banner
ערן לוי, בעלים ומנכ"ל חברת אלטנוילנד // צילום: שירעד ניסים
ערן לוי, בעלים ומנכ"ל חברת אלטנוילנד // צילום: שירעד ניסים

מדוע צריך לתמרץ חברות נדל"ן לבנייה ירוקה ומי ירוויח מזה?

בנייה ירוקה עולה יותר בטווח הקצר ומייקרת את מחירי הדירות, אבל היא משתלמת הרבה יותר בטווח הארוך // דעה 

רו"ח ערן לוי 21.02.2022

בחודש הבא צפויים להיכנס לתוקף תקנים מחייבים לבנייה ירוקה בפרויקטי נדל"ן חדשים, תקנים הכוללים הנחיות ברורות ומקיפות לשמירה על הסביבה בדרך של חיסכון אנרגטי, חיסכון במים, בפסולת ובחומרי בנייה. התקנות גובשו על ידי מכון התקנים כבר לפני 17 שנה, אולם נותרו עד היום וולונטריות, והיישום שלהן בישראל עד לפני כמה שנים היה מזערי ביותר, בוודאי ביחס לעולם, ולמרות היותו של ענף הנדל"ן אחד הענפים הכי מזהמים את כדור הארץ. 

בימים האחרונים, פורום ה-15, המאגד רשויות מקומיות מובילות ועצמאיות בישראל, הגדיל לעשות והחמיר את דרישות הבנייה הירוקה בבנייה חדשה בתחום הרשויות כתנאי לקבלת היתרי בנייה. הפורום הרחיב הרבה מעבר לנהוג עד היום את מגוון המבנים שהיתר להקמתם יחייב עמידה בתקני הבנייה הירוקה.
התקן הישראלי לבנייה ירוקה 5281 שיהפוך למחייב מכיל תשעה תחומים ותתי תחומים של דרישות שעל כל בניין לעמוד בהן כדי לצבור ניקוד שלפיו הוא ידורג. הדירוג מתבצע לפי "כוכבים" של בין 1 ל-5. החל ממרץ 2022 כל בניין יהיה חייב לעמוד בדרישות ירוקות בסיסיות שמדורגות בכוכב אחד. ערי פורום ה-15 הגדילו כאמור ומחייבות 2 כוכבים. 

בנייה ירוקה אמנם מייקרת את עלות הקמת הפרויקט ובסופו של דבר את מחיר הדירות, אבל בטווח הארוך היא משתלמת לכולם: הבנייה הירוקה כוללת מערכות התראה שונות, שחוסכות הרבה זמן וכסף בתיקונים שנעשים לעתים בשנה הראשונה לאחר המסירה. בנוסף, פרויקט ירוק מציע יתרון תחרותי וערך מוסף לרוכשי הדירות, שחשוב להם לממש את האג'נדה שלהם הלכה למעשה ומוכנים לשלם על כך את המחיר. ככל שהמודעות לאיכות הסביבה גדלה, כך הביקוש לדירות ירוקות גדל. אני סבור שזו מגמה שרק תלך ותתרחב, ככל שהביקוש יגיע מהשטח.

בטווח הארוך, לגור בבית ירוק עשוי לחסוך הרבה בעלויות השימוש והאחזקה השוטפות, כמו חיסכון בחשמל ובמים. הבנייה הירוקה צפויה לצמצם את פליטת גזי החממה ממבנים ולצמצם ב-30% את צריכת החשמל בנוסף לצמצום משמעותי של הפסולת. ככל שיאומצו יותר תקנים בענף הבנייה כך שיעור הצמצום יהיה גבוה יותר.

המחוקק צריך בטווח הקצר לתמרץ חברות נדל"ן שמאמצות באופן וולונטרי את התקנים המחמירים של בנייה ירוקה שהם כידוע יקרים יותר, ושעושות זאת עוד לפני שהתקנים מתומחרים בשוק – כך ניתן יהיה להעלות את המודעות ולהגביר את יישום התקנים הירוקים. וללקוח הישראלי אני מציע לראות מה קורה בכל העולם בגלל התחממות כדור הארץ, ולהבין שאנחנו לא בכיוון הנכון בתחום הזה ומכאן החשיבות של הבנייה הירוקה. 

כותב המאמר, רו"ח ערן לוי, הינו מנכ"ל ובעלים משותף בחברת אלטנוילנד

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות