי מצרים יהוד // צילום פרטי

השערורייה נחשפת: כך קורסת ההתחדשות העירונית בישראל

השערורייה שמאיימת על קידום מתחמי פינוי בינוי בישראל: כל העוולות, ההאשמות והבטחות הסרק של המדינה והעירייה נחשפים בעקבות פרויקט פינוי בינוי ביהוד-מונסון. הדיירים: "מדינה שמתנהלת כמו אחרוני הסוחרים בהחתמות דיירים". רשות מקרקעי ישראל מרימה היום את הכפפה, ומבטיחה לסייע להם: "נגבש מתווה אופטימלי לקידום המיזם"

נציגות מתחמי פינוי בינוי ברחובות קדושי מצרים – ביאקובסקי – הרצל 2,4,6 בעיר יהוד מונסון יצאו למאבק על חייהם, לאחר שמזה כ- 13 שנה הם מנסים לממש תוכנית פינוי בינוי שאושרה על ידי קבינט הדיור, וסופגת מהלומות בלתי פוסקות מגורמי השלטון המרכזי והמקומי, בעיקר בשל כשלים בירוקרטיים והעדר מדיניות אחידה בין הגופים. יובהר כבר כעת, כי אי יציאתה לפועל של התוכנית מהווה איום על מתחמי פינוי בינוי רבים בישראל אבל יותר מכך, חושפת את ההתנהלות השערורייתית של מדינת ישראל בהתחדשות העירונית. כך נראה המאבק מאחורי הבטחות המדינה לקרקע משלימה, אוזלת ידם של הותמ"ל ומשרד הפנים, החלטות עצמאיות שמקבלת מועצת רשות מקרקעי ישראל – אשר מצידה מבקשת מהעירייה לנצל את זכויות הבנייה במתחם טרם ניצול קרקעות מדינה, הקרקעות עצמן שנמצאות בכלל בהליכים משפטיים ואינן זמינות לבנייה, וסירוב העירייה להעניק זכויות בנייה במתחם עצמו ולצופף את השכונה – כך קוברות מערכות השלטון את ההתחדשות העירונית בישראל. יש לציין כי רגע לפני סגירת התחקיר, תקווה אחרונה מגיעה מכיוון מרשות מקרקעי ישראל, שמבטיחה: "נסייע לגבש מתווה אופטימלי". 

הפרשה מתפוצצת: "ראש העיר נכשלה"

הפרשה הזו מתפוצצת לאחר שהגיעו מים עד נפש, ונציגות הדיירים יצאה במכתב חריג כנגד ראש העיר, יעלה מקליס: "חרף הבטחותיה של ראש העיר להביא את הקרקע המשלימה לשם ביצוע הפרויקט – היא לא עומדת במילתה. מסתבר שאנו אשר סמכנו על מילתה של ראש העיר שרוצה לקדם את הפרויקט, על כל ההבטחות שהרעיפה עלינו במשך השנים ובפרט בשנה האחרונה לקידום מימוש הפרויקט, ראש העיר עיכבה את הפקדת התוכנית של היזם לוועדת התכנון הארצית כדי להביא את הקרקע המשלימה מרשות מקרקעי ישראל לפי הסכם הגג – נכשלה… בימים אלו נודע כי אין קרקע משלימה לפרויקט במתכונת אותה התוותה ראש העיר ועליה הסתמכנו".

שלטי מחאת התושבים // צילום: אוסף פרטי
שלטי מחאת התושבים // צילום: אוסף פרטי

ברקע לדברים עומד הסכם הגג לעיר שנחתם בשנת 2019, במסגרתו נקבע כי תאושר הקצאת קרקע משלימה של עד 15% מסך השיווקים החדשים, לטובת יצירת כדאיות כלכלית עבור מתחמי ההתחדשות העירונית בלב העיר. בתוך כך, במסגרת ההתחדשות העירונית בעיר עתידות לקום כ-4,500 יח"ד חדשות, כאשר הקרקעות האמורות מהוות חלק מההסכם של העירייה ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לבניית דירות חדשות בשתי שכונות חדשות – מתחם מגשימים ומתחם גני יהודה שסופח לעיר. זאת ועוד, בספטמבר 2019 הכריז קבינט הדיור על מתחם ביאקובסקי – קדושי מצרים – הרצל כמתחם פינוי-בינוי במסלול תכנוני מואץ בותמ"ל. אלא שנכון להיום, הותמ"ל טרם אישרה את התוכנית. חרף הבטחות העירייה לדיירים לטענתם כי תהיה תב"ע מאושרת ביולי 2020, היום הם חושפים כי התוכנית היתה מוכנה להפקדה אלא שמועצת העיר לא אישרה אותה ועל כן, היא מעולם לא הגיעה לאישור הותמ"ל.

יש לציין כי, בהודעה רשמית שפרסמה העירייה באותה עת, נשמעו קולות אחרים: "ראש העיר יעלה מקליס חתמה על אישור התכנון לליבת העיר ברחובות ביאקובסקי – קדושי מצרים… בתוכנית כלולה לראשונה בנייה של כ- 400 יחידות דיור בקרקע משלימה במקב"ת גני יהודה, שסופחה לעיר כחלק מהתכנון העתידי להכפלת אוכלוסייתה". הדברים פורסמו בעקבות ישיבה שהתקיימה בלשכת ראש העיר, בהשתתפות ראש המינהלת להתחדשות עירונית ויזם התוכנית, מנכ"ל קבוצת "כתב", יהודה כתב, לאחריה הודיעה העירייה כי: "הוצגו התוכניות למתחם ההתחדשות השני של יהוד-מונוסון. מקליס צפויה לתת את ברכתה למהלך ולחתום על אישור התכנון. לאחר מכן תועבר התוכנית למשרד השיכון והבינוי במטרה שתיכנס לותמ"ל". אלא שכאמור, האישור המיוחל לא התקבל. 

הותמ"ל: לצופף בינוי בתוך המתחם
בשולחן עגול שהתקיים בינואר 2020 בהובלת הותמ"ל (הוועדה למתחמים מועדפים לדיור) הכפופה כיום למשרד הפנים, בהשתתפות ראש העיר, נציגי רמ"י, היזם חברת קבוצת כתב, האדריכל גיל שנהב וצוות התכנון, נציגת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, נציגי ממשלה וצוות הותמ"ל, הובהר כי: "במצב הקיים התוכנית כוללת 332 יח"ד ובמצב עתידי 991 יח"ד במתחם ועוד 632 יח"ד בשטחי השלמה במקב"ת גני יהודה או בתמ"ל מגשימים. מצב הבניינים כיום רעוע מאוד ודיירים רבים עזבו אותו והשכירו את דירתם ולכן המתחם מאופיין באחוז שוכרים גבוה. דיירים שנשארו במתחם חוששים מהחמרה נוספת במצב המבנים". נציגת רמ"י טענה בדיון כי: "הנושא של קרקע משלימה לא צריך לקבל מענה במסגרת התוכנית והנושא ייפתר בהתאם להחלטות מועצת רמ"י".

מתחם הרצל 2,4,6 יהוד // צילום: אוסף פרטי
מתחם הרצל 2,4,6 יהוד // צילום: אוסף פרטי

עוד עולה מהפרוטוקול כי המתחמים עומדים על 80% החתמות, כאשר יש מתחמים מסוימים על גבול ה-100%. "המשמעות היא שברגע שתהיה קרקע משלימה אפשר לצאת לדרך", כך נכתב בפרוטוקול הדיון. זאת ועוד, בתום הדיון קובעת מתכננת הותמ"ל דאז, דקלה פריסקו, כי על העירייה לנסות ולמצות את זכויות הבנייה במתחם: "הקושי במקרה הזה הוא שהמדינה צריכה לתת קרקע משלימה ששווה כסף רב ולכן יש צורך לברר את היקף התמורות. ה"קמצנות" בנושא זה נובעת מזה שהקרקע היא משאב בחוסר ולא תהיה קרקע משלימה לעוד מתחמים שגם משוועים לפתרון. ולכן חובה להבין אם מוצו היכולות של היזם למצות יח"ד במתחם. נערכה ישיבה עם רמ"י על המתחם הזה, על מנת לייצר ודאות לגבי הקרקע המשלימה היות וזה חשוב לוודאות של היזם ולצורכי השמאות ולדיירים. עוד לא התקבלו תשובות. מהצד השני רמ"י יבקשו לדעת שנעשה הכל על מנת לצמצם את היקף היח"ד בקרקע המשלימה. צריך לנסות לעשות עוד ניסיון למקסם את יח"ד בתוך המתחם. היות שבהרצל לא ניתן להוסיף יח"ד יש לבחון אפשרות לבקש הקלה מרת"א (רשות תעופה אזרחית – כ.ק) ולהוסיף קומות. בחודש הקרוב תתקיים ישיבה נוספת עם רמ"י ומשרד האוצר. לגבי הלו"ז, ככל שמסמכי התוכנית יהיו מוכנים יש לשאוף לדיון להפקדה באזור מרץ". 

אלא שעל אף החלטת הותמ"ל לנסות ולמקסם את יח"ד במתחם – העירייה מסרבת לעשות כן. כאמור, ללא אישור העירייה לתוכנית, לא ניתן לקדם אותה. התוצאה: מאז לא התקדם דבר. 

התושבים: קוברים לנו את הפרויקט
כעת טוענים נציגי הדיירים כי בשנה הראשונה לכהונתה של מקליס נעצרה ההתחדשות העירונית בעיר, זאת לצורך הכנת תוכנית אב, דבר שעיכב את הפרויקט ובזמן זה, כך לטענתם, הם פעלו לקידום התוכנית מול היזם, קבוצת כתב, לרבות תכנון מחדש, והכל בהתאם לדרישות העירייה. אלא שכעת הם טוענים כי בעירייה מנסים "להכשיל את הפרויקט לנוכח עיקשותה של ראש העיר שלא לתת פתרונות זמינים חלופיים שיוכלו להוציא את התוכנית לפועל. 

לטענתם מדובר בפתרונות אשר הוצעו על ידי הוועדה הארצית לתכנון ובנייה והגורמים הממשלתיים, בתיאום עם היזם והכל בניסיון לפתור את בעיית הקרקע המשלימה. "הקרקע המשלימה שהובטחה לא תהיה", הם כותבים וטוענים כי כעת בעירייה מציעים פתרון חדש, להעביר את הפרויקט לידי רשות מקרקעי ישראל, מהלך שלטענתם "יקבור את הפרויקט" סופית. הנציגות מבהירה כי בכוונתה להילחם במדינה ובעירייה עד לפתרון הסוגייה. 

הכשלים: "ההחלטות לא פוגשות את המציאות"

נציגויות המתחמים של קדושי מצרים, ביאקובסקי והרצל 2-4-6 , דני רוזנפלד, איציק בלמס ורות ג'רבי, מדברים בקול אחד ומאוחד, ומייצגים את קולם של 332 בתי אב שנאבקים למעלה מ-12 שנה להוציא את הפרויקט אל הפועל. נציגי המתחמים מסבירים את המכשולים שעומדים מאחורי הקרקע המשלימה, שעד כה לא יושמה בארץ: "הכשלים הבירוקרטיים בתוך גופי השלטון מתחילים בשלב שבו מגיעים ליישם את ההחלטות. צריך להבין שבפועל ההחלטות מתקבלות על ידי מועצת רמ"י ושם בדיוק הן נתקעות ולא מגיעות לפגוש את המציאות. כי מי שאמור להוציא אותן מהכוח לפועל לא יודע איך לבצע אותן ובתוך כל זה, הדיירים ממשיכים לגור בדירות מטות ליפול.

"בשורה התחתונה, שנים לאחר הוצאת החלטת רמ"י בדבר הקצאת קרקע משלימה, עדיין לא ראינו את רמ"י, דה פקטו, משייכת על ידי סימון הקרקע, ומקצה מגרשים לטובת קרקע משלימה. חשוב להדגיש שהמטרה שעומדת מאחרי החלטת רמ"י בדבר קרקע המשלימה, היא לתת פתרונות במתחמים בהם אין כדאיות כללית, ולכן כל הדיבור על מתן קרקע משלימה חייב לבוא עם נתונים אמיתיים שיתורגמו ליח"ד, שכן כל הקצאה מטבע הדברים משפיעה על הדוחות הכלכליים של הפרויקט – הרי הקרקע לא ניתנת בחינם ברוב המקרים אלא בסבסוד משמעותי – ואף אחד לא נתן את הדעת איך להעמיד מימון וליווי מיידי לפרויקטים כגון אלו, שבהם נדרש היזם לרכוש מיידית, לעיתים עוד לפני היתרים, את הקרקע המשלימה. לכן, כל תזוזה יכולה לשנות הרים וגבעות וללא נתונים ברורים מרמ"י, בפרויקטים שכל כולם נשענים על הקרקע המשלימה, אין ודאות לאף פרויקט עד היום אבל אצלנו במתחמים המצב מעט שונה – כי לא חייבים להישען רק על הקרקע המשלימה וניתן כבר היום לתת אופק ותקווה לדיירים על ידי שילוב של פתרונות נוספים בתוך המתחמים". 

"מי שלא מוכן לציפוף – לא מוכן לעשות התחדשות עירונית"

נציגי בעלי הדירות במתחמים מספרים על השולחן העגול שבו ישבו רק לפני כשנה, כאמור בהובלת הותמ"ל, ומציינים כי: "מעבר לכך, כשישבנו בשולחן עגול בותמ"ל, נציגת רמ"י הסבירה שקרקע היא משאב יקר ולכן 'הקמצנות של המדינה'. למעשה, באה רמ"י ואומרת 'יש קרקע משלימה אבל בואו תמצו קודם את זכויות הבנייה במגרשים ואני אדון אתכם על ההפרש' אלא שבשלב הזה העירייה לא מוכנה למצות זכויות במתחם, לא מוכנה לבנות לגובה ולא מוכנה לציפוף. מי שלא מוכן צפיפות לא מוכן לעשות התחדשות עירונית".

רות ג'רבי // אוסף פרטי
רות ג'רבי // אוסף פרטי

לטענתם, אין סיבה ממשית להתעקשות הזו מאחר ולא מדובר בציפוף שגורע שטחים פתוחים, אלא מדובר בזכויות בנייה לבנייה לגובה: "וגם התירוץ המכובס שאין מספיק שטחי ציבור או תשתיות אינו סיבה להרוג את ההתחדשות העירונית, ברשויות אחרות עושים התחדשות ומחדשים את כל המרחב העירוני, הרי זו המטרה של התחדשות עירונית לחדש ולהתחדש וזאת גם המטרה של הסכם הגג אשר אמור להזרים מאות מיליונים לעיר לטובת הקמת מבני הציבור והתשתיות". 

בתוך כך, גם רשות שדות התעופה האזרחי לטענתם הביעה נכונות לאשר כרגע תוספת בנייה לגובה של לפחות שלוש קומות. "למה לא לבחון את זה כפתרון חלופי? אפילו בנוסף לקרקע משלימה? להתעקש על פתרון קרקע משלימה זה להיאחז בקרנות המזבח. בשורה התחתונה, הדרישה הראשונית של רמ"י היא אחראית – לומר לעירייה 'תמצו זכויות בנייה' זה נכון", אומרים הנציגים. 

הקרקע המשלימה שאין למדינה והתנגדות העירייה לחלופות
אלא שהסיפור הזה הולך ומסתבך. בספטמבר 2020 חלה התפנית, כאשר הדיירים הבינו שלרמ"י יש קושי לתת את הקרקע המשלימה. כדרך אגב, באותו הזמן באופן אירוני, מתפאר שר הפנים, אריה דרעי, בקרקעות משלימות נוספות לעיר.

"תשעה חודשים לאחר שולחן עגול, ואחרי שמספר דיונים להפקדת התכנית בותמ"ל נדחים, והעיריה מסרבת לכנס את מועצת העיר כדי לאשר את התכנית (הליך שנדרש על ידי ותמ"ל לפני הפקדה). אנחנו מתחילים להבין מדיבורים שתכלס ולמרות הסכם הגג עליו חתמה יהוד, לרמ"י אין את כל הקרקע המשלימה לתת או בכלל, כי התחילו לדבר על שטחי תעסוקה במקום מגורים כקרקע משלימה, כדי להביא את הפרויקט לכדאיות כלכלית", מתארים נציגי המתחמים את הרגע שבו הם הבינו כי הפרויקט בסכנה וכך גם חייהם, "באותה עת, אנחנו מבקשים ישיבה דחופה עם העירייה והיזם, כדי להבין איפה הדברים עומדים. אנחנו מבינים עניין, חלקנו באים מהתחום, ואנחנו שואלים כל העת 'מה הפתרונות החלופיים לקרקע משלימה?'".

הדייר איציק בלמס // אוסף פרטי
הדייר איציק בלמס // אוסף פרטי

בהמשך אכן נקבעת להם פגישה עם ראש העיר, המינהלת להתחדשות עירונית והיזם, והם עצמם מעלים על הכתב פתרונות חלופיים לקרקע משלימה להתייחסות העירייה. "ביקשנו לקבל פתרונות. בנקודה הזו נענו בתשובה שלילית, קרי, לא מוכנים לדון על פתרונות חלופיים לקרקע המשלימה. הדבר היחידי שראש העיר הבטיחה הוא שהיא תלחם על הקרקע המשלימה, ללא התחייבות ללוחות זמנים ולא תיתן לרמ"י לשווק יח"ד אחת במקב"ת גני יהודה שסופח ליהוד עד שהיא תפתור את עניין הקרקע המשלימה. ומנגד, עד אז לא מקדמים את התכנית בותמ"ל", הם אומרים במבט לאחור.

המהלכים שמתנהלים מאחורי גבם של התושבים
בתוך כך, בתחילת נובמבר 2020, במהלך מפגש התעדכנות של כלל נציגויות המתחמים, שבים ומבטיחים בעירייה שיש קרקע משלימה ושהפרויקט יצא לדרך, אלא שכחודש מאוחר יותר הדיירים מתחילים לשמוע לראשונה שקיימת החלטה של רמ"י, לפיה הם יקבלו דירות בשטחים המסופחים של גני יהודה –  החלטת הנהלת רמ"י מס 4981 מיום 18.11.2020.

הדייר דני רוזנפלד ממתחם קדושי מצרים בדיון בותמ"ל // צילום פרטי
הדייר דני רוזנפלד ממתחם קדושי מצרים בדיון בותמ"ל // צילום פרטי

"התחלנו לשאול שאלות, והתחלנו לשאול מי יבנה את הדירות ולהסביר שיש לנו יזם, שאנחנו מחוייבים לו ויש לו אחיזה קניינית טהורה. התשובה היתה שהיזם יקבל פיצוי ושזה הפתרון ונסו להפעיל עלינו לחץ בטענה שאין פתרון אחר", אומרים נציגי המתחמים, ומציינים כי: "מעבר לכך שאנחנו לא רוצים לעבור שכונה, ההחלטה הזו שוב לא פוגשת את המציאות וגם אם זה יפגוש אותה זה יהיה אולי בעוד עשר שנים". 

ההערכה של ג'רבי, רוזנפלד ובלמס מגיעה על רקע 'מלחמת עולם' שמתנהלת במקביל על הקרקע המדוברת בגני יהודה, כולל הליכים משפטיים שמתנהלים בין רמ"י למושב גני יהודה ועוד סכסוך משפטי עם תושב פנמה, שזכה במכרז רמ"י בשנות ה-90 לתכנן את המתחם ותמורת זה אמור לקבל 20 אחוז מעתודות הבנייה. בשורה התחתונה, התושבים מבינים שספק אם לרמ"י יש את כל הקרקע משלימה לתת לטובת התחדשות עירונית. "אנחנו 332 משפחות, למה שהעירייה לא תאשר תוספת גובה ותתחיל להניע את הפרויקט? הרי אם אין כדאיות כלכלית כעת אז למה שזה יהיה כדאי ליזם אחר? הרי בסופו של דבר העירייה תפגוש את רמ"י בעוד עשר שנים ותיתן הקלה בגובה אז למה לעשות סיבוב של עשר שנים? למה לתקוע אנשים בבתים מתפוררים? מדובר בבתים שעוד שניה נופלים, שבקיץ חול יוצא מהקירות ובחורף מים. הצגנו את התמונות של הבניינים בותמ"ל ולא היתה עין אחת שנשארה יבשה, איפה כולם היום?", אומרים נציגי המתחמים. 

התושבים: "מדינה שמתנהלת כמו אחרוני הסוחרים בחתימות הדיירים"
בתוך כך, רמ"י כאמור קיבלה החלטה לקדם את הפרויקט כ"מיזם בהתאם לסעיף  5.6.18 להחלטת מועצת רמ"י – מכרז אופציה למתחמים ללא יזם, וזאת לטענתם מבלי לשאול את דעתם של בעלי הדירות קודם לכן. אלא שנציגי בעלי הדירות במתחמים מסבירים כי המסלול איננו פוגש, שוב, את המציאות: "פעם אחת יש לנו יזם, המסלול הזה לא רלבנטי עבורנו. לקרוא ולא להאמין שאין כל התייחסות בהחלטת רמ"י לעובדה שיש יזם עימו חתמו בעלי הדירות במתחמים על הסכם פינוי בינוי. פעם שניה, ברור שהחלטה זו עלולה היתה  להכניס את הדיירים למסלול התנגשות משפטית מטורף מול היזם, ושוב אין כל התייחסות בהחלטת רמ"י לסוגיה זו, כאילו מדובר בדבר של מה בכך. יכול להיות שהם חשבו לפטור את זה עם הצעת ה"פיצוי" ליזם – כמו אחרוני הסוחרים בחתימות הדיירים".   

נציגי הדיירים מציינים בהקשר זה כי: "אנחנו הדיירים בחרנו ביזם לאחר מו"מ, קביעת תמורות ומפרטים שהוא הבטיח, מי אמר שהיזם שייבחר אולי אם בכלל עוד עשור ויותר ייתן לנו את אותן תמורות או תנאים? יד אחת אומרת לדיירים להוביל את ההתחדשות העירונית ויד שנייה לוקחת מהם את ההובלה. אנשים מרגישם ששיטו בהם, שהוליכו אותם שולל. המדינה מספסרת בחתימות הדיירים כאחרוני המעאכרים? המדינה רוצה למכור חתימות אחרי שנאבקנו להוציא מעאכרים מהשכונה? מה שהדהים אותנו שכל המהלכים הללו נעשו בשיתוף פעולה של העירייה מאחורי גבנו". 

על מנת לסבר את האוזן, יש לציין כי המשמעות של האופציה האמורה היא שרמ"י שומרת את האפשרות לתת 20 אחוז הנחה במכרז ליזמים, בתמורה לבניית יח"ד למקבץ שמתפנה אולם היא יכולה בכל עת  להחליט שלא לממש את האופציה. איך זה מבטיח שבעוד עשר שנים מישהו ידע לגשת ולטפל במכרזי אופציה ושרמ"י לא תגיד יום בהיר אחד שלא מתאים לה לתת אופציה, ותחליט לקבוע מחיר מלא למי שייקח את המכרז? לשאלה זו לא תמצא תשובה וגם לא לשאלה מי מבטיח שאותו יזם שאליו מחוייבים משפטית הדיירים הוא זה שייגש ויזכה במכרז. מכל מקום, בפגישה שנערכה לדרישת נציגויות המתחמים בנוכחות היזם והעירייה, הצעה זו נדחתה פה אחד ואינה עומדת עוד על הפרק מבחינתם. 

התייחסות רמ"י: "נגבש מתווה אופטימלי לקידום המיזם"

ברשות מקרקעי ישראל, מבינים את מורכבות וייחודיות הפרויקט, ומבהירים היום כי בכוונתם להרים את הכפפה ולגבש מתווה אופטימלי, שיאפשר את יישומו לרווחת הדיירים: "על פי החלטת הנהלת רשות מקרקעי ישראל, התחדשות העירונית במתחם המדובר תקודם באופן בו הקרקע המשלימה עליה הוסכם בהחלטות המועצה ובהסכם הגג עם עיריית יהוד תוקצה במסגרת מיזם בינוי-פינוי-בינוי, שכן מסלול זה יוביל ליעילות כלכלית לקופה הציבורית, תחת הקצאת קרקע משלימה בשווי של מאות מיליוני ש"ח בפטור ממכרז ליזם יחיד. במאמר מוסגר יצויין כי שיטת קידום המתחם האמורה (בינוי-פינוי-בינוי) הינה שיטה המטיבה עם הדיירים במתחם במספר היבטים. החלטות מועצת מקרקעי ישראל והסכם הגג קובעים כי הקצאת מקרקעין לטובת מיזמי התחדשות עירונית תעשה לאחר שיווק מגרשים בתחום הרשות המקומית בשוק החופשי (ולא יותר מ-15% כאמור), כאשר עד למועד זה לא שווקה בפועל אף לא יחידת דיור אחת בעיר יהוד במסגרת הסכם הגג. 

"למרות זאת, ולאור חשיבות המיזם בפרט והתחדשות עירונית בכלל, קידמה רמ"י את המיזם ואף ערכה לצורך כך עשרות שיחות וישיבות עם נציגי העירייה. כך השבוע נקבעה ישיבה נוספת בעניין, בנוכחות נציגי העירייה לרבות ראשת העיר ונציגי היזם בכדי לגבש מתווה אופטימלי לקידום המיזם, אשר יאפשר היתכנות כלכלית למימושו, אך תוך שמירה על הקופה הציבורית והאינטרס הציבורי. באשר לתוכנית שאושרה במזרח העיר יהוד (מגשימים) הרי שתוכנית זו אינה כוללת קרקע משלימה".

העירייה: בנייה חדשה של דירות תבוא עם תוספת של מבני חינוך ושירותי קהילה

מעיריית יהוד מונסון נמסר כי: "באף נקודת זמן לא עצרנו את העבודה ואת קידום הפרויקט באמצעות קרקע משלימה. עיריית יהוד מונוסון ממשיכה לקדם את תוכנית פינוי בינוי ביאקובסקי קדושי מצרים הרצל ושאר המתחמים בהתאם לתוכנית האב להתחדשות עירונית שאושרה עי הנהלת העיר. הדיירים נהנים מדלת פתוחה, עדכונים שוטפים ושקיפות בהתקדמות ההליכים.

תושבים עודכנו על כך כי העירייה נמצאת בקשר ישיר ורציף מול גורמי הממשל בכדי לקדם את הפרויקט ולהוביל להיתכנותו בדרך שתבטיח שיקום מתחם איכותי. בין היתר נשקלת הצעת רמ"י למעבר בעלי הדירות ישר לדירה חדשה מדירתם הישנה ברובע חדש ביהוד. העירייה אחראית על עשרות פרויקטים בחידוש ליבת העיר כשהיא רואה לנגד עיניה את הבטחת איכות החיים המרבית של התושבים.  לכן הדגש וההקפדה על תכנון שיאפשר סביבת חיים איכותית. לצד יחידות הדיור החדשות, יחודשו ויורחבו התשתיות. בנייה חדשה של דירות תבוא בד בבד עם בנייה ותוספת של מבני חינוך: גנים ובתי ספר, מרחבים ירוקים ושירותים קהילתיים ועירוניים ועוד. אנו נמשיך לקדם את תהליכי ההתחדשות העירונית שיעלו את קרנה של יהוד מונוסון ויהפוך אותה לעיר מובילה".

נציגות הדיירים: מבקשים מכולם להתגמש

נציגי הנציגויות ביקשו למסור כי: "יש פתרונות חלופיים וזה מה שאנחנו דורשים – להתגמש, קצת קרקע משלימה, קצת בנייה לגובה וניצול זכויות בתוך המתחמים ולהניע את הפרויקט", הם אומרים, ומזכירים כי "בשנת 2014 אמרו שהחסם הכי כבד של ההתחדשות העירונית הוא הדיירים ובעלי הזכויות והנה, כאן אנחנו מאוחדים ומאורגנים – שיהיה ברור לכולם שהחסם הוא המדינה והרשות המקומית. מה ביקשנו? דירה בטוחה לגור בה, יש יזם שמוכן להרים את הכפפה למרות שזה פרויקט לא פשוט, כעת צריך רק את הרצון של כולם וכרגע הם יושבים במגדל השן ולא מתגמשים ואם הם לא מתגמשים כאן אז לא יהיה פרויקט אחד של התחדשות עירונית עם קרקע משלימה במדינת ישראל".

ממשרד הפנים, שתחתיו פועלת הותמ"ל, טרם נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה. 

גם הפרויקט שלכם תקוע בגלל בירוקרטיה? פנו עכשיו ל-"מגדילים"

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות