banner
‏‏איילת שקד // צילום דרור סיתהכל
‏‏איילת שקד // צילום דרור סיתהכל

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה חוק התכנון והבניה לתמ"א 38

החלופה לתמ"א 38 תאפשר לרשויות המקומיות להגיש תוכניות עירוניות, בדגש על בנייה לגובה, הטלת היטל השבחה ותוספת מבני ציבור

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה היום את הצעת החוק של שרת הפנים, איילת שקד, חוק התכנון והבניה, אותו מכנים במשרד הפנים "חלופת שקד לתמ"א 38"
במסגרת החלופה  בוצעו התאמות במסגרת תיקון 128 ובראשן הענקת סמכויות תכנון לכל הועדות המקומיות לאשר תכניות נקודתיות ו/או עירוניות, הגדלת אחוזי הבנייה הסחירים מ-350% ל-400% במסלול הריסה, ביטול מגבלת גובה מבנה, הכרה בתוספות בניה עד שנת 2005 במקום שנת 2000 , אפשרות להקצאת קומה מבונה והוספת מנגנון חיזוק מבנה אחד וניוד זכויות למגרש. עוד על פי החלופה, הרשות המקומית תוכל להודיע על הכנת תוכנית חדשה במקומה של תמ"א 38 עד 1.5.22.

בכנס "מגדילים" , שנערך בשבוע שעבר, חשפה שקד כי בכוונתה לאפשר גביית היטל השבחה על ידי הרשויות המקומיות במסגרת התוכנית החלופית לתמ"א 38, ואמרה כי: "אחת הסיבות שתמ"א 38 לא הצליחה לגמרי, היא שלא היה היטל השבחה ובהצעה כן הכנסנו היטל. זו יוזמה של האוצר שחושב שזה יהיה התמריץ לבנייה רחבה יותר, ואנחנו הסכמנו איתם. כל החלטה מתקבלת לפי הפרספקטיבה של איך אפשר לבנות הכי הרבה. החלופה נועדה שלראש העיר תהיה מוטיבציה יותר גבוהה להשתמש בתוכנית. אפשר לבנות 400%, וגם לשלב מבני ציבור. בנוסף ניתן יהיה להטיל על התוכניות היטל השבחה. זה גם משמש להתחדשות עירונית וגם לחיזוק מבנים ואנחנו מקווים שישתמשו בזה יותר. ראש עיר שירצה להמשיך עם תמ"א 38 יכול לעשות זאת". 

כידוע, על פי החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה תכנית המיתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה – תמ"א 38, תסתיים ביום 1.10.22,  אלא שבינתיים, בהמשך להצהרת השרה להעביר חקיקה כחלופה לתמ"א 38, אישרה היום הוועדה את הצעת החוק. החוק מאפשר את הרחבת סמכויות הוועדות המקומית לאשר תוכניות לחיזוק מבנים בודדים במסגרת תכנית בסמכותן.

במשרד הפנים, מציינים כי, בין היתר, "מדובר במסלול חיזוק באמצעות הריסה ובניה מחדש, שבמסגרתו ניתן יהיה לאשר תכנית בסמכות כל ועדה מקומית, תוך קביעת סמכות לתוספת זכויות בניה ומתן אפשרות לעירוב שימושים סחירים וציבוריים וכן, מסלול לחיזוק על דרך תוספת ועיבוי הבניה בבניין קיים, וזאת ככל שעלה על ידי הועדה המקומית כי הדבר עדיף מאשר ביצוע החיזוק במסלול הריסה ובניה מחדש, תוך קביעת סמכות לתוספת זכויות בניה ומתן אפשרות לעירוב שימושים סחירים וציבוריים. במסגרת התוכניות תהיה לרשות המקומית אפשרות לאשר הגדלת שטחי בנייה במגרשים אחרים המיועדים למגורים, בתנאי שהתוכנית כוללת ביצוע עבודות חיזוק במבנה הטעון חיזוק. עוד על פי החוק, יקבעו כללים לעניין חבות בהיטל השבחה על תוכניות. כמו כן, על מנת לייעל ולזרז את יישום התוכנית, תוכל הוועדה המקומית להחליט גם על מתן היתר לפי התוכנית".

שרת הפנים, איילת שקד, מסרה כי: "חלופת שקד לתמ״א 38 מהווה מתווה אופטימלי שגובש לאחר תהליך חשיבה מעמיק. החלופה מדגישה את הצורך בקידום תוכניות לחיזוק מבנים, התחדשות עירונית ותגדיל את היצע הדירות. החלופה תספק פתרון לכל האינטרסים הקיימים ותייצר יציבות וכיוון ברור לכלל הגורמים הרלוונטיים. תספק מענה לחסרונות התמ"א הידועים היטב, תייצר ודאות במשק ותגדיל את הכדאיות הכלכלית. במקביל, החלופה תביא עמה ראייה רחבה וכוללת מבחינה תכנונית וסביבתית לצד יעילות וקיצור פרקי הזמן הנהוגים כיום".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות