banner
עזרא ערוסי מנכל משהב צילום יחצ
עזרא ערוסי מנכל משהב צילום יחצ

עזרא ערוסי, מנכ"ל משהב, עם תחזית לשנה הבאה

"הצפי הוא שבחודשים הקרובים עד למועד הבחירות לממשלה, בדומה לחודשים שקדמו לבחירות לרשויות המקומיות, יהיה קיפאון"

"אני חושב ששנת 2018 היתה מאופיינת בקשיים רבים ולא הגיוניים בכל הקשור לקבלת היתרי בניה. רבים מהפרויקטים התעכבו, וכמעט בכל הרשויות משך הזמן לקבלת היתר בניה התארך מחצי שנה  עד שנה – לשנתיים ואפילו שלוש שנים. הדרישות השתנו והעיכובים גרמו להיווצרות מחסור בדירות, מה שבתורו גרם לעליית מחירים. בנוסף, העלאת מס הרכישה הביא להדרת המשקיעים מהשוק, שהיוו כח רכישה לא מבוטל. הדבר גרם לירידה בכמות הדירות המוצעות להשכרה בשוק, ובאופן טבעי לעלייה במחירי השכירות, שעלו יותר ממחירי הדירות. בשורה התחתונה הניסיון של הממשלה לבלום את עליית מחירי הדירות כשל. תכנית מחיר למשתכן ענתה על המטרה של קהל מאד מסוים, שאכן היה הנהנה הגדול ממנה. הכישלון הגדול היה  התמקדות רק במחיר למשתכן וזניחת הבניה לציבור הרחב שמהווה בסופו של דבר 80% משוק הרוכשים.

בלתי אפשרי לומר היום מה צופנת שנת 2019. הצפי הוא שבחודשים הקרובים עד למועד הבחירות לממשלה, בדומה לחודשים שקדמו לבחירות לרשויות המקומיות, יהיה קיפאון.

כך שהקיפאון שהחל באוגוסט בכל הקשור לקבלת אישורים והיתרים, יתחדש כעת שוב, וייתכן שהמחצית הראשונה של השנה תחלוף מבלי שיהיו בשורות משמעותיות עם כיוון להתחלות בניה בהיקפים גדולים. כולנו מקווים שתקום במהרה ממשלה חדשה שתאפשר לרשויות להתארגן ולהתגבש עם תכניות הבניה שלהן. היות וגם תכניות לפרויקטים של תמ"א 38 לוקחות בין 4-5 שנים, אנו מצפים ומקווים שייצאו במהרה תכניות לבניה רגילה עם תב"עות מאושרות, ונוכל לחזור לבניה רגילה בהיקפים משמעותיים, ולא רק דרך התחדשות עירונית שלוקחת זמן. מכיוון שלא ניתן לדעת מה תהיה מדיניות הממשלה החדשה שתיבחר, התקווה שלי היא שתהיה מדיניות ממשלתית ברורה, שייצאו מכרזים רגילים במתכונת של לפני עידן מחיר למשתכן שנוכל ללמוד אותה ולהיכנס בכל הכח לעבודה של בניית הארץ, וכן שהממשלה תקדם הסכמי גג מול הרשויות על מנת שתוכלנה לקדם היתרים"

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות