banner
יהודה הרציג // יח"צ
יהודה הרציג // יח"צ

"בעלי הפנטהאוזים החדשים" של התחדשות העירונית

יזמי תמ"א 38 החלו לממש את הפוטנציאל הגדול של הפנטהאוזים, שעד לא מזמן היו נחלתם של המאיון העליון // דעה

תמונה: יהודה הרציג // יחצ

מאת: יהודה הרציג, הרציג נדל"ן

מותג חדש בא למדינה, NEW PENTHOUSE OWNERS או בעברית צחה "בעלי הפנטהאוזים החדשים" וההתחדשות העירונית מהווה גורם משמעותי ביצירת מותג זה. עד לפני שנים מעטות נחשבו הפנטהאוזים למותג נדיר ונחשק שרק ידו של המאיון העליון יכלה להשיגו. להבדיל ממוצרים "נחותים" יותר דוגמת דירות גג ודופלקסים למיניהם, הפנטהאוז כהלכתו נוצר בארצות הברית עוד במחצית המאה הקודמת, והיה "פטנט" שאימצו יזמים וקבלנים על מנת להרוויח זכויות בנייה על גג בניינים, ולהפוך דירה "רגילה" למעין "וילה בשחקים", בדרך כלל על מפלס גדול אחד ועם מרפסת ענקית, לעיתים קרובות מרפסת היקפית סביב הדירה, ועם נוף עירוני מרהיב מלמעלה.

יזמי תמ"א 38 גילו את פוטנציאל הפנטהאוז
הפנטהאוזים הראשונים הגיעו למדינת ישראל אי שם סביב שנות ה-60 המוקדמות של המאה הקודמת, בעיקר בצפון הישן של תל אביב(איזור כיכר המדינה) ובנוה אביבים, חלקם הגדול היה, ברוח התקופה, מצומצם יחסית בשטח(120-140 מ"ר), מקביל פחות או יותר לדירת 5 חדרים סטנדרטית כיום, וגם הפסיליטיס לא היו מי יודע מה שונים מדירות רגילות, להוציא את העובדה שלפנטהאוזים היו מרפסות פתוחות גדולות ופרטיות מירבית. במהלך השנים, ובעיקר במגדלי יוקרה דוגמת פארק צמרות, אקירוב, שדרות רוטשילד ועוד, נבנו יותר ויותר פנטהאוזים מפוארים שהשתרעו על פני מאות מ"ר, ושמחירם נסק בהתאם לעשרות רבות של מיליוני שקלים, כשפנטהאוזים בקו הים או ברוטשילד אף חצו את ה-100 מיליון שקלים.

בשנים האחרונות, כאמור, קרה תהליך מעניין. יזמי תמ"א 38, שהותר להם להוסיף שתיים וחצי קומות, כולל פנטהאוזים, שלא לדבר על תמ"א 38/2, הריסה ובנייה מחדש, ראו, ובצדק, את דירות הפרימיום ובמיוחד את הפנטהאוזים כמוצר שגם יניב להם רווח וגם ישדרג מאוד את הפרויקטים שבדרך כלל נבנים באזורים ותיקים, סמוך למרכזי הערים. אמנם בדרך כלל אין מדובר בפנטהאוזים ענקיים בני מאות מ"ר, אולם עדיין, ביחס לדירות רגילות, הם בהחלט מוצרי פרימיום בעלי שטח משמעותי ועם העיקרון המקודש של הפנטהאוז הקלאסי על גבי מפלס אחד ומרפסות גדולות לנוף פתוח. אמנם מחיריהם, מטבע הדברים, גבוהים משמעותית מדירות רגילות, אולם עדיין הטווח, כ-3 מיליון שקלים פלוס מינוס, הינו כיום בהישג ידם של רבבות ישראלים שגם ערך דירתם הישנה עלה פלאים.

משפרי דיור נוהרים ללהיט החדש
אדגיש כי זוהי תופעה מעניינת לא רק מבחינת הגדלה ניכרת של קהל רוכשי הפנטהאוזים, אלא גם, ובעיקר, בחתך הסוציו-אקונומי הגבוה יחסית של רוכשים שקונים כיום פנטהאוזים בערי לווין דוגמת בת ים, רמת גן, אשדוד ועוד, ומייצרים "וויב" חדש לגמרי בשכונות ותיקות במרכזי אותן ערים. דוגמא מובהקת לכך הינן פנטהאוזים הנבנים כיום בשדרות העצמאות, ה"רוטשילד" של בת ים, או בשכונות מבוקשות במערב רמת גן וגבעתיים, שאליהן נוהרים כיום לא מעט משפרי דיור מתל אביב, ורוכשים פנטהאוז בתמורה לדירה ממוצעת אותה מכרו בעיר העברית הראשונה. הנני צופה בשנים הקרובות התחזקות מגמה ברוכה זו שבהחלט תחזק הן את חזותן והן את ההון האנושי במרכזי הערים.

*הכותב יהודה הרציג, הינו יזם נדל"ן בעלי הרציג נדל"ן, מומחה לתחום התחדשות עירונית.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות