banner
ראול סרוגו // כפיר סיון
ראול סרוגו // כפיר סיון

פינוי בינוי: היזמים תוקפים את שרת הבינוי והשיכון, אשר טוענת: "הם בפאניקה"

התאחדות בוני הארץ נגד שרת הבינוי והשיכון, על רקע פרסום הסכם המדף: "העברת מסרים סותרים להתאחדות, אשר הטעו וזרו מלח בעיני ההתאחדות…התנהלות בלתי ראויה ובלתי הגונה המבאישה את פרסום הסכם המדף עצמו". שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא ביטון: "פאניקה מוחלטת מצד התאחדות הקבלנים"

תמונה: ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון

בעקבות החלטת הרשות להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון לפרסם "הסכם מדף" לפרויקטי פינוי בינוי, העבירה התאחדות הקבלנים בוני הארץ ליועמ"ש ולרשויות מכתב דרישה להסרה מידית של ההסכם מאתר האינטרנט של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. כזכור, פרסום ההסכם אושר אתמול על ידי שרת הבינוי והשיכון. 

במכתב, המיועד גם לשרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא ביטון ולגורמים בכירים במשרד וברשות הממשלתית להתחדשות עירונית בראשותו של חיים אביטן, נטען כי ההסכם פורסם שלא כדין. על המכתב חתום משרד עורכי הדין אגמון, רוזנברג הכהן ושות', המייצגים את ההתאחדות, ואשר מכנים את פרסום ההסכם כ"מחטף", לאחר שלטענתם פורסם בניגוד לסיכומים ו"בהליך פגום ובלתי ראוי, בלשון המעטה, על ידי משרד השיכון". שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא ביטון, אמרה ל"מגדילים" בעקבות הדברים כי: "מהלך מובהק למען האזרחים נענה בפאניקה מוחלטת מצד התאחדות הקבלנים".

כאמור, במכתב דורשת ההתאחדות להסיר לאלתר את הסכם המדף מהפרסומים וזאת עד ל"כינונה של ממשלה קבועה וקיום דיון מסודר ומקיף שלה". מתוך המכתב: "על פי הכללים הנהוגים בשיטת המשפט הישראלית, מנועה ממשלת מעבר מהפעלת סמכויות מסויימות הנתונות לה ברגיל, והוצאה לפועל של מהלכים שונים…". עוד נטען כי לפרסום ההסכם ישנן "השלכות חסרות תקדים בהיקפן ומשמעותן, שיש בהן משום התערבות בוטה של המדינה בחופש החוזים ושינוי מהותי ועמוק של פרוייקטי פינוי בינוי, עד כדי סיכולם ומניעתם. שינוי מדיניות עמוק זה, שלא ניתן לכנותו אלא כמהפך בתחום הפינוי בינוי, אינו בגדר פעולה ציבורית חיונית שאינה סובלת דיחוי. לפיכך, לא ניתן לקדם את הסכם המדף בתקופת ממשלת מעבר". 

עוד מכנה ההתאחדות את התנהלות משרד הבינוי והשיכון כ"לא הגונה" וטוענת כי השרה היתה נחושה בדרכה והתנגדה לסיכום, תוך שהיא דורשת מנציגי ההתאחדות להעיר את הערותיהם להסכם לגופו. "העברת מסרים סותרים להתאחדות, אשר בפועל הטעו וזרו מלח בעיני ההתאחדות וחמור מכך, פרסום הסכם המדף…מהווה התנהלות בלתי ראויה ובלתי הגונה המבאישה את פרסום הסכם המדף עצמו". 

שרת הבינוי והשיכון, ד"ר שאשא ביטון, התייחסה לטענות, ואמרה כי: "מי שלא מבין את החשיבות העצומה של הסכם מדף וולנטרי שמעגן את זכויות הדיירים ומייעל את התהליך עבור הקבלנים,  מתמם – במקרה הטוב או ציני – במקרה הרע. אנו עדים כעת לפאניקה מוחלטת בהתאחדות הקבלנים, על שום מה? על מהלך שמיידע את האזרחים כיצד לשמור על כספם בהליכי פינוי בינוי, כגון שמירה  על ערבויות בשכירות, הימנעות מפשיטות רגל ועוד.

שאשא ביטון // צילום: דרור סיתהכל
שאשא ביטון // צילום: דרור סיתהכל

"כל זאת ועוד, המכתב שהוציאה היום התאחדות מלא בסתירות ואי דיוקים. הטענה על ממשלת מעבר אינה רלוונטית,  כאשר ידוע היטב לכל הנוגעים בדבר כי התוצר אשר פורסם היום הינו פרי דיונים ארוכים, שנמשך למעלה משנה, כולל עם ההתאחדות ובמהלכה הינו קשובים גם להערותיהם שנשמעו היטב והתקבלו ברובן. האמת המכוערת נשלפת כעת בהתנגדות מוחלטת לשמירה על זכויות האזרח על מה שעלול, לטעמם, לבוא על חשבון האינטרס של הקבלנים".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר כי: "הסכם המדף הזה עלול לייצר סרבנות של דיירים מתפנים. לכל פרויקט מאפיינים ייחודיים ולכן אי אפשר לייצר הסכם אחיד שישקף את השונות בין פרויקטים. אין תקדים לכך שמדינת ישראל קובעת הסכם מדף כאשר היא לא צד בו. זו התערבות אגרסיבית בשוק, המנוגדת לחופש החוזים בישראל ועשוי לפגוע בתחרות. אני קורא לשרת השיכון לאמץ את מסמך העקרונות שהצענו כדי שילווה את כלל ההסכמים בין יזמים לבעלי דירות בפרויקטי פינוי בינוי. אנו עדים למתקפה חסרת תקדים מצד הממשלה על שוק הבניה לדיור, אנו חשים את העדרה של ממשלה אפקטיבית כבר שנה ועדים לכך שגורמים בממשלה מנצלים הצורה חסרת אחריות את תקופת המעבר בין הממשלות, ופועלים לחיסול תוכניות שמייצרות עשרות אלפי יחידות דיור. מנהל התכנון פועל לחסל את תמ"א 38 וכעת נראה שאין אף אחד בממשלה שמבין כי אם כך ימשכו הדברים נמצא כולנו מול שוקת שבורה של מחסור במאות אלפי יחידות דיור – כלומר, לא פחות מקטסטרופה שתביא לזינוק במחירי הדיור. לצערי לא רחוק היום ונראה פה מחאה חברתית משתקת כמו במדינות רבות סביבנו".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות