banner
אמיר רוזנבלום // יחצ
אמיר רוזנבלום // יחצ

מה יהיו ההשלכות של הורדת מס הרכישה למשקיעים?

ההחלטה להוריד את מס הרכישה למשקיעים שירכשו דירות בצפון הארץ תביא הנה מיידית אלפי משקיעים ממדינות זרות, תזרים מטבע חוץ, תאושש מיידית את שוק הדיור הרדום ותמנף גם השקעות פיננסיות וכלכליות נוספות // דעה

אמיר רוזנבלום // יחצ

מאת: אמיר רוזנבלום

אני הולך להפתיע כנגד כל זרם הקיתונות והביקורת שספגה במהלך השבוע האחרון ההחלטה של שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, להוריד את מס הרכישה למשקיעים שירכשו דירות בצפון הארץ. כבזכור עיקר הביקורת היתה על כך שמדובר בפעולה נקודתית מידי, שלא תשפיע כלל על שוק המשקיעים ועל שוק הדיור בכלל וכן על העובדה שהמדינה תפסיד, לכאורה, הון עתק, בהעדר רווחים ממס רכישה על אותן דירות שכן יימכרו. כמו כן הושמעה, כמעט אוטומטית, התנגדות מצד שר האוצר ופקידיו שטענו שההחלטה אינה ריאלית ואינה כלכלית.

אולם, וזה אולם גדול, אני סבור שדווקא הטיעונים שהושמעו, מצביעים על כך שמדובר בצעד בכיוון הנכון של ליצמן, צעד שהציף הן תודעתית והן תקשורתית את בעיית העלמות המשקיעים, בעיה הנמשכת זה חמש שנים תמימות, מאז החליט שר האוצר לשעבר משה כחלון על הכפלת מס הרכישה עד כדי 8-10 אחוזים, ובהמשך יצא בהצהרות נמשכות אודות חוסר הרלוונטיות של משקיעים ותיעדוף פתרונות דיור לקהל העממי, בנוסח תכנית מחיר למשתכן.

ליצמן אכן הצליח להחזיר את בעיית משבר המשקיעים למרכז הדיון הציבורי. אמצעי התקשורת הציגו בזה אחר זה נתונים המצביעים על קריסה מוחלטת באחוז המשקיעים מכ-33 (שליש מהשוק) אחוזים ב-2015 ועד לכ-10 אחוזים בלבד כיום ועל בריחה כמעט מוחלטת של משקיעי חו"ל.

יתרה מכך, הוצגו, ובצדק רב, נתונים המצביעים שהנזק של אובדן מיליארדים לכלכלה הישראלית כתוצאה ישירה של בריחת המשקיעים, גבוה פי כמה וכמה מהנזק, כביכול, של הפחתת מס הרכישה בצפון הארץ.

לטעמי זהו לא רק דיון מאוד חשוב ומתבקש, אלא גם סנונית ראשונה למדיניות שונה בתכלית, ובמיוחד בתקופה שלאחר מגיפת הקורונה, שלא רק תקבל בזרועות פתוחות משקיעים ישראלים ומחו"ל, אלא גם תתעדף אותם באופן ברור, בדיוק כפי שעושות כל הכלכלות החזקות והבריאות של העולם המערבי. זה אומר, בין היתר, להוריד בהוראת שעה, לחלוטין את מס הרכישה למשקיעים זרים, ובכל חלקי הארץ, כולל ובמיוחד ב"מדינת תל אביב". 

החלטה מחוץ לקופסה שכזו, תביא הנה מיידית אלפי משקיעים ממדינות דוגמת ארצות הברית, קנדה, בריטניה, בלגיה, צרפת, איטליה, רוסיה, אוסטרליה, דרום אפריקה ועוד, תזרים הנה מטבע זר, תאושש מיידית את שוק הדיור הרדום ותמנף גם השקעות פיננסיות וכלכליות נוספות.

 בד בבד הייתי ממליץ לשקול להעניק גם למשקיעים ישראלים הנחה משמעותית עד כדי 2 אחוזים בלבד מס רכישה ולישראלים רוכשי דירה ראשונה, הייתי ממליץ לפטור אותם למשך שנה תמימה לחלוטין ממס רכישה בהוראת שעה גם כן.

ותובנה נוספת: מאז ומתמיד היתה קורלציה ברורה בין אחוז המשקיעים לבין מצב שוק הדיור. ככל שאחוז המשקיעים היה גבוה יותר, כך גם מצבו של השוק היה טוב יותר וככל שקטן, כך גם נקלע השוק למשבר. על כן לפלא בעיני כיצד הן שר האוצר והן פקידיו, רואים את החלטת ליצמן תחת זכוכית מגדלת ואינם מתייחסים אסטרטגית למשמעותה התודעתית והכלכלית לטווח הבינוני והארוך.

על כן טוב יעשו פקידי האוצר, בשיתוף עם צמרת משרד השיכון, אם ישבו יחד על תכנית שתחזיר את המשקיעים הביתה, ושתהיה בעלת משמעות דרמטית לגבי אפשרות היחלצות כלכלת ישראל ממשבר הקורונה וצמיחתה מחדש.

חומר למחשבה. 

*כותב המאמר, אמיר רוזנבלום, הינו יועץ ניהול ואחזקת מבנים, המטפל בנכסי משקיעים ובעלי חברת עידן ש.נ.י. 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות