banner
דניאלה פז ארז מייסדת ובעלים חברת פז כלכלה והנדסה // צילום אסף הבר
דניאלה פז ארז מייסדת ובעלים חברת פז כלכלה והנדסה // צילום אסף הבר

התחזית: לפני סוף העשור הבא כבר לא נצטרך חניה פרטית מתחת לבית

דניאלה פז ארז, מהבכירות בענף הנדל"ן על העשור הבא: "הצפי הוא שכאשר נרצה לצאת מהבית לעבודה נזמין באמצעות אפליקציה את הרכב האוטונומי שלנו או רכב שיתופי שייקח אותנו ליעדינו או לתחנת המטרו הסמוכה"

דניאלה פז // צילום אסף הבר

מאת: דניאלה פז ארז מנכ"ל ובעלים של חברת ייעוץ הנדל"ן פז כלכלה והנדסה

שנת 2020 החלה ואנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה תחבורתית. רק השבוע פורסם כי חברת טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות תקים חנות פופ־אפ בקניון רמת אביב ותאפשר ללקוחות לבצע הזמנות מוקדמות. לצד ההתקדמות בפיתוח ושיווק של רכבים חשמליים מתרחשת מהפכה בתחום התחבורה השיתופית. לא מדובר רק על אפליקציית "אובר" שעדיין לא אושרה בישראל, אלא על אפשרויות נוספות של נסיעות שיתופיות לדוגמא באפליקציות WAZE ומוביט שצפויות לצבור תאוצה לאור הקמת נתיבי +2. 

זירה נוספת שבה יש התרחשות רבה היא תעשיית הרכבים האוטונומיים, שהולכת ומתפתחת בצעדי ענק כאשר ישראל משמשת כשחקנית חשובה בתעשייה. השלב הבא הוא פיתוח קישוריות בין הרכבים לבין עצמם ובין הרכבים לרמזורים ולתמרורים, כך שלא ירחק היום שבו המעורבות שלנו, הנהגים, כבר לא תהיה נחוצה. 

למהפכה הזו הנמצאת בעיצומה נוסיף את הרכבת הקלה שאמורה להתחיל לפעול תוך כשנתיים ואת פרויקט המטרו שהיעד לתחילת הפעילות שלו היא שנת 2030 . הרכבת הקלה והמטרו יספקו תחבורה ציבורית יעילה יותר לכל תושבי מרכז הארץ.

אך איך יראו חיי היום יום שלנו בעוד מספר שנים? הצפי הוא שכאשר נרצה לצאת מהבית לעבודה נזמין באמצעות אפליקציה את הרכב האוטונומי שלנו או רכב שיתופי שייקח אותנו ליעדינו או לתחנת המטרו הסמוכה. הרכבים ישמשו אותנו לכל הנסיעה או רק "לקילומטר האחרון" מתחנת המטרו ועד ליעד. אנחנו נוכל לבחור באפשרות לנסיעה שיתופית או פרטית. הרכב לא יחנה כל היום בחניה בבית או בחניון המשרד אלא ימשיך וישמש צרכנים נוספים או את בני המשפחה האחרים במידה וזה רכב פרטי.  ההשלכות הן שכל משפחה תסתפק בפחות רכבים ומקום החניה במשרד או בבית לא יהיה נחוץ. מה כן יהיה נחוץ? חניוני שירות מחוץ למרכזי הערים בהן הרכבים האוטונומיים יחנו בעיקר בשעות הלילה. הרגלי הנסיעה גם יחייבו הרבה יותר מפרצי חניה לאורך הכבישים לצורך העלאת והורדת הנוסעים. השלכות מעניינות נוספות: יהיה צורך בפחות נתיבים בכבישים וגם הנתיבים יוכלו להיות צרים יותר המרחב הציבורי גדול יותר שכן הרכבים האוטונומיים צפויים להיות מדויקים יותר מהנהג האנושי.

מה הקשר בין המהפכה התחבורתית לשוק הנדל"ן?
על שולחן התכנון נמצאות היום מאות אלפי יחידות דיור שבנייתם תחל רק בעוד 5 או 6 שנים וחלקן מאוחר יותר. למרות המהפכה התחבורתית מרבית השכונות מתוכננות תוך התעלמות מהשינויים הצפויים. תכנון היום של חניון תת קרקעי בפרויקט בראשון לציון שיבנה בעוד מספר שנים תוך בזבוז משאבי היזם והרוכש, מנוגד לכל הגיון. עם זאת יזם שירצה היום לשווק דירה ללא חניה יתקל בקשיים מול הרוכש שכרגע מחזיק בשני רכבים פרטיים.

לכן המשימה החשובה ביותר של ועדות התכנון כיום היא למצוא פתרונות ביניים שילוו את תקופת המעבר בעשור הקרוב ותכנון תוכניות מודולריות. לדוגמא, שכונות גדולות נבנות בשלבים. במקום לבנות בניינים עם חניונים תת קרקעיים ניתן להקצות חלק משטחי הבנייה העתידיים לחניונים עיליים. פתרון נוסף  הוא תכנון חניונים תת קרקעיים שניתן יהיה להסב אותם לשימושים אחרים בעתיד, לדוגמא שטחי מסחר, אבל לשם כך יש להתאים אותם כבר היום לשימושים העתידיים.

כיום במנהל התכנון כבר יש מודעות לנושא, אנחנו עובדים היום על פיילוט ראשון עבור מנהל התכנון במטרה לצייר את שכונות העתיד ולסייע בקביעת מדיניות עבור המתכננים לגבי תכנון עתידי של שכונות המגורים. אולם עדיין אין יישום בפועל והזמן לדעתי הולך ואוזל. 

חשוב שכל העוסקים בענף, מתכננים, ראשי רשויות, ראשי ועדות התכנון וגם יזמים שרואים ראייה ארוכת טווח יתחילו להפנים שיש לתכנן עם הפנים לעתיד כי המהפכה התחבורתית כבר כאן והיא מתקדמת בצעדי ענק.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות