banner
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

הסבת משרדים לדירות מגורים?

מחישוב זהיר שערכנו, ניתן כבר בשנה הקרובה לקדם כ-25-30 אלף דירות למגורים על ידי שינוי ייעוד ממשרד למגורים במיליוני מטרים רבועים, שנועדו לפני משבר הקורונה למשרדים וכיום אינם זוכים לביקושים // דעה

 

מאת: ארז כהן, שמאי מקרקעין 

הפתרונות המוצעים חדשות לבקרים לאחרונה, כיצד לפתור את משבר הדיור ובמיוחד את בעיית ההיצע הדל של דירות , ובראש וראשונה באיזור הביקוש במרכז הארץ, מזכירים לי תכופות את המימרה "לחפש את האור מתחת לפנס". 

הפתרון האולטימטיבי מסתבר, מוטל כפרי בשל מול עינינו טמון דווקא בבעיה הפוכה לחלוטין מאשר בדירות המגורים – העודף העצום של היצע שטחי משרדים, זאת מול ביקושים הולכים וקטנים עקב מגיפת הקורונה ובמיוחד עקב מעבר של מאות אלפי עובדים שעבדו עד לשעבר הלא רחוק במשרד, ואילו כעת הם עובדים מהבית.

מדובר בכמות בלתי נתפסת של מיליוני מטרים רבועים של משרדים, חלקם מאות אלפי מ"ר של משרדים קיימים המוטלים כבר היום כאבן שאין לה הופכין, ריקים מאדם ועוד מיליוני מ"ר הכוללים בתוכם הן מגדלי משרדים הנמצאים כבר בשלבי בבנייה כאלה או אחרים ועוד המתוכננים להבנות במהלך שנים הקרובות.

ניתן בקלות יחסית ובפרק זמן לא ארוך, לבצע שינוי ייעוד למגדלים אלה, שרובם ממוקמים באיזור הביקוש, בגוש דן, בשרון ובשפלה, ממשרדים למגורים. מגדלים אלה מכילים ממילא את כל ה"פסיליטיס" הנדרשים במגדלי מגורים, דוגמת לובי, מעליות מהירות, מקלטים, מערכות טכנולוגיות משוכללות הן לימים כתיקונם והן לעיתות חירום.

ניתן בנקל לערוך ל"טרוף את הקלפים" ולבצע חלוקה מחדש של שטחי המשרד המקוריים לדירות כהלכתן, בגדלים שונים וכן שרותים משלימים האופייניים למגדלי מגורים דוגמת מועדון דיירים, חללי עבודה משותפים (WE WORK) חברת ניהול המתואמת למגדלי מגורים, חדר כושר וספא, פינות הסבה לקפה ועוד.

מחישוב זהיר שערך משרדי, ניתן כבר בשנה הקרובה לקדם כ-25-30 אלף דירות כאלה, זאת בנוסף למלאי הדירות הקיים, רובן ככולן באיזור הביקוש.

יהיה בכך פתרון כפול ומכופל:

ראשית, הגדלה מיידית של היצע הדירות מכ-40-45 אלף כיום (מתוכן כ-20 אלף בלבד "על המדף") לכ-60-65 אלף לפחות, מה שיאזן מיידית את המטוטלת בין היציע לביקוש.

שנית, הגדלת ההיצע כשלעצמה תמנע מצב מסוכן של תדלוק רמות המחירים בשוק הדיור, דווקא בתקופה כה רגישה של מיתון עמוק בעקבות מגיפת הקורונה.

שלישית, בד בבד תיפתר הבעיה של יזמים שהקימו מגדלי משרדים, כמו גם בעלי ושוכרי שטחי משרד, זאת משום שהנכס שלהם שיוסב לדירות מגורים, יזכה מן לביקוש גבוה ביותר.

רביעית, תהיה בכך התאמה מיטבית לביקושים הגוברים והולכים שיהיו מן הסתם במהלך השנה הקרובה, ובכלל, לדירות מגורים, לא רק בשל העדר היצע מספיק, אלא גם ובעיקר בשל המעבר של מאות אלפי עובדים לעבודה מהבית במקום מהמשרד.

חמישית, יהיה בכך גם פתרון "במכה אחת" לשתי בעיות קשות ביותר, מחד גיסא במחסור בהיצע דיור זמין, ומאידך גיסא העודף העצום בשטחי משרד. על כן, כפי שנאמר בארמית "הא בהא תליא. 

אני קורא אם כן למקבלי ההחלטות בממשלה, ובראש וראשונה למשרדים הכלכליים המובילים, האוצר, הכלכלה, הפנים (מנהל התכנון) והשיכון לאמץ את התפיסה המהפכנית הזו שתהווה, לטעמי, גם מנוע צמיחה מפתיע ובלתי שגרתי בעליל, דווקא בימי קורונה !

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות