אלעד כהן: "הממ"ד של משק החשמל הוא האנרגיה המתחדשת"
דירקטור השקעות בקרן הליוס עם תמונת מצב ותחזית: "במקום להסתמך רק על מספר מצומצם של תחנות כוח גדולות, העולם עובר לביזור"
דירקטור השקעות בקרן הליוס עם תמונת מצב ותחזית: "במקום להסתמך רק על מספר מצומצם של תחנות כוח גדולות, העולם עובר לביזור"
באולפן "מגדילים" התארח אלעד כהן, דירקטור השקעות בקרן הליוס (Helios), המתמחה בתחומי התשתיות והאנרגיה המתחדשת בארץ ובעולם, לשיחה על המהפכה האנרגטית שמתרחשת על הגגות ובשדות, על הקשר המפתיע בין בינה מלאכותית (AI) לצריכת חשמל, ועל הסיבה לכך שמשקיעים מוסדיים מזרימים מיליארדים דווקא לתחום הזה.
מדוע נושא האנרגיה המתחדשת הפך לכל כך דחוף דווקא במערכה האחרונה?
"הצורך ביתירות אנרגטית הגיע למרכז השיח במערכה מול איראן. במקום להסתמך רק על מספר מצומצם של תחנות כוח פוסיליות גדולות שיכולות להיפגע, העולם עובר לביזור. האנרגיה המתחדשת מאפשרת אלפי יצרנים קטנים – פרויקטים סולאריים וטורבינות רוח – שפרוסים בכל המדינה. זה מייצר רשת חסינה יותר שקשה הרבה יותר לשתק"
קרן הליוס מנהלת כיום כמיליארד דולר. איפה אתם ממקדים את הפעילות שלכם בישראל? "אנחנו מתמקדים בפרויקטים סולאריים על גגות בעולמות החקלאות, המסחר והתעשייה בכל הארץ, מצפון ועד דרום. היתרון שלנו הוא בניהול של מאות מערכות קטנות ובינוניות; ביחד הן מייצרות מסה משמעותית שמאפשרת לנו לייעל את התפעול ולמקסם את התפוקה עבור המשקיעים שלנו".
מי הם המשקיעים העיקריים בתחום ולמה הם מאמינים בו?
"מרבית המשקיעים שלנו הם מוסדיים. הם מבינים שהביקוש לאנרגיה הוא תמידי ורק הולך וגדל. מעבר לחוסן הלאומי, ישנה עלייה דרמטית בביקושים בגלל מהפכת ה-AI. כל דאטה סנטר (מרכז נתונים) שמוקם היום בישראל צורך אנרגיה בכמות של עיר ממוצעת. אנחנו כרגע מגייסים את הקרן השישית שלנו ורואים התעניינות אדירה משחקנים שרוצים נכס מניב עם תזרים קבוע ואפשרות להשבחה".
מהם החסמים המרכזיים שמונעים מישראל להגיע ליעדי האנרגיה שלה?
"הבעיה המרכזית היא רשת החשמל. רוב הפרויקטים הגדולים נמצאים בפריפריה בגלל זמינות הקרקע, אבל הרשת הישנה לא בנויה להולכת כמויות כאלה של חשמל למרכז הארץ. המדינה חייבת לשדרג את התשתיות כדי לאפשר חיבור של פרויקטים חדשים. אירופה כבר נמצאת ב-40% ייצור מאנרגיה מתחדשת, בעוד שאנחנו מגרדים את ה-20% מלמטה. היעד ל-2035 הוא 35%, ואנחנו לגמרי בדרך לשם".
אתם פועלים הרבה במגזר החקלאי. איך נראית מערכת היחסים עם בעלי הקרקע?
"זהו פרויקט לטווח ארוך של 25 שנה, ולכן אמינות היא שם המשחק. אנחנו נמצאים ממש בחצר של החקלאי, ולכן הוא מחפש שחקן מנוסה שיודע להתנהל מול הבירוקרטיה ומערכות התכנון והבנייה. ראינו כבר מכרזים גדולים, שבהם בעלי קרקע ממקסמים רווחים, אבל בסוף הכל קם ונופל על היכולת להסתדר יחד לאורך עשורים".
מה התחזית שלך ל-30 השנים הקרובות?
"אני מקווה שבעוד 30 שנה נהיה ב-100% ייצור מאנרגיה מתחדשת גם בישראל. השילוב של מערכות סולאריות עם מתקני אגירה יאפשר לנו לצרוך חשמל נקי 24/7 ולהתאים את הייצור לביקוש בכל רגע נתון. זה לא רק עניין סביבתי, זה העתיד הכלכלי והביטחוני של כולנו".
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן
מכירים מישהו שצריך לקרוא את הפוסט? שתפו אותו. ?