banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

גידול חודשי של 45% ברכישת דירות, בהובלת שוק המשקיעים

המשקיעים רכשו 2.1 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר של רכישות אלו מאז אפריל 2016. מאז פרוץ משבר הקורונה, משקל העצמאים ובעלי החברות בקרב משקיעים שמכרו את דירתם עלה משמעותית. מכירות הקבלנים בשוק החופשי רשמו עלייה – כל הנתונים לחודש נובמבר 2020

בחודש נובמבר נרכשו 11.1 אלף דירות, כולל דירות בסבסוד ממשלתי, גידול של 15% בהשוואה לנובמבר אשתקד וגידול חד יותר של 45% בהשוואה לרמה הנמוכה יחסית שנרשמה בחודש הקודם, זאת על רקע חג הסוכות והסגר במחצית הראשונה של אוקטובר, כך נמסר היום בדיווח לסקירת ענף המגורים לחודש נובמבר 2020, שערך אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר. 

עוד על פי המידע, בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי, הסתכם מספר העסקאות בחודש נובמבר ב-10.2 אלף דירות, גידול של 25% בהשוואה לנובמבר אשתקד וגידול של 52% בהשוואה לאוקטובר האחרון. זוהי גם הרמה הגבוה ביותר ברכישות אלו בחודשי נובמבר מאז שנת 2009.

מי הובילו את הגידול בעסקאות?
בדומה לסקירה הקודמת, גם בנובמבר המשקיעים מובילים את הגידול בעסקאות.  סך הדירות שנרכשו ע"י סגמנט זה של השוק עמד על 2.1 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר של רכישות אלו מאז אפריל 2016. בהשוואה לנובמבר אשתקד זהו גידול של 75%. משקל המשקיעים בסך העסקאות עמד על 19%, גבוה ב-6.5 נקודות אחוז בהשוואה לנובמבר אשתקד וגבוה ב-1 נקודת אחוז בהשוואה לחודש הקודם.  עם זאת שיעור זה עדיין נמוך משמעותית בהשוואה לתקופה לפני העלאת המס ביוני 2015. 

גידול של 33% במכירות המשקיעים
מכירות המשקיעים בחודש נובמבר הסתכמו אף הם ב-2.1 אלף דירות, גידול של 33% בהשוואה לנובמבר אשתקד ושיעור גידול הגבוה פי שניים מזה שנרשם בסך מכירת דירות יד שניה. מאז חודש יוני מכירות המשקיעים גדלות בקצב גבוה יותר מזה של  הדירות הנמכרות ע"י משפרי הדיור, כאשר במקביל גדל משמעותית שיעור הדירות ש"מחליפות" ידיים בין משקיעים. בחודש נובמבר עמד שיעור זה על 36%, גבוה בתשע נקודות אחוז לעומת נובמבר אשתקד. בהשוואה לחודש אוקטובר האחרון, גדלו רכישות המשקיעים ב-49%.

עוד על פי משרד האוצר, בפילוח תעסוקתי של המשקיעים שמכרו את דירתם נמצא כי מאז פרוץ משבר הקורונה גבוה משמעותית משקל העצמאים ובעלי החברות בקרב מוכרים אלו, בהשוואה לשיעורם בקרב רוכשי דירות להשקעה. בפריפריה הצפונית בולט גידול חד במכירות המשקיעים בכלל, בפרט אלו שהינם עצמאים ובעלי חברות. בולט במיוחד גם  אזור ירושלים, בו 40% מהדירות שמכרו המשקיעים בחודש נובמבר האחרון היו למשקיעים אחרים, כפליים משיעור זה בנובמבר אשתקד. באזור ת"א מחצית מהדירות שמכרו המשקיעים  בחודש נובמבר היו למשקיעים אחרים, גבוה ב-12 נקודות אחוז בהשוואה לנובמבר אשתקד.

מה עשו הקבלנים?
מכירות הקבלנים בחודש נובמבר הסתכמו בארבעת אלפי דירות, מזה אלף דירות נמכרו בסבסוד ממשלתי. בהשוואה לנובמבר אשתקד גדלו מכירות הקבלנים בשוק החופשי בשיעור חד של 53%. בהכללת המכירות בסבסוד ממשלתי מצטמצם שיעור הגידול במכירות הקבלנים ל-13%. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הגידול במכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש נובמבר הקיף את כל האזורים, למעט אזור ב"ש שרשם ירידה חדה של 17% ואזור חדרה שנותר ללא שינוי. בולט במיוחד אזור נתניה בו הוכפלו מכירות הקבלנים בשוק החופשי בהשוואה לנובמבר אשתקד.

מכירות "מחיר למשתכן" הוסיפו לרדת בחודש נובמבר, בשיעור חד של 38% בהשוואה לנובמבר אשתקד. מאז פרוץ משבר הקורונה ירדו מכירות אלו בשיעור של 22% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, שיעור ירידה הגבוה משמעותית מהירידה שנרשמה ברכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי. עוד נמצא כי אזורי חיפה וב"ש ריכזו ביחד יותר ממחצית (54%) הדירות שנרכשו במסגרת "מחיר למשתכן" בחודש נובמבר. 

עוד על פי הסקירה, רכישות משפרי הדיור בחודש נובמבר הסתכמו ב-3.5 אלף דירות, גידול מתון של 4% בהשוואה לנובמבר אשתקד. כמו כן, הוסיף להתארך משך הזמן הדרוש למכירת דירה יד שניה.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות