banner
הדמייה: פרוייקט גני האלה של נתיב פיתוח בבית שמש קרדיט הדמייה ARCEFFECT
הדמייה: פרוייקט גני האלה של נתיב פיתוח בבית שמש קרדיט הדמייה ARCEFFECT

אביסרור: "מגמת מגורים חדשה"

צניחה חדה בשיעור התחלות הבניה של צמודי הקרקע בעשור האחרון

החלום הישראלי לבית פרטי עם גינה הולך ומתרחק? מניתוח נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בעשור האחרון חלה צניחה חדה בשיעור התחלות הבניה של צמודי קרקע מתוך סך התחלות הבניה הכולל – מרמה של 45% בשנת 2007 לשיעור של 28% מסך התחלות הבניה ברבעון הראשון של 2017. אמנם עדיין מדובר בשיעור מכובד של יותר מרבע מהתחלות הבניה של הבתים בישראל, אך עדיין מדובר בירידה חדה, המתרחשת באופן עקבי יחסית לאורך העשור האחרון.

את הצניחה בהתחלות הבניה של צמודי קרקע ניתן להסביר לנוכח הביקוש הגדול להתגורר במגדלי מגורים יוקרתיים. לדברי יורם אביסרור, סמנכ"ל השיווק בחברת אביסרור משה ובניו המקימה בבאר שבע 4 מגדלים מגורי יוקרה: "בשנים האחרונות אנו עדים למגמת מגורים חדשה. הרבה מאוד רוכשים מעדיפים לזנוח את בית הקרקע לטובת מגורים במגדל יוקרתי. חלק מהרוכשים לא רוצים להתגורר עוד באזור מרוחק ולכן עוברים למגדל מגורים שנמצא במרכז העניינים וקרוב למוקדי הבילוי. אחרים, מעוניינים להימנע מבתים מרובי מפלסים ומדרגות, והדירות במגדלים הן פתרון אידיאלי עבורם –מרווחות, מפנקות ומשמרות את המעמד כמו זה שיש בבית צמוד קרקע, רק בלי כל הבלגן והתחזוקה שצמוד קרקע דורש".

ירידה בבניית צמודי קרקע בבית שמש
הישובים הבולטים ביותר בבניה של בתים צמודי קרקע היו גם ברבעון הראשון של 2017 הישובים הישראליים ביהודה ושומרון, שבהם עד 10,000 תושבים, ובנוסף להם בולטים גם ישובים עם אוכלוסיה מהמגזר הערבי. בישובים הישראליים ביהודה ושומרון נבנו ברבעון הראשון של השנה 136 יח״ד צמודי קרקע, כ-53% מסך יחידות הדיור שהחלו להיבנות במהלך התקופה, ולעומת ממוצע של לא פחות מ-80% מיחידות הדיור שנבנו בישובים אלה בעשור האחרון.

בקרב הערים הגדולות בישראל בולטת ירושלים, שבה החלו להיבנות ברבעון הראשון של 2017 כמות של 77 יחידות דיור צמודות קרקע, וזאת לאחר שבעשור האחרון נבנות בעיר כ-200 עד 325 יחידות צמודות קרקע כל שנה, ממוצע של 12% מסך התחלות הבניה השנתיות בעיר.  כמובן לא בכל ערי המרכז, שאינן ידועות ככאלה השופעות בקרקעות זמינות לבניה, קיימת בניה רבה של צמודי קרקע. כך למשל, בבית שמש חלה ירידה בשיעור התחלות בניית צמודי הקרקע ל-3% בלבד מסך ההתחלות ברבעון הראשון (4 יח״ד). בבית שמש נבנו בממוצע 7% מהתחלות הבניה כצמודי קרקע בעשור האחרון.

שמחה גרידינגר, יו"ר ובעלים של קבוצת נתיב פיתוח נדל"ן המקימה פרויקט של 56 קוטג'ים בבית שמש, מציין כי: "הפרויקט תוכנן במקור בהתאמה לאוכלוסיה האנגלו סקסית שמעוניינת בבתים צמודי קרקע כמו שהם מכירים בארה"ב. לכן תכננו קוטג'ים שייבנו בסטנדרט אמריקאי ויכללו למשל מטבח עם יציאה לגינה, סלון ענק, קומת מרתף, יחידות הורים גדולות ועליית גג  – כולם מאפיינים מובהקים של בית אמריקאי. מכיוון שבעיר אין כמעט צמודי קרקע, אנחנו רואים שהפרויקט מושך גם משפרי דיור מהעיר עצמה".

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות