banner
ראש עיריית צפת שוקי אוחנה // באדיבות דוברות העירייה
ראש עיריית צפת שוקי אוחנה // באדיבות דוברות העירייה

ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה: "בקרוב מאוד נכנס להסכם גג"

הוא נחוש למקם אותה בצמרת הערים המובילות בישראל, מפתח שכונות לאוכלוסיות חזקות, משווק אדמות למפעלים חדשים, מכניס פסטיבלים רעננים, ומבטיח שבקרוב גם נשמע בשורות על תחום ההתחדשות העירונית. ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה, לא עוצר לרגע: "היה לי ברור לכל אורך הדרך שאנחנו לא מוותרים על צפת"

תמונה: שוקי אוחנה // באדיבות דוברות העירייה

"כצפתי שורשי כאב לי לראות את ההידרדרות של העיר, לכל אורך הדרך עטפה אותי תחושת שליחות שמלווה אותי גם כיום בתפקידי- זו העיר שלנו, הבית שלנו, המקום שדודי שעל שמו אני קרוי נפל בקרב לשחרר אותו", כך אומר בראיון בלעדי ל"מגדילים", ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה, שמאז בחירתו לתפקיד מוביל מהפכה בצפת. לשאלה מה מניע אותו, כמי שעבר כברת דרך ארוכה בתפקידים ציבוריים בהתנדבות. "היה לי ברור לכל אורך הדרך שאנחנו לא מוותרים על צפת וזה מה שליווה אותי יום יום- שעה שעה. אני שמח שכיום אנחנו פועלים על מנת לקדם, לפתח ולטפח את עירנו האהובה וניתן לראות את הניצנים כבר בשטח", הוא מוסיף.

בקרוב: הסכם גג לצפת
אוחנה, בוגר המכללה לביטחון לאומי (פיקוד ומטה), כיהן בעבר כמתאם פעולות גופי הביצוע במשרד ראש הממשלה בצפון, כחבר הנהלת מזכירות הליכוד העולמי, יו"ר דירקטוריון המכללה הימית אשדוד, דירקטור בחברת לל"ן ויו"ר סניף הליכוד בצפת. בשנת 2008 נבחר לכהן כחבר מועצת העיר צפת ובאוקטובר 2018 נבחר ברוב של 62% לכהונתו הראשונה כראש העיר.

בשכונה החדשה עם נציגי צהל // באדיבות דוברות העירייה
בשכונה החדשה עם נציגי צהל // באדיבות דוברות העירייה

את הפעולות הראשונות שבחר לבצע הוא הקדיש לאיסוף מידע וגיבוש תוכניות עבודה. בין היתר הוא קיים סיורים בכל מוסדות החינוך, החל במיפוי לאיתור וטיפול בנוער בסיכוי (ואל תגידו בצפת 'נוער בסיכון' כי תמיד יש סיכוי), הקים מרכז מצוינות והכניס תחומי למידה חדשים להעצמה התלמידים. בחודשים האחרונים הוא הביא לשגשוג תרבותי בעיר, כשהוא מכניס פסטיבלים מרעננים, רץ מאירוע לאירוע ולא זנח את הנושא הבוער- התשתיות. "אנחנו מבצעים מיפוי של כל הצרכים במקביל לטיפול בסוגיות בוערות. החזרנו לצפת לאחר שנים רבות את פרויקט שיקום שכונות והתחלנו לקדם באופן רציני פעילות להבאת אוכלוסיות חזקות לעיר לפרויקטים החדשים- אם זה אנשי קבע, משטרת ישראל וכדומה", אומר אוחנה ומבשר כי: "העיר צפת תכנס בקרוב מאוד להסכם גג שיביא בשורה אמיתית ומשמעותית לעיר צפת. במקביל לפעילות שאנו עושים כאן ועכשיו, אנחנו מבינים את הצורך בתכנון פני העיר ל-30-40 שנים הבאות, בייחוד לאור מצב התשתיות הישנות בעיר וחוסר ההערכות שהיתה כאן בעבר".

על הפרק: 5,100 יח"ד חדשות, שכונת רופאים והתחדשות עירונית
לצפת עתודת קרקע גדולה ומשמעותית וכעת מקדם אוחנה תוכניות לבניית 5,100 יחידות דיור, בדגש על בניית צמודי קרקע, "במטרה לעודד הגעה של אוכלוסיות חזקות ומשפרי דיור לצפת ולשמור על יופייה ואופייה של צפת". במקביל לבנייה חדשה, מגייס אוחנה את כל המשאבים שיסייעו לו להשאיר את האוכלוסיות החזקות העיר: "הפקולטה לרפואה  והמרכז הרפואי זיו מביאים לאזור רופאים רבים, על מנת להשאירם כאן בעיר, אנחנו מקדמים הקמת שכונת רופאים", הוא מספר.

עד כה לא אושרו תוכניות להתחדשות עירונית בעיר צפת אולם אוחנה מחמם את המנועים גם בתחום זה. ראש העיר מבין את השינוי החברתי שיכולות לתרום תכניות פינוי בינוי ותמ"א 38 לעיר, ובקרוב, הוא אומר, תבוא גם בשורה, זאת לאחר הוא קיים סדרת פגישות עם גורמים מדיניים בכירים לקידום ההתחדשות העירונית. "אנחנו בהחלט מכוונים לכיוון ההתחדשות העירונית. העיר צפת עיר וותיקה עם מבנים המצריכים את פרויקטים אלו", אומר אוחנה, "נפגשתי עם שר השיכון ובכירי המשרד במטרה להאיץ את התהליך שיוביל להתחדשות עירונית, שיפור פני העיר וגם ישפר את המוכנות לרעידות אדמה. אני מאמין שבעיר וותיקה כמו צפת קיים צורך וחובה בהתחדשות עירונית, מדובר במנוף משמעותי לשיפור פני העיר, שיפור איכות החיים, התחדשות העיר צפת וחיזוק השכונות השונות ברחבי העיר. בנוסף, כבר התחלנו לפעול יחד עם שיקום שכונות ו-10 בניינים בשכונת רמז דוד כבר נכנסו לעבודה במסגרת פרויקט שיקום שכונות".

בטקס פתיחת בית נירים לנוער בסיכון // באדיבות דוברות העירייה
בטקס פתיחת בית נירים לנוער בסיכון // באדיבות דוברות העירייה

האם בקרוב יהיו בשורות טובות לשכונות הוותיקות המשוועות להתחדשות?
"אני יכול לומר שנפגשתי עם ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן והצוות המקצועי, והם מבינים את משמעות קידום הפרויקטים בצפת ואת החשיבות בכך. אני מאמין שבחודשים הקרובים יהיו לנו בשורות בנושא".

האם תעדיף תמ"א 38 או פינוי בינוי?
"צריך לבחון כל מקרה לגופו, יש אזורים בהם נכון יותר לבצע תמ"א 38 ויש אזורים בהם הצורך הינו בפינוי בינוי. אנחנו מבצעים מיפוי ויוצרים תוכנית סדורה מה נכון לכל מבנה ומבנה".

במקביל, בימים אלו מקים ראש העיר צפת שכונת דגל, "מצפה ימים", בה הוא רואה פוטנציאל להתחדשות וחיזוק האוכלוסייה, לצד שמירה על המרקם האורבני של צפת. שכונת מצפה ימים ממוקמת בצפון העיר, היא צופה לעבר הכינרת ויוקמו בה אלפי יחידות דיור. אוחנה מסביר כי: "פעלתי על מנת לשנות את התב"ע במקום, במטרה ליצור שכונה איכותית ולעצור את הבנייה לגובה, המחריבה את יופיה של צפת. במקום זאת, יוקמו מוסדות חינוך, מגרשי משחקים, יהיו שטחים ירוקים רבים ועוד. השכונה היא מעין עיר קטנה וחדשה המסמלת את ההתחדשות של צפת. אני יכול לספר על התעניינות גדולה בשכונה החדשה גם של תושבי העיר וגם של כאלה שאיינם מתגוררים בצפת לרבות גופים וארגונים גדולים הנמצאים איתנו במו"מ כמו משטרת ישראל, צה"ל וכדומה".

"צפת היא בירת הגליל"
רק תנסו להגיד לראש העיר שצפת היא "בירת קברי צדיקים", ותראו מהר מאוד שהוא יוצא להגנתה. "צפת היא בירת הגליל, עיר מרכזית ומשמעותית", ממהר אוחנה להעמיד את הדברים על דיוקם, "לצערי בשנים עברו העיר הוזנחה הן מבחינת פיתוח, מחשבה עתידית, קידום פרויקטים וגם- שיווק. לצפת משאב תיירותי אדיר ואני בהחלט רואה חשיבות לשים דגש ולקדם את נושא זה וכבר התחלנו לקדם תוכניות הן ברמת השינויים בפועל בשטח והן ברמת שיווק ויחסי ציבור למתן זרקור על העוגנים של צפת והאתרים הייחודיים שלא קיימים כמותם בכל העולם. צפת מחברת בין היסטוריה לעתיד והגיע הזמן שזה יקבל ביטוי ראוי ומשמעותי לצד נושא הרוחניות וקברי הצדיקים שגם בכך אני רואה חשיבות. בימים אלו העיר צפת מתחדשת ואנחנו כבר רואים שעם ישראל מבין זאת, מתעניין בעיר ומגיע אליה".

שוקי אוחנה והזמרת ריטה // באדיבות דוברות העירייה
שוקי אוחנה והזמרת ריטה // באדיבות דוברות העירייה

ועדיין, העיר סובלת מהגירה שלילית, כיצד מרימים אותה למקום הראוי לה?
"אין זה סוד שצפת סבלה מהגירה שלילית. מיום כניסתי לתפקיד התחלתי לפעול לשינוי מגמה זו, לבלום את ההגירה השלילית, להתחיל להחזיר הביתה את הבנים והבנות ולשנות מגמה להגירה חיובית. זוג צעיר מחפש בעיר דירה טובה ואנחנו מקימים שכונה חדשה, חינוך איכותי- אנו מבצעים מהפיכה אמיתית בתחום לרבות החינוך הפורמאלי הבלתי פורמאלי והאקדמי, תרבות וחיי פנאי וצפת בימים אלו הופכת לעיר של פסטיבלים עם פסטיבל לדינו בין לאומי (16-18.7), פסטיבל כליזמרים (12-14.8) ושלל אירועים ומופעים ומקום תעסוקה- אנחנו משקיעים בימים אלו 15 מיליון שקלים בפיתוח אזור התעשייה והתחלנו לשווק 188 דונם לתעשייה, שתייצר מקומות תעסוקה איכותיים בעיר. אלו יחד יובילו לשינוי המגמה, השארת הצעירים בצפת ונהירה מערים אחרות לכאן".

בונה תשתיות, ומזמין: "זה הזמן לבוא לצפת"
ראש העיר החדש של צפת מבין היטב שהאוכלוסייה, הדיור והפיתוח שהוא רוצה לעיר ולתושביה, לא יתקדמו בלי תשתיות של חינוך, תעסוקה, מבני ציבור ועוד והוא החל לרשת אותה היטב בכל התחומים. "בחינוך אנחנו יוצרים מסגרת של לימודים מבוקר עד ערב עם העשרה וחינוך בלתי פורמאלי וטיפול בנוער בסיכוי ואנשים עם מוגבלויות, לרבות הקמת מרכז מצוינות והרחבת התוכניות החינוכיות בעיר", הוא אומר, "זאת לצד הקמת השכונה החדשה, עידוד וביצוע בפועל של פרויקטיי שיקום שכונות וקידום התחדשות עירונית".

הקמת האצטדיון החדש בצפת // באדיבות דוברות העירייה
הקמת האצטדיון החדש בצפת // באדיבות דוברות העירייה

בתחום התעסוקה השיקו בעיריה קמפיין לחיזוק המסחר המקומי והתיירות כמנוף כלכלי ליצירת תעסוקה, זאת לצד פעולות הכשרת הקרקע לקליטת מעסיקים חדשים, כגון שיווק 188 הדונמים באזור התעשייה לטובת מפעלים חדשים.

"בהתחלה ובסוף אנחנו מדברים על איכות חיים לתושבים", מסביר אוחנה, שכבר הספיק לחנוך שני פארקים חדשים ולתכנן שני פארקים משמעותיים נוספים, מקדם את הקמת האצטדיון החדש, בונה קבוצות כדורגל שנסגרו בעבר ורואה בהקמת מרכז ספורט ופנאי כפרויקט הדגל שלו: "אנו שוקדים כעת על הקמת המרכז והוא יהיה מהמובילים בארץ, כולל אולמות כדורסל, מגרשי טניס, מגרשי כדורגל וכדורסל, שבילי הליכה, אמפי-פארק מרווח ומושקע, פארק משפחה עם מתחם אקסטרים ופארק ילדים גדול. אל אלו יתווסף גם מתחם 'סקייטפארק' ראשון מסוגו בצפת", הוא מסכם ולא נראה שמישהו יכול לעצור את האהבה והמסירות שלו לשליחות הציבורית, "ניתן לומר בפה מלא שצפת בתנופת פיתוח והתחדשות- זה הזמן לבוא לצפת".

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

בואו להגיב ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו עכשיו לקבוצת הפייסבוק הפורום הישראלי להתחדשות עירונית >>> להצטרפות

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות