banner
חגי רזניק מנכל משרד הבינוי והשיכון לשעבר ומועמד תנועת גשר לכנסת // צילום: כפיר סיון
חגי רזניק מנכל משרד הבינוי והשיכון לשעבר ומועמד תנועת גשר לכנסת // צילום: כפיר סיון

התכנית שנגנזה: הציבור יצלם פועלי בניין לא חגורים

"תכנית רזניק" שנגנזה ונעלמה ממתווה התכנית למניעת תאונות עבודה בענף הבנייה: הציבור יסמס תמונות של פועלים לא חגורים למוקד מרכזי, אשר יפעיל מערך הפיקוח ומתן קנסות.

תמונה: חגי רזניק // צילום: כפיר סיון

זוכרים את איומי ההסתדרות בשביתה בעקבות תאונות העבודה באתרי הבנייה? כידוע, האיומיים הסתיימו במהלך מתואם עם שרי האוצר, הרווחה והבינוי, אשר הצהירו על תכנית למניעת תאונות עבודה אולם כעת מסתבר כי אחת התכנית, שהגיעה לידי "מגדילים", אשר גובשה בתקופתו של חגי רזניק,  מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון עד לאחרונה- ועסקה בשיתוף הציבור כאמצעי למניעת תאונות עבודה- לא הוכללה במתווה ההסכמות שאותו תכללה ההסתדרות.

רזניק שסיים את תפקידו כדי להצטרף אל חה״כ אורלי לוי אבקסיס ברשימת גשר, מציין כי המרכיב המרכזי בתכנית הוא שבשיתוף ציבור באמצעות הטלפון הנייד. "הציבור יצלם ויסמס תמונות של פועלים לא חגורים למוקד מרכזי – וזה יפעיל מערך הפיקוח ומתן קנסות", מסביר רזניק, "בבסיס התכנית עומדת חוות דעת הנדסית שאומרת שעצם חגירת חגורת הבטיחות תאפשר לפועלים להינצל ובמקרה שאין עיגון מוסדר אפילו במחיר של חביקה מיידית למבנה".

מתוך תוכניתו של חגי רזניק למניעת תאונות עבודה בענף הבניה
מתוך תוכניתו של חגי רזניק למניעת תאונות עבודה בענף הבניה

התכנית מציעה את תיקוני החקיקה הנדרשים, הסדרת השימוש במוקד שיתוף ציבור. יש לציין כי במשרד הבינוי והשיכון כבר קם בעבר מוקד שליטה לניהול פרוייקטים, כך שעל פי התכנית, להערכת רזניק, הוא יוכל להחיל גם את הטיפול בנושא זה. כמו כן, מציעה התכנית הקמת ועדת מנכלים לתפעול התכנית וליצירת מנגנון בין משרדי לנושא, שכן האחריות עד היום לתקנות הבטיחות ניתנו תחת סמכותו של משרד העבודה והרווחה .

עוד לדבריו, חגורת בטיחות עולה מאות שקלים בודדים בעוד במרבית אתרי הבניה כלל לא חוגרים חגורות: "ככל שהקבלן יינזק, כך הוא יוודא שהפועלים כולם חגורים  וזו פעולה פשוטה סך הכל שעולה אלפי שקלים בודדים לכל אתר בנייה. התכנית יכולה להיות מיידית ברמת הביצוע אך במקביל אין היא מציעה להתעלם מיתר התיקונים בחוק שהתקבלו במתווה ההסדרה וטרם יושמו. התכנית מציעה עוד לייצר מסגרת חקיקתית שתגדיר אי חגורת בטיחות כעבירה חמורה שתגרור קנס, מנגנון מיון ואכיפה רב משרדית והקמת ועדת מנכלים בעלת סמכויות נרחבות".

עוד מציין רזניק כי: "על אף החובה הקבועה בתקנות הנזכרות לעיל, באתרים רבים הפועלים העובדים בגובה כלל אינם רתומים ב'רתמות בטיחות', פעולה פשוטה שהקבלן אחראי לוודא את קיומה, וקל יחסית לאוכפה, אשר יכולה לצמצם פגיעה בחיים. כפי שלא סביר שנהג שיכור ינהג בכביש, כך לא סביר שפועל יעבוד בגובה ללא רתמת בטיחות. זו נורמה שיש להבטיח את קיומה באופן מידי בענף הבנייה".

באשר למערך הפיקוח והאכיפה אומר רזניק: "מערך הפיקוח והאכיפה הקיים, המוגבל ממילא, יוכל ויהיה חייב בעידן המודרני להיעזר במנגנון ״שיתוף ציבור״, כך שאנשים יוכלו לשלוח למרכז שליטה אחוד דיווחים ותמונות אודות קבלנים שבאתרים שלהם פועלים עובדים בגובה ללא רתמות, ובעקבות כך ישלח למקום מפקח כדי לפעול על פי דין לקנוס את הקבלן ולנקוט נגדו אמצעי משמעת מתאימים נוספים".

לשאלה האם יפעל לקדם את התכנית בהמשך, עונה רזניק: "מפלגת גשר מתחזקת בסקרים והשאיפה היא שנכנס לעמדות מפתח ומשם נוכל, בין היתר, גם להכניס את התכנית הזו לקווי היסוד של הממשלה. עד היום הפועלים היו ציבור שקוף ואף מפלגה לא התייחסה אליהם. אני רוצה לשנות את זה, חייבים לעצור את המוות באתרי הבנייה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות