banner
איציק סימון // צילום: דני שביט
איציק סימון // צילום: דני שביט

ביטוח תמ"א 38, פינוי בינוי ובניה במסגרת התחדשות עירונית

מאת: איציק סימון, מנכ"ל – הסוכנות המובילה לביטוחי בנייה

פרוייקט תמ"א 38 (1-3) לחיזוק שידרוג והרחבת המבנה הקיים, הנפוץ יותר בביטוחי התחדשות עירונית, הוא אתר הבניה היחיד ש"מאכלס" יחד עובדים ודיירים בו זמנית. כך, נוצר מצב יומ-יומי בו הדיירים – ילדים, מבוגרים, זקנים –  "מסתובבים לפועלים בין הרגליים" בעוד שלמנהל העבודה, לקבלן או ליזם אין כל יכולת פיקוח וסמכות עליהם. זהו רק נתון אחד בסקירת מורכבותם של פרויקטים מסוג זה והתאמת פוליסות הביטוח שמעניקות כיסוי ביטוחי מקסימלי!

נתוני הפתיחה בשטח!

אל היחסים הבעייתיים בין דיירים לעובדים באתר הבניה מתווספים עוד קשיים.

  • לדיירים אין שום רקע והבנה בתהליכי בניה, ומתוקף כך הם אינם מודעים לסכנות הטמונות באתר בנייה, מה גם שאין להם ציוד אישי ומעולם לא עברו הדרכת בטיחות באתרי בנייה. מעבר לסבירות הגבוהה של פגיעה בגוף, התמונה מתקדרת עוד יותר בבואנו לבחון את מורכבותם של פרויקטים מסוג תמ"א 38 (1-3) במסגרת ההתחדשות העירונית מהזווית של נזק לרכוש.
  • צריך לזכור! במיוחד כשמדובר באתר בניה של  תמ"א 38 (1-3) – זהו אינו אתר בניה שגרתי מוקף גדר המפרידה בין תושבים ועוברי אורח לבין המתרחש בתוכו. כאן מדובר בתהליכי בניה מורכבים בתוך סביבה עירונית צפופה, יש מבנים סמוכים שעלולים להינזק כתוצאה מעבודות הבניה כדוגמת: חפירות שעשויות לגרום נזק למבנים סמוכים  או הפעלת ציוד מכאני כבד שיכולים לגרום נזק לסביבה.. ולא פחות חשוב, מורכבות עבודות חיזוק היסודות, לשמן מלכתחילה מתבצע פרויקט תמ"א 38, יכולה לגרום לפגיעה ונזק ישיר במבנה עצמו בעוד הדיירים מנהלים בו את שגרת יומם.

זווית הראיה של החברות המבטחות

פרויקטים מתחום ההתחדשות העירונית  הם מן ה'מועדים לפורענות' שיש.
לאור רמת הסבירות הגבוהה לתקלות, נזקים, אירועים ביטוחיים ותביעות – מגלות חברות הביטוח זהירות רבה בבואן להנפיק פוליסת עבודות קבלניות לעוסקים בעבודות התחדשות עירונית ובמיוחד כשמדובר בביטוח אחריות מקצועית שאמורה לפרוס על רוכש הפוליסה  – הקבלן, היזם, מזמין העבודה… – את רשת ההגנה הדרושה לו.

זהירות זו באה לידי ביטוי  בפוליסה הקבלנית הסטנדרטית המקובלת בפרויקטים רבים במקומותינו, ובה קשת רחבה של החרגות, תנאים, סעיפים מיוחדים  ודרישות מיגון לרוב. הדברים אמורים גם לגבי ביטוח לחיזוק מבנים ציבוריים או מסחריים מפני רעידות אדמה, שאינם נמנים בהכרח על מגוון הפרויקטים הרגילים  להתחדשות עירונית. הסתייגותן של חברות הביטוח יכולה להחריף עד למצב של אי מוכנות לבטח כלל.

על רקע המצב הרגיש והבעייתי אליו נקלעים קבלנים בבואם לבטח את עצמם בפוליסות עבודות קבלניות במסגרת עבודות תמ"א 38, פינוי בינוי וחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, נותרו כמה שאלות שטרם ניתן להן מענה:

כדאי גם לקרוא:

פוליסות ביטוח פינוי בינוי ותמ"א 38
ברור אם כך שפוליסות ביטוחי הקבלנים הסטנדרטיות מציבות את המבוטח – קבלן, יזם או מזמין העבודה – בעמדה מסוכנת. נכון, פוליסות אלה אמנם כוללות – ביטוח עבודות קבלניות וביטוח אחריות מקצועית – אך בעת גיבושן "נשכח" כלל אחד חשוב במיוחד: אין פרויקט בניה אחד דומה לאחר.

סביבת העבודה שונה, מפרטי הבניה שונים, מורכבות הפרויקט שונה, הציוד וחומרי הגלם שונים…(מכפילי חנייה וכיוצ"ב),  ובמיוחד נכונים הדברים כשמדובר באתרי בניה במסגרת התחדשות עירונית כדוגמת תמ"א 38  חיזוק ותוספות בניה, כמו גם חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה שלא במסגרת תמ"א 38.

לכן, זו עלולה להיות טעות יקרה לרכוש פוליסת ביטוח עבודות קבלניות סטנדרטית,  או פוליסה שגובשה ע"י חברת הביטוח ו'רק' הועברה אליך לחתימה ללא כל ניסיון לשנות ולהתאים את  תנאיה בעזרת ייעוץ מקצועי הולם. (כפי שקורה ביותר מידי מקרים).

בניית הפוליסה וניהול המו"מ מול חברת הביטוח
פוליסת הביטוח לפרויקט בניה מסוג זה מהווה סעיף מהותי בהתקשרות עם הדיירים.
הבעיה היא שלא פעם נציגי הדיירים עצמם אינם בקיאים במרכיבי הביטוח השונים הנחוצים וברזי "האותיות הקטנות", לכן פעמים רבות הפרויקט איננו מבוטח כיאות.

  1. במו"מ נכון ובביצוע מניפת פעולות מקדימות – ניתן בהחלט להסיר חסמים כגון: הסרת החרגות לכיסוי הביטוחי
  2. השגת שורת הרחבות ושיפור תנאים סטנדרטיים ההולמים את אופי הפרויקט והצורך הייחודי.
  3. קביעת תנאי מיגון – סבירים וניתנים לביצוע
  4. השגת הסכמה של חברת הביטוח לקיבול ביטוח – גם בפרויקט מורכב ובעייתי
  5. ועוד.

קצרה היריעה – תודה על הזמן שהקדשת לקרוא את סקירתי הראשונה בפורטל מגדילים. אני מקווה שהתוכן היה לך לעזר.
אם יש לך בקשות לסקירת נושאים נוספים 
הקשורים לביטוח בפרויקטים של התחדשות עירונית לסוגיה – אנא אל תהסס לפנות אלי,  אשמח להיענות.

בברכה איציק סימון

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות