banner
השר ליצמן // צילום: חורחה נובומינסקי
השר ליצמן // צילום: חורחה נובומינסקי

"פשוט הזוי" – בכירים בענף תוקפים את תוכנית ליצמן

חסר תוחלת, מסכן את נוטלי המשכנתאות, ממקסם את מחירי הדיור ואת הכנסות המדינה, לא נותן פתרון לעובדים זרים, מחריף את מצוקת הדיור בישראל – בכירים בענף מנתחים את תוכנית הבינוי של ליצמן

בעקבות הצגת תוכנית "6 הצעדים" של שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, בוועדת הכספים, בכירים ובעלי מקצוע בענף הנדל"ן, מנתחים את משמעות צעדי התוכנית שבכוונת השר להוביל, כניסיון להוציא את הענף מקיפאון ולהתמודד עם השלכות משבר הקורונה. התמונה המסתמנת עגומה למידי – האם מחירי הדיור יעלו, האם מדובר בניסיון הממשלה להתעשר על חשבון הציבור והיזמים והאם הפריפריה תשגשג יום אחד? כל התשובות בפרשנויות שלפניכם.

נחמה בוגין // צילום: עמית ישראלי
נחמה בוגין // צילום: עמית ישראלי

שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין, אומרת כי: "עיקר הצעדים המוצעים הם לעידוד הבנייה והרכישה בפריפריה וזה חסר תוחלת. הצעדים האלה לא יעזרו למקומות שאין בהם ביקוש וכבר ראינו בשנים האחרונות מה קורה כשדוחפים אנשים לרכוש דירות במקומות נידחים שהם לא רוצים לגור בהם. כך גם בנוגע למענקים אישיים לעידוד רכישה – הם צריכים להינתן בכל הארץ ולא רק בפריפריה, הסיוע צריך להיות כללי ואין להשתמש בו על מנת להכווין את הציבור איפה לקנות. הביקושים הם באזור המרכז, העבודות הן באזור המרכז, ולא סתם אנשים רוצים לגור שם.

"בנוגע להגדלת המשכנתא יש לבדוק באיזה אחוז מדובר. בזמנו כאשר רצו להגדיל את המשכנתאות ל-90% התרענו שזה מסוכן מדי ויכול להעמיד את נוטלי המשכנתאות בסיכון גבוה מדי. 

"את מחיר למשתכן יש לבטל ולא לאפשר לה להמשיך לקרטע. התוכנית עשתה די והותר נזקים בשנים האחרונות, לא הצליחה להוריד את מחירי הדיור, עזרה בפועל לכמות מוגבלת ומצומצמת של הציבור ופגעה בכל השאר".

יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ בכנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "חיזוק הפריפרייה הוא מהלך חכם ונכון, וטוב עושה השר שמייצר דיפרנציאציה גאוגרפית בהטבות לזכאים. עם זאת, חסר פרק משמעותי בתוכנית המתייחס לנושא ההתחדשות העירונית. למרות ההחלטה על הקצאת קרקעות משלימות, רמ"י שמהווה חלק ממשרד השיכון לא מקצה לכך קרקעות ובכך תוקעת קידום פרויקטים.

בכל הנוגע לכוח העבודה בענף הבניה. זהו אחד הצעדים היותר חשובים ששר הבינוי והשיכון הנכנס יכול לנקוט.  אנחנו נמצאים כאמור באירוע מתמשך ומתגלגל – משבר כלכלי מתפתח שנוצר בעקבות התפשטות מגפת הקורונה וסגירת והאטת פעילות המשק לתקופה ארוכה שאת סופה איננו רואים. ידיים עובדות במשק חסרו עוד לפני תקופת הקורונה ומחסורם אף החריף. למרות העובדה שהענף הוכרז כחיוני מאז התפרצות וירוס הקורונה, ואתרי הבניה נותרו פעילים גם במהלך הסגר הכללי, בפועל מתמודד הענף  עם מחסור של לפחות 30,000 עובדים  המיועדים לעבודות הרטובות, אותן מבצעים בדרך כלל העובדים הפלסטינאים והעובדים הזרים המבצעים את העבודות המקצועיות באתר הבניה.  אנחנו מבקשים להשען יותר על עובדים זרים, מה שלא בא לידי ביטוי בתוכנית. עובדים זרים שזמינים לעבודה ללא קשר להחלטות פוליטיות, סגר, חגים ומועדים, יכולים לתמרץ את העבודות בשטח באופן שימנע מצב של איחורים במסירה.  אחרת אנו צפויים לאיחורים משמעותיים בלוחות הזמנים של מסירת פרויקטים למגורים, וכן פרויקטים בתחומי התשתיות והתעסוקה ויהיו לכך השלכות כלכליות רחבות היקף על חברות הבניה והביצוע, על קבלני הגמר ולא פחות על הרוכשים״.

ישראל אברמוב // יחצ
ישראל אברמוב // יחצ

ישראל אברמוב, מנכ"ל קבוצת "אלד פסגות": "למרות ששמחתי לשמוע שנושא ההתחדשות העירונית מהווה נדבך חשוב בתכנית ליצמן, נתוני הלמ"ס על ירידה תלולה במכירת דירות, מצביעים בעד עצמם. לכן מקבלי ההחלטות לשקול שוב את הפסקת התמ"א 38 שהוכיחה את עצמה ככלי חשוב ביותר לא רק לחיזוק מבנים, אלא גם להשבחת ערים ותיקות וכן להגדלה משמעותית של היצע הדירות. הרחבת התמ"א, לטעמי, עשויה בהחלט להפוך למנוע צמיחה חשוב ביותר".

איתן לוי // צילום: גיא אקטיב ברנדינג
איתן לוי // צילום: גיא אקטיב ברנדינג

איתן לוי, בעלי ומנכ"ל יזמית הנדל"ן אילה אגם: "פתרון אמיתי למצוקת הדיור בישראל מותנה בהגדלת ההיצע, תוכנית ליצמן יכולה להוות בסיס טוב לקידום הנושא, עדיין חייבים לטפל בהסרת החסמים בתהליכי התכנון, הקשיים האין סופיים שמערימים גורמי הרישוי ופירסום מדיניות ברורה ומחייבת שתאפר יציבות שכולנו זקוקים לה".

צבי ויינר מנכל קבוצת מגידו // צילום רועי כהן
צבי ויינר מנכל קבוצת מגידו // צילום רועי כהן

צבי ויינר מנכ"ל קבוצת מגידו, אומר כי: "הוזלת מחירי הדיור בפריפריה לצד השקעה בחינוך ובתשתיות היא מהלך נכון. אין מקום להוזלת מחיר  באזורי ביקוש, בעוד משיכת אוכלוסייה צעירה וחזקה לפריפריה מחייבת צעדים כגון אלה.

"עם זאת, נדרש משנה זהירות בכל הנוגע להגדלת גובה המשכנתאות לזכאים כדרך לתמרץ אותם לרכוש בפריפריה. מצב התעסוקה כרגע במשק מאד לא יציב ומי שאין לו יכולת החזר עלול להסתבך וסופו של דבר יתקשה לעמוד בהחזרים ויצטרך לוותר על הבית. מצב זה אינו רצוי ובטח שהמדינה לא תרצה לעודד. הוספת מכסת כ 15,000 פועלים הינה הכרחית. עלות כח האדם הינה בעלת משקל רב בקביעת מחיר הדירה הסופית והוספת ידיים עובדות לענף תשפיע הן על קצב הבנייה ומסירת הפרויקטים והן על מחיר הדירה".

שמוליק כהן שמאי מקרקעין // צילום: דובי שמחי
שמוליק כהן שמאי מקרקעין // צילום: דובי שמחי

שמאי המקרקעין שמוליק כהן, מבעלי חברת SK, מציין כי: "התוכנית ככלל בוסרית אך יעדי העל (הגברת התחרותיות, תוכנית חומש לתשתיות תחבורה וניקוז, תכנית לתקצוב כיתות לימוד וכיוצ"ב) נשמעים ראויים ונכונים אבל ירידה לפרטי התוכנית מביאה למסקנה שככל הנראה לבסוף יינתנו הטבות סקטוריאליות כאן ועכשיו ואילו יעדי העל ייושמו אולי בעתיד.

ההטבות "כאן ועכשיו" פשוטות ליישום אך עלותם לציבור משלם המיסים גבוה. לדו' – מתן מענק לדירות יד שנייה בשווי של עד 700,000 ₪ הינו שוב (בדומה לתוכנית מחיר למשתכן) הטבה גורפת ולא פרסונלית אשר הלכה למעשה מכוונות לסקטור החרדי, בערים ככלל חרדיות וינציח מגורים בשכונות בעלי מאפייני חתך סוציואקונומי נמוך ופחות תואמות את האמירה של השר על היותו "סוציאלי וחברתי". כמו כן, חידוש המכרזים בסגנון "מכרזים לכל המרבה במחיר" בוודאות תעשיר את קופת המדינה אך בד בבד תגרום לעליית מחירי הדיור ואי פתרון מצוקת הדיור. לעומת ההטבות אשר יינתנו במידיי הכריז השר ליצמן על פתרון ותוכנית בכוללת בעולם שיפור תשתיות וחינוך. ברם, התוכנית בדומה לתוכניות בעבר לא השכילה לתת דגש להגדלת היצע הקרקעות באופן דרמטי, מהלך אשר יוריד את מחירי הדיור לכלל האוכלוסיות , כמו גם יצירת תוכנית אסטרטגית, ארוכת טווח וחוצת משרדים ונושאים אשר תגובה לא רק באמירות אלא גם במעשים".

רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי
רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו": "הירידה התלולה במכירת הדירות ברבעון האחרון מסבירה עד כמה מצבי חירום דוגמת תכנית 6 הנקודות של ליצמן הינן חשובות הן על מנת לאושש את ענף הנדל"ן והן להפוך אותו למנוע צמיחה חשוב למשק הישראלי בעידן הפוסט קורונה. הנני ממליץ, על מנת לעודד עוד יותר בנייה באזורי הביקוש, להוסיף 30 אחוזים לקבלנים בכל פרויקט, כשכל קבלן יתחייב לשווק 30 אחוזים מהדירות במחירים מופחתים. כל ייווצר מצב של WIN-WIN יותר התחלות בנייה, יותר פרנסה לקבלנים ויותר דירות במחירים מפחתים באזורי הביקוש".

אמיר רוזנבלום // יחצ
אמיר רוזנבלום // יחצ

אמיר רוזנבלום, בעלי חברת "עידן ש.נ.י": "על מנת להגדיל מיידית את העסקאות בנגזרת נדל"ן היוקרה, המהווה את הקטר המוביל של המשק ומתוך ההכרה הנכונה לכשעצמה שהנדל"ן הינו נדבך מרכזי בהתאוששות כלכלת ישראל, יש להחזיר מיידית את המשקיעים הביתה, כולל משקיעי חו"ל ועל כן המלצתי להעניק להם בהוראת שעה סל הטבות, כולל פטור ממס רכישה לתקופה קצובה בת שנה, הנחות בארנונה וכו'. בסופו של דבר ייצא ה"הפסד" הזה ברווח של כולנו!".

מיכאל בניאן // יחצ
מיכאל בניאן // יחצ

מיכאל בניאן, מנכ"ל משותף ב"מייטאון פינוי-בינוי": "הגברת התחרותיות והגדלת הכנסות המדינה מאזורי הביקוש זה שם נרדף למיקסום מחירי הדירות והכנסות המדינה ממיסים. פשוט הזוי שעשור  שלם הממשלה מנסה להוריד את מחירי הדיור והיא עדיין לא הבינה שמורידים מחירים רק על ידי הגברת התחלות הבנייה ולא על ידי מקסום המיסים. התוכנית תעלה בוודאות את מחירי הדירות".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות