banner
אדם קניגסברגר // באדיבות דוברות עיריית רמת גן
אדם קניגסברגר // באדיבות דוברות עיריית רמת גן

תוכנית המיתאר לרמת גן לקראת דיון להפקדה בחודש הבא

בראיון מיוחד ל"מגדילים" מספר מ"מ ראש העיר, אדם קניגסברגר על התוכניות החמות המקודמות בעיר, תומך בהחלטה להוציא 38 היתרים בלבד בשנה החולפת לתמ"א 38 וצופה כי הקו האדום והמטרו יפעלו בשבת

"שכונת רמת עמידר נבחרה על פי הצעתי ע"י הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, לקידום תוכנית אב ייחודית להתחדשות עירונית, יחד עם העירייה והמנהלת להתחדשות עירונית בר"ג. היום יש כבר מסמך מפורט של מדיניות לשכונת רמת עמידר, שנדון בוועדה המחוזית", כך אומר אדם קניגסברגר, מ"מ ראש העיר רמת גן, בראיון מיוחד ל"מגדילים", במסגרתו הוא סוקר את מצב התוכניות בעיר, מדבר על המדיניות להתחדשות עירונית ועל המחסור בכוח אדם לצורך קידום הליכי התכנון. קניגסברגר כיהן עד לפני שנה כיו"ר הוועדה לתכנון ובנייה וכיום מכהן כמ"מ של יו"ר הוועדה, עו"ד רועי ברזילי. עוד בין שאר תפקידיו בעירייה, הוא יו"ר הועדה לשימור מבנים, מחזיק בתיק התנועה והחנייה ויו"ר הוועדה לזהירות בדרכים.

בימים אלו הוא רווה נחת מהתקדמותה של אחת התוכניות הגדולות שהיה מעורב בקידומן, בשיתוף עם משרד אדריכלים פרחי – צפריר והוועדה המחוזית מחוז ת"א, והיא תכנית מתאר כוללנית לעיר כולה, שתגיע לדיון בהפקדה במחוז בסוף חודש נובמבר 2022, כאשר תכנית זו בניגוד לתוכניות השכונתיות הרבות היא תכנית סטטוטורית.

אילו תוכניות משמעותיות נוספות מקודמות היום בעיר?
"בין תוכניות הבינוי המשמעותיות שקידמנו יחד עם אגף ההנדסה בראשותה של מהנדסת העיר סיגל חורש ואדריכל העיר מר שי אללוף, יש לציין את תוכניות האב השכונתיות נגבה, יד לבנים, ושכונת הראשונים. כמו כן, הוכנה תוכנית למרחב הירוק שכוללת את הפארק הלאומי, הספארי וצומת מסובים, כאשר עפ"י התכנית המחוזית תמ"מ 5 קיימות מגבלות בנייה בשטחים פתוחים אלו. 

"אחרי עשרות שנים קידמנו תכנית משמעותית המסדירה את שטחי הבניה, תוך שמירה על השטחים הפתוחים. התכנית הומלצה להפקדה בוועדה המקומית. כמו כן, קודמה תוכנית למרחב הירוק על גדות הירקון. בנוסף, כיו"ר הועדה לשימור מבנים, הפקדנו תכנית שימור כלל עירונית שמסדירה את כל אוצרות המורשת". 

"קבלת תמורות מלאות על שטחי העירייה"
בשנת 2022 ועד היום יצאו 28 היתרים בלבד לפרויקטים במסגרת תמ"א 38 בעיר רמת גן ונבנו בה 327 יח"ד במסגרת תמ"א 38. "כאשר היינו באופוזיציה, בקדנציה הקודמת, התרענו כנגד מדיניות בניה חסרת אחריות עפ"י תמ"א 38, ללא מצע כלכלי וללא דאגה לתשתיות שיכילו את הבניה", מסביר קניגסברגר, "לכן אימצנו תוכנית מושכלת, שמוכיחה את עצמה, של איזון בין בניה למגורים לבניה לתעסוקה ודאגה לקבלת תמורות מלאות על שטחי העירייה והקפדה על גביית היטלי השבחה מירביים". עם זאת, לדבריו, העירייה נאלצת, בדומה לוועדות התכנון המחוזיות, להתמודד עם משבר כח האדם במינהל ההנדסה ולקצר הליכים בירוקרטיים הגורמים לעיכוב פיתוח העיר. "אנו עושים מאמץ גדול כדי לקצר את הבירוקרטיה בוועדת תכנון ובנייה אך יש לנו קושי בהשגת כח אדם איכותי לאגף ההנדסה", מציין קניגסברגר. 

מה מדיניות העירייה היום לפיתוח מגורים ומסחר?
"ראש העיר מר כרמל שאמה הכהן הודיע שאנו מצמצמים היתרים עפ"י תמ"א 38 ומאשרים בניה נקודתית רק במקרים כאשר אין אפשרות לבניית מתחמים. כמדיניות עירונית אנחנו מקדמים יחד עם המנהלת להתחדשות עירונית מתחמי פינוי בינוי, הכוללים תועלות ציבוריות, שצ"פים והרחבת רחובות, כדי ליצור מרחב ציבורי איכותי ירוק ודואגים לקיימות ע"י נטיעת עצים.

"כמו כן, ראש העיר חתם הסכם גג  מצוין עם רמ"י שבמסגרתו יבנו כ-20,000 יח"ד וכמיליון מ"ר למסחר ותעסוקה ותקציב ענק לתשתיות על. אנו צופים הגדלת מספר התושבים כך שיתווספו כ-50 אלף תושבים במערב העיר וכן כ-50 אלף תושבים במזרח העיר, בעשרים השנים הבאות, גידול שנתי של 25% עפ"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

כיום, המצב הפיננסי של העיר מעולה ולאט לאט העירייה מצליחה לשדרג את התשתיות ומבני הציבור בעיר". 

יש פתרונות תחבורתיים לקליטת תושבים בתוך צפיפות הולכת וגוברת?
"אנחנו חיים בעיר בת 100 שנה, רוב התשתיות הן בנות 60-70 שנים.  בגלל רוחב הרחובות אין אפשרות לבצע מדרכות רחבות ושבילי אופניים ולכן אנו מתאימים תכנית תחבורה לשכונות כדי להקל על התנועה. הבעיה הגדולה היא הפקקים במרכז העיר, כאשר כמחצית התנועה היא של רכבים שמחפשם חניה. בגלל הבעיות עם התחבורה הציבורית, החלום לצמצם את מספר כלי הרכב הפרטיים לא מתגשם, ההיפך מספרם הולך וגדל בכל שנה". 

אז אתה לא צופה פתרון קרוב לבעיית הפקקים?
"כמי שמאמין בחוכמת בני האדם, אני בטוח שיימצא פתרון טכנולוגי לבעיית הפקקים. כבר כיום ניתן לבנות חניונים רובוטים גדולים של 500 מקומות חניה שעומדים על דונם, 4 קומות תת קרקעיות ו-7 על קרקעיות. מבנה כזה אפשר להקים מחוץ למרכז למשל ליד קניון איילון ומשם בתחבורה ציבורית ייעודית למרכז העיר או לרכבת. הדבר הנדרש הוא חניה בתשלום במרכז העיר לאלה שאינם גרים שם. בעתיד חלק גדול מהתנועה יהיה באוויר, רחפנים שיעבירו סחורה ממקום למקום וכפי ששמעתי יהיו רכבים חשמליים מתקפלים שיתפסו מקום חניה של קורקינט. אחת הבעיות החמורות שאנו מתמודדים עמה בישיבות של הבטיחות בדרכים היא מענה לתנועת רכבים חשמליים דו-גלגלים, רק לאחרונה אושרה בכנסת תקנה מצומצמת להרחבת הסמכות של הפקח העירוני לבצע אכיפה יעילה כנגד כלי הרכב הללו. התקנת מספר לכל רכב דו גלגלי והגבלת מהירות נסיעתו תפתור חלק מהבעיה. ההקלה תבוא לאחר הכשרת הפקחים העירוניים, הגדלת סמכותם ושיתוף פעולה עם המשטרה". 

האם המטרו עתיד לשנות את המציאות?
"ראש העיר ורוב הציבור בר"ג, מזדהה עם הצורך של תחבורה ציבורית בשבת. אני בטוח שהוא ייאבק שגם הקו האדום והמטרו יפעלו בשבת מאחר והקו שעובר בז'בוטינסקי דרך בני ברק הוא תת קרקעי ואינו מפריע למנוחת השבת. אני מאמין שרמת גן תהיה עיר איכותית מובילה, פורצת דרך ותשמש מופת לערים אחרות בכל תחומי איכות החיים". 

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות