banner
פיני מלכה מנכל מעוז דניאל // צילום: עודד קרני
פיני מלכה מנכל מעוז דניאל // צילום: עודד קרני

"אין שום קשר בין הצהרות המדינה לבין המציאות"

היזם פיני מלכה בעקבות נתוני הלמ"ס על עלייה במכירת דירות חדשות: "הנתונים החדשים מראים שוב כי אין שום קשר בין הצהרות המדינה בנוגע לקצב התכנון וההוצאה של קרקעות או פרויקטים לשיווק, לבין המציאות כפי שהיא באה לידי ביטוי בשטח" // דעה

תמונה: פיני מלכה // צילום: עודד קרני

מאת: פיני מלכה מנכ"ל משותף בחברת "מעוז דניאל"

הנתונים החדשים מראים שוב כי אין שום קשר בין הצהרות המדינה בנוגע לקצב התכנון וההוצאה של קרקעות או פרויקטים לשיווק, לבין המציאות כפי שהיא באה לידי ביטוי בשטח. התכנון הממשלתי ערב תחילת מחיר למשתכן עמד בסימן של גרעון גדול בכמות יחידות הדיור הנדרשות, וגם הציף את הצורך בייצור כמה שיותר התחלות בנייה. התרכזות הממשלה בשנים האחרונות בתוכנית הדגל שלה- מחיר למשתכן, יצרה עיוותים גדולים תוך שהיא מפרסמת מכרזים שלכאורה מוכנים לשיווק אך בפועל יש אי בהירות לגבי ההיתכנות של הוצאתם לפועל וקהל היעד שלהם הוא נגזרת מוגבלת מתוך כלל הציבור וחמור מכך נגזרת מועדפת באזורי הביקוש כגון "בני מקום".

המציאות מראה: תכנית מחיר למשתכן לא יצאה לפועל
המציאות מראה שרוב שיווק הקרקעות במחיר למשתכן לא יצא לפועל עקב חוסר התאמה בפרמטרים רבים, על הממשלה הבאה להסיק מסקנות ולהחליט כי היא לא עוסקת בנסיון לייצר מציאות אלה להתאים את החלטותיה למציאות ולמחקר הצופה פני עתיד, לעסוק בקידום תכנון ורישוי ולא להפוך לקבלן ביצוע, להסתמך בהוצאה אל הפועל על הגופים המקצועיים במשק תחרותי במדינה דמוקרטית שהוכיחו את עצמם כיכולים לכל משימה. המחסור המתעצם של קרקעות בשנים האחרונות נובע בשל מספר פרמטרים: חוסר התאמה בין התכנון לתשתיות הקיימות, חוסר תיאום בין הגופים המתכננים הארציים לבין הוועדות המקומיות וראשי הערים, פיזור גאוגרפי של יחידות דיור במקומות שכלל לא היה ברור שיש להן ביקוש בכלל ולכמויות העצומות ששוקו בפרט. אנו רואים כי רוב הפרויקטים במחיר למשתכן בפריפריה בבעיה- אלה שהתחילו סובלים מבעיות שיווקיות וחוסר היענות של זכאים, ואלה שלא יצאו עדיין לבנייה, יוקפאו ככל הנראה מתוך חשש לקריסת חברות בנייה, לא מוגזם יהיה לשער כי פרויקטים כאילו שכבר התחילו יעברו חזרה למדינה לביצוע עכב נטישת החברות הזוכות שלא יעמדו בנטל.

ההתחדשות העירונית מסורבלת
בתחום ההתחדשות העירונית המצב לא טוב בהרבה הצהרות המדינה מחד ומציאות מאידך- הדברים מתנהלים באופן מסורבל, מתקבלות החלטות תכנונית ברמה הממשלתית ובמקביל וגם ברמה המקומית, אולם אין ביניהן התאמה בלשון המעטה. המדיניות המקומית משתנה חדשות לבקרים ובדרך כלל רק על רקע קידום פוליטי, וכפועל יוצא מכך, מאות מיליוני שקלים שהשקיעו חברות ויזמים, נזרקו לפח ותקוות הדיירים נגוזה. למרות הגידול בהיקף הפרויקטים של התחדשות עירונית , רק כ 10% מהם אכן יוצאים לפועל ומתחילים בצוע .

לנתק את הפוליטיקה ממדיניות התכנון
חייבת להיות אחידות בין מקבלי ההחלטות ברמה הממשלתית לרמה המקומית. הממשלה חייבת לייצר תהליך בו יש ביכולתה לאכוף על הוועדות המקומיות את המדיניות הכלל ארצית שלה בכל הקשור לבנייה למגורים. כל עוד ברמה המקומית ראש העיר שלא תמיד מצויד בידע הנדרש יקבע את המדיניות ויתעלם מהגידול הדמוגרפי והצרכים של תושבי עירו ועוד חלקה של עירו במטלה הארצית, לא נצליח לעולם להוציא לפועל מספיק יחידות דיור בכמות שתספק את הצורך במגורים ברמה נאותה ובמחירים סבירים וכמובן תמיד תחת לחץ נעשות טעויות בכל המובנים. ברמה הארצית, יש לנתק באופן חד משמעי את הפוליטיקה מתחום מדיניות התכנון ושיווק הקרקעות שהינה תחום מקצועי מאוד ולא לאפשר את יכולתם של פוליטיקאים להשפיע על מדיניות זו מסיבותיהם שלהם רק כי הם יכולים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות