banner
רוני מזרחי // עזרא לוי
רוני מזרחי // עזרא לוי

העברת הסמכויות לתמ"א 38 לידי הרשויות היא לא יותר מאשר "סוס טרויאני"

מה עומד מאחורי הכוונה להעביר סמכויות לביצוע מתווה תמ"א 38 חדש לסמכות הרשויות המקומיות? אם התמ"א 38 תמשיך לקרטע, לפחות לא יאשימו את פקידי משרד הפנים, אלא את ראשי הרשויות ומהנדסי הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה // דעה

למשרד הפנים, בראשות השר אריה דרעי, מסתבר יש מאפיה מיוחדת במינה בעולם כולו, מאפיה בה אופים לחמים ללא תנור. בימים האחרונים התבשרנו על ידי פקידי המשרד שתי בשורות, שתיהן אפויות למשעי כמו לחם טרי בתנור בהודעה לתקשורת, אולם, וזה אולם גדול, בפועל אינן יותר מקמח תפל ולא מעובד.

בשורה אחת הייתה לתושבי הפריפריה, שהנה, הנה הולכת להיות תמ"א 38 גם שם, זאת למרות ערכי הקרקע האפסיים וחוסר הכדאיות ליזמים. דא עקא, לבשורה זו היו שני מקושים עיקריים: 

האחד, קטן יחסית, הייתה זו בפועל החלטה להקים וועדה שתדון בנושא ותנסה לקדם אותו וכולנו, כידוע, יודעים מה יוצא בדרך כלל מוועדות שמחליטות מ"שומקום לשומקום"

השני, מוקש הרבה יותר גדול, מדובר במשגה אסטרטגי לנסות בכוח לקדם תמ"א 38 בפריפריה, היכן שיש בלי סוף ששיכונים מתפוררים לעייפה שהוקמו לפני 60-70 שנה. החלטה שכזו, אם חלילה תקודם, תנציח את אותם שיכונים ותהפוך אותם לדורי דורות לאיים של מצוקה.

ואגב, אפרופו תמ"א 38 בפריפריה, ההחלטה המקבילה של יעקב ליצמן, שר השיכון, להעניק מענק של 100 אלף שקלים למשפרי דיור שירכשו דירות יד שנייה בפריפריה, רק תחזק עוד יותר את המשגה האסטרטגי של משרד הפנים.

והבשורה השנייה של פקידי משרד הפנים, אף היא קשורה לתמ"א 38, הינה אודות תכנית אלטרנטיבית לתמ"א, ובמיוחד במרכז הארץ, בה תינתן לרשויות המקומיות ולוועדות המקומיות לתכנון ובנייה סמכות בלתי מוגבלת לקדם פרויקטים, זאת תוך כדי מתן זכויות נדיבות בסך עד  350 אחוזים לכל פרויקט.

וכאן אני באמת שואל: הכיצד שאחרי 15 שנה בהן התמ"א 38 קרטעה רצוא ושוב, זכתה לזיג זג בלתי פוסק של החלטות מנהל התכנון, פעם הופסקה לחלוטין, פעם נקצבו ימיה עד אוקטובר 2022 ופעם הותנתה בהפרשת קומה או שתיים על ידי הרשויות המקומיות לטובת נדל"ן מסחרי, הכיצד זה שלפתע פתאום נזכרו פקידי משרד הפנים באופציה הזו של מתן סמכויות בלתי מוגבלות לעיריות ולרשויות המקומיות?

לדעתי מה שמסתתר מאחורי החלטה זו הינו "סוס טרויאני" שבשפה העממית אצלנו מכנים אותו כסת"ח. ובמילים אחרות: אם התמ"א 38 תמשיך לקרטע, לפחות לא יאשימו אותנו, פקידי משרד הפנים, אלא את ראשי הרשויות ומהנדסי הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה.

ובינינו: האם החלטה זו תשנה במאום את המצב הנוכחי?  הלא אם הרשויות המקומיות היו חפצות כל כך לקדם את התמ"א, מדוע לא נעמדו זה מכבר אל הרגליים האחריות ודרשו את מה שקיבלו כעת שמתת חסד מבית מדרשו של משרד הפנים?

ובדיוק כמו בהחלטה על קידום התמ"א 38 בפריפריה, גם החלטה הזו איננה אפויה כלל, ואין לה שום התכנות להצליח, ובמיוחד לאור ניסיון 15 השנה האחרונות, בהן רוב רובן של הרשויות המקומיות העמידו בזו אחר זו מקלות בגלגלי התמ"א 38.

*כותב המאמר רוני מזרחי הינו נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות