banner
רונית אשד לוי \\ צילום: אורן דאי
רונית אשד לוי צילום: אורן דאי

איך מייצרים קהילה ואיכות חיים במתחמי מגורים?

בקבוצת יצחקי חושפים את סוד ההצלחה של מתחמי המגורים החדשים, המשלבים שטחים ציבוריים מזמינים, חללים משותפים ודירות לאיכות חיים.   רונית אשד לוי, סמנכ"לית פיתוח עסקי ומנהלת ההתחדשות העירונית: "על היזם לחשוב מה קורה מעבר לקירות שהוא בונה"

לחיים בקהילה יש יתרונות רבים: קידום הקשר של היחיד לסביבה שלו, חיזוק תחושת השייכות, העצמת הסולידריות החברתית ובכלל, החיים הקהילתיים מהווים בסיס לאיכות חיים ושביעות רצון. בישראל לרוב, בעתות מלחמה ומתיחות ביטחונית וגם כפי שגילינו לאחרונה, בתקופות של מגיפות, אנו מבינים מהו כוחה של קהילה ועד כמה היא יכולה להיות משמעותית בחיינו. מהטעם הזה, קבוצת יצחקי, אשר הקימה אלפי יחידות דיור ומקדמת תכנון לאלפי יחידות דיור נוספות, שמה לה למטרה לבנות מתחמי מגורים, המציעים לדיירים בהם יותר מחווית המגורים בדירה לבדה.

ככה בונים קהילה
אחת הדוגמאות לכך היא שלב א' של פרויקט "צמרות גליל ים" אותו הקימה הקבוצה בהרצליה. בפרויקט הוקמו שישה בניינים סביב גינה פנימית משותפת. לדברי רונית אשד לוי, סמנכ"לית פיתוח עסקי ומנהלת התחדשות עירונית בקבוצת יצחקי השקעות, היבט תכנוני זה היה משמעותי ביצירת חיי קהילה במתחם. "ישנם דברים שנראים לנו משניים אבל בסופו של דבר הם מאוד מהותיים. לדרך שבה אתה כיזם מציב את הבניינים ובונה את המרפסות עשויה להיות השלכה על נושאים שהם מעבר לאסתטיקה או מגבלות תכנוניות", אומרת אשד לוי, ומדגישה כי לצד ההיבט התכנוני נעשו גם פעולות יזומות של קבוצת יצחקי, אשר תרמו לבנייתה של קהילה.
מעבר לכך שבגינה המשותפת הדיירים החלו להיפגש זה עם זה, ערכה קבוצת יצחקי לדיירים הפנינג כניסה לדירה כ-4 חודשים לאחר האכלוס. ההפנינג נערך באחד מימי שישי בצהריים עם פעילויות יצירה לילדים, ומופע מרכזי. לדיירים חולקו חלות ועציץ ובהמשך נערכו אירועי שתילה במרחבים הציבורים והקמת סוכה. "היוזמה שלנו להפגיש ולאחד בין הדיירים הניעה אותם לקדם יוזמות נוספות כמו אירועי ט"ו בשבט, פורים והפנינגים נושאיים אחרים", מסבירה אשד לוי, "הדיירים החלו להיפגש אחד עם השני, יצרו קשרים והפכו את החיים המשותפים לחוויה נעימה".

אפשר לומר שיצרתם חיבורים ולא רק בניינים?
"בהחלט, אנחנו מאמינים כי על היזם לחשוב מה קורה מעבר לקירות שהוא בונה עבור הדיירים, ולתת להם את הכלים לבנות חיי קהילה, הן באמצעות המבנה ויצירת שטחים ציבוריים משותפים והן באמצעות הנעת תהליכים חברתיים.
"יש לציין כי בפרויקטים של התחדשות עירונית כאשר ישנם דיירים ותיקים, אשר הצליחו לייצר חיי שכנות טובה, ולצד זה מגיעה אוכלוסייה חדשה, האתגר של היזם רק הולך ומתעצם". 

איך משלבים בין הקהילות, הוותיקה לחדשה?
"חשוב לשבת עם הנציגות של הקהילה הקיימת, לאפיין אותה ולראות איך ניתן לייצר את השטחים הציבוריים באופן כזה שמחד, הם ישמרו את רוח הקהילה הקיימת ומאידך, יאפשרו לדיירים החדשים להיות חלק מהקהילה. זהו אתגר לא פשוט שאנו בקבוצת יצחקי שמחים לקחת על עצמנו, ורואים את זה ככרטיס ביקור שלנו לכל דבר ועניין".
במבחן התוצאה, אשד לוי מעידה על התהוות קהילות בפרויקטים של קבוצת יצחקי, ואומרת כי אין דבר שמשתווה לתחושה של דיירים מרוצים. עם הרבה מאוד מוטיבציה לשמר ולהרחיב את הפעילות ליצירת קהילות, היא אומרת כי מדובר בסיטואציה שמיטיבה עם כולם – ושם גם טמון סוד ההצלחה. "בסופו של דבר בעלי הדירות הם השגרירים הכי טובים שלנו. יש לנו לקוחות שחוזרים אחרי 20 שנה כדי לרכוש דירות לילדים ולנכדים, וזה הפרסום הכי טוב שאפשר לייצר, יותר טוב מכל שלט שנעמיד, העשייה מדברת בעד עצמה", היא אומרת. 

בתוך כך, בקבוצת יצחקי מבינים כי הבסיס לפעילות הוא תכנון והקמת מבנים איכותיים וטובים ודירות מגורים שנעים לחיות בהן. כחלק מהחזון והתפיסה החברתית, הם מייצרים גם מרחבים משותפים מותאמים לדיירים, דוגמת גינה או roof top עם פיתוח סביבתי, שמזמין את הדיירים לבוא ולבלות זמן משותף, לובי מפואר כולל ריהוט מזמין, המאפשר לדיירים לקיים פעילויות. בנוסף, בפרוייקטי קבוצת יצחקי תוכלו להתרשם גם מחללים ייעודיים, ובהם מועדון דיירים מאובזר, חדר ג'ימבורי, ברידג' או חוגים מאובזרים היטב.
הרעיון מאחורי התכנון של החללים המשותפים הוא לייצר  חווית חיים שהיא מעבר למגורים בלבד, ויש בה כדי לייצר תחושת שייכות למקום. "בסופו של דבר, אנחנו לא חיים רק בדל"ת אמותינו, ואנחנו מרגישים שייכים לא רק למקום ולמבנים פיזיים אלא גם ובעיקר לסביבת הבית שלנו וכמובן לאנשים. כולנו חשנו איך בעקבות הקורונה, הכמיהה לייצר קשרים בינאישיים ולפגוש את כל מי שנמצא בסביבת המאה מטר שלנו – רק הלכה והתעצמה והאופן בו שכונות המגורים שאנחנו מקימים בנויות מסייעת ביצירת קשרים חשובים אלה", מסכמת אשד לוי.  

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות