banner
האדריכל גיל שנהב כנען שנהב // חן גלילי
האדריכל גיל שנהב כנען שנהב // חן גלילי

יום העצמאות של תושבי השכונות

"נאחל לתושבי השכונות בפריפריה הרחוקה מתל אביב שאת העשור הבא יחגגו בשכונות מחודשות, גאווה לאומית וחוסן כלכלי"

תמונה: האדריכל גיל שנהב // צילום חן גלילי

מאת: אדריכל גיל שנהב, כנען שנהב אדריכלים

מדינת ישראל היא הצלחה פנומנלית. ישראל מובילה ופורצת דרך בתחומים רבים כמו הייטק, סייבר, מדע, טכנולוגיה, רפואה והיד עוד נטויה. ישראל תופסת מקום מכובד בהובלת כנסים, ימי עיון, הרצאות, תערוכות ותחרויות בכל העולם. הישראלים נתפסים כמקצועיים, מוכשרים ובעלי יכולות בכל קנה מידה עולמי, מועסקים כיום על ידי החברות בינלאומיות מובילות בתחומים רבים ויותר מכך, מקימים חברות פורצות דרך בשוק העולמי. חברות מכל העולם פותחות מרכזי פיתוח על אדמתנו. ישראל היא מדינה חזקה ואיכותית השואפת להמשיך להתפתח, להצליח ולהגיע לשיאים נוספים.

התחדשות בשכונות ישנות ורעועות
חלק מהצלחתה של ישראל בא לידי ביטוי גם בתנופת הבניה אשר לא פסקה מאז הקמתה. בשנים האחרונות, בנוסף לבניה חדשה, פיתוח שכונות חדשות, הרחבה של ערים והקמה של יישובים חדשים, פועלת המדינה רבות בתחום ההתחדשות העירונית, הן על מנת לחדש ולרענן את הנוף האורבאני והן על מנת לשפר את ביטחונם של  התושבים, כל זאת דרך הקמה מחדש וחיזוק מבנים וותיקים. ברוב המקרים, חייבים להביא להתחדשות בשכונות ישנות ורעועות, בבתים שנבנו בשנות ה 50 וכיום כבר אינם מתאימים למגורים, הדירות קטנות וצפופות והסביבה מוזנחת ומדורדרת.

בשכונות אלו מתגוררים תושבים אשר מביטים בהצלחתה של המדינה בגאווה והערכה. הם השתתפו בהקמתה, הגנו עליה בצבא ומימנו את צמיחתה במיסים ששילמו. לא בטוח שהם חווים תחושת שותפות להצלחה זו ושואלים את עצמם: מה איתם? מדוע נשארו מאחור?  כיצד הם יכולים לחוות את ההצלחה גם באופן אישי?

לקחת את גורלם בידיהם
ההזדמנות להעניק לתושבי השכונות את ההרגשה הזו של השייכות, לאפשר להם להיות חלק מהקדמה ומההתפתחות, לגרום להם להרגיש שהעוצמה והחוזק של המדינה לא פוסח עליהם, יכולה להתבצע כאמור, באמצעות שיפור תנאי המחייה שלהם באמצעות התחדשות עירונית. פרויקטים של התחדשות עירונית מסוג פינוי בינוי יאפשרו לתת למשפחות אלו הזדמנות לקחת את גורלם בידיהם, להעלות על מסלול של יציבות כלכלית, לאפשר להם לעזור ולתמוך בילדיהם ולהעניק להם למעשה- את יום העצמאות האישי שלהם.

חלום שהתגשם!
לאט לאט אנו רואים כיצד הרצון לעצמאות מצד תושבים אלה, מוליד התארגנויות עצמאיות לפינוי בינוי והתחדשות עירונית ביוזמת הדיירים.
בעלי הדירות בעזרת אנשי מקצוע המסייעים להם לקדם בעצמם את התב"ע מול הרשויות המקומיות, מפרסמים מכרזים ליזמים, בוחרים יזם, יוצאים לביצוע של הפרויקט, גרים בשכירות במשך שלוש שנים ואז רואים את חלומם מתגשם- חוזרים לדירה חדשה!
בשנה האחרונה אוכלסו 650 יחידות דיור חדשות בשני פרויקטים כאלה בתל אביב ורמת השרון, כאשר מתוכם כ- 200 משפחות הינן בעלים מקוריים של דירות בפרויקט. משפחות אלו עזבו דירה ישנה, מתפוררת וקטנה וחזרו בגאווה, בראש מורם ובגב זקוף לדירה חדשה, גדולה יותר, מעוצבת לפי רצונם וטעמם האישי, בבניין חדש- חלום שהתגשם!

לא רק באזורי הביקוש
התחדשות עירונית אמיתית הינה בראש ובראשונה הליך חברתי. בעלי הדירות הישנות, לוקחים את גורלם בידיהם ופועלים לשינוי מצבם בלי להמתין שמי ממקבלי ההחלטות יבוא להצילם. מתחמים מסוג זה השזורים בלב המרקם העירוני, מאפשרים יצירת מאות אלפי יחידות דיור חדשות והגדלת ההיצע באזורי הביקוש.

לדעתי, תהליכים אלו צריכים לצאת לפועל לא רק באזורי הביקוש. שכונות רבות בערי פריפריה זקוקים נואשות להתחדשות ובערים אלו לא מקודמים מספיק פרויקטים של התחדשות עירונית. תושבי ערים אלו יכולים וצריכים להוביל את מהלך יציאתם לעצמאות. אוכלוסייה המשוועת להתחדשות והתבססות, זקוקה לרצון טוב של רשויות שיסייעו ליוזמות לצאת לפועל גם על קרקעות זולות ולא באזורי ביקוש וכן, להכוונה והדרכה של אנשי המקצוע. בימים אלו בהם ישראל נכנסת לעשור השמיני של קיומה, קיימים לא מעט מומחים אשר בידם הכלים והיכולת להגיע לשכונות אלו ולהניע את האוכלוסייה לפעולה שתעזור להם לחדש את סביבת מגוריהם ולשפר את מצבם הכלכלי.

נאחל לתושבי השכונות בפריפריה הרחוקה מתל אביב שאת העשור הבא יחגגו בשכונות מחודשות, בבתים משודרגים, בדירות איכותיות ובטוחות ועם תחושת שייכות, גאווה לאומית וחוסן כלכלי.

הכותב הינו אדריכל מומחה לבניה לגובה ולתכנון שכונות מגורים

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות