banner
עו"ד גילעד ושדי // צילום : יח"צ
עו"ד גילעד ושדי // צילום : יח"צ

מה תעשה ההחלטה על הורדת מס רכישה למשקיעים בשוק הנדל"ן ?

הצורך באיזון מסוים בכל תחום הנדל"ן, לגרום לכספי המשקיעים להישאר בארץ ולדאוג לאוכלוסיות החלשות, אשר שוכרות מהמשקיעים דירות וכעת נאנקות יותר תחת הנטל – האם יש תקווה כי הורדת מס הרכישה תביא להתמתנות וליציבות בענף הנדל"ן? // דעה

 

מאת: עו"ד ומגשר גילעד ושדי, מומחה בתחום המקרקעין

מס הרכישה למשקיעים (רוכשי דירה שנייה ומעלה) שעלה ל 8% בתקופתו של כחלון ירד כעת והוא עומד על 5%  עד לסכום של 1,292,280 ₪. בתקופה בה ישב כחלון במשרד האוצר הוחלט על מלחמת חורמה כנגד משקיעי הנדל"ן אשר נתפסו כגורם מס' 1 לעליות המחירים ולפגיעה בזוגות הצעירים. ברמת המקרו, הצליח שר האוצר לגרום לירידה ברכישת הדירות ע"י המשקיעים, אך המחירים נותרו גבוהים ולא נרשמה ירידה במחירים. יתכן ומהלך זה ואחרים שנוספו לו גרמו להתמתנות בעליית המחירים אך לא מעבר לכך מה שנקרא היום "שיטוח העקומה".

משקיעי הנדל"ן אשר בחלקם נרתעו מעליית מס הרכישה החלו לחפש אלטרנטיבות מעבר לים והחלו ברכישות מאסיביות בפרויקטים שלמים ששווקו על ידי ישראלים מעבר לים ביוון, גאורגיה, גרמניה, ספרד ,פולין ועוד…
משקיעי הנדל"ן הוציאו מהמדינה מיליארדים רבים שהיו מעשירים את קופת המדינה הן ברכישה, הן במכירה והן במיסוי השכירות לאורך השנים. 

משקיעי הנדל"ן שכבר החזיקו בדירות לא ביצעו עסקאות מכירה משום שהאלטרנטיבה החדשה והחלופית לנכסיהם תעלה להם במיסוי גבוה ובעצם ישבו על הגדר. מיעוט העסקאות מצד משקיעי הנדל"ן אשר משכירים את דירותיהם לאלו אשר אין בבעלותם דירה גרמו לעליית מחירים בדמי השכירות משום הקטנת ההיצע של דירות מסוג זה.

ההבנה הרווחת שחלחלה כעת כאשר הורד המס למשקיעים היא שיש צורך באיזון מסוים בכל תחום הנדל"ן, מחד, לגרום לכספי המשקיעים להישאר בארץ, מאידך לדאוג לאוכלוסיות החלשות יותר אשר שוכרות מהמשקיעים דירות וכעת נאנקות יותר תחת הנטל.

ההתערבות הבוטה בשוק מייצרת בעיות בשוק הנדל"ן ברמה הלאומית. כאשר המחזיקה הראשית בקרקעות היא המדינה עצמה יש ביכולתה לשלוט בשחרור הקרקעות לבנייה ובכך למתן ואף להוריד את מחירי הדיור וזאת על ידי הגדלת העצה לעומת הביקוש ההולך וגדל.

חלק מהבעיות נובעות מחוסר קורלציה בין הגופים השונים אשר לעיתים מייצגים אינטרסים שונים וגורמים לבירוקרטיה אדירה בענף התכנון והבנייה שגורם להאטה במקום בו הביקוש לדירות עולה בקצב מסחרר.
כולנו תקווה כי הורדת מס הרכישה תביא להתמתנות וליציבות לפחות בחלק מענף הבנייה והנדל"ן בישראל.
כותב המאמר הינו עו"ד גילעד ושדי, נבחר לאחד מ 70 המשפיעים בתחום הנדל"ן בישראל, מייצג בעלי דירות בפרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות