banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

המשקיעים ממשיכים להגדיל את מלאי הדירות – רובם מהמגזר הציבורי תושבי ת"א

מי הם המשקיעים שמגדילים את מלאי הדירות ברשותם? היכן עובדים, הין מעדיפים להשקיע וכמה הם משתכרים? דוח אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר מפרסם נתונים חדשים על קהילת משקיעי הנדל"ן בישראל

רנית נחום-הלוי 31.05.2021

מי הם המשקיעים המנצלים את הירידה במס הרכישה ומתחילים להגדיל את מלאי הדירות ברשותם? פילוח מאפייני המשקיעים מדוח אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר מלמד כי רבים מהמשקיעים נמנים על תושבי תל אביב, רוכשים דירות להשקעה בעיקר בתל אביב, בת ים ובאר שבע, נמנים על המגזר הציבורי ומשתכרים כ-85 אלף שקל בממוצע בחודש. 

מסקירת הענף למגורים של משרד האוצר עולה כי בחודש מרץ מתוך 13,200 עסקאות שנחתמו בענף, כ-2,500  דירות מהן נרכשו על-ידיד משקיעים. מדובר בגידול חד בשיעור של 114% בהשוואה לחודש מרץ 2019, וגידול בשיעור של  17% בהשוואה לחודש הקודם. 

אז מי הם המשקיעים? 

מסקירת הענף למגורים עולה כי 69% ממשקי הבית שרכשו דירה להשקעה בחודש מרץ, לפחות אחד מבני הזוג היה שכיר. כמו-כן עולה נתון מעניין כי כחמישית מהמשקיעים הם מקבלי פנסיה אך במקביל הועסקו במשרת שכיר. אוכלוסייה זו מתאפיינת לרוב בהכנסות גבוהות (הן מהשכר והן מהפנסיה), ולמעשה מדובר באוכלוסייה שממשיכה להיות מועסקת, אך לא מתוך מצוקה כלכלית. הערכות הן כי חלק מאוכלוסייה זו הינם פורשי צבא הקבע. 

בפילוח מגזרי תעסוקה של רוכשי הדירות להשקעה בחודש מרץ נמצא כי 38% מהם הועסקו במגזר הציבורי (לפחות אחד מבני הזוג). בכך חזר משקלו של סקטור זה בקרב המשקיעים אל רמתו הגבוהה בשנות הגאות בשוק הנדל"ן (2010-2009), לאחר ירידה משמעותית במשקלם בשנים לאחר מכן ובפרט לאחר העלאת מס הרכישה ביוני 2015. 

כ-9% ממשקי הבית שרכשו דירה להשקעה בחודש מרץ הועסקו בענף ההיי-טק. בדוח מצוין כי המשמעות לעניין זה היא שחרף רמות השכר הגבוהות במיוחד בענף ההיי-טק, כמו גם ההיקפים הגבוהים של מכירת מניות בידי עובדים, אין אינדיקציות שכסף זה זורם בהכרח בהיקפים משמעותיים לשוק הנדל"ן. 

כ-12% ממשקי הבית שרכשו דירה להשקעה בחודש מרץ לפחות אחד מבני הזוג הועסק במגזר הפיננסי ו-11% מקרב במשקיעים לפחות אחד מבני הזוג מועסק בענפי המסחר.

כמה הם משתכרים?

מניתוח רמות השכר למשק בית לפי מעמד תעסוקתי עולה כי בעלי ההכנסות הגבוהות ביותר הם בעלי החברות, כאשר הכנסתם הממוצעת מעבודה בשנת 2019 עמדה על 129 אלף שקל ברוטו לחודש למשק בית. בענף ההיי-טק רמות השכר למשק בית מגיע לכ-93 אלף שקל ברוטו לחודש והמשקיעים המועסקים בענף המסחר מתאפיינים אף הם בשכר ממוצע למשק בית גבוה של כ-77 אלף שקל. 

מאיזה אזור הם וכמה מרוויחים ביחס למקום המגורים?

בפילוח מחוז המגורים של המשקיעים בחודש מרץ נמצא כי כמחצית (51%) ממשקי הבית שרכשו דירה להשקעה בחודש מרץ מתגוררים במחוזות תל-אביב ומרכז. מחוזות הצפון והדרום מרכזים יחד כחמישית (21%) מסך המשקיעים, בחלוקה דומה. במחוז ירושלים מתגוררים 6% בלבד מהמשקיעים. נמצא עוד כי המשקיעים המתגוררים במחוז המרכז הינם בעלי רמות השכר הגבוהות ביותר (גבוה ב-15% משכרם הממוצע של המשקיעים המתגוררים במחוז ת"א). מנגד, המשקיעים המתגוררים במחוז ירושלים הינם בעלי רמות השכר הממוצע הנמוכות. עם זאת, למרות השכר הנמוכות יחסית של המשקיעים המתגוררים במחוז ירושלים, רמות המחירים של הדירות הנרכשות על ידם גבוהות מאלו של המשקיעים המתגוררים במחוזות חיפה, הצפון והדרום. רמות המחירים של הדירות הנרכשות על-ידי המשקיעים המתגוררים במחוזות ת"א והמרכז גבוהות ביותר ועומדות בממוצע על 1.8 מיליון שקל. 

היכן הם מעדיפים להשקיע?

בפילוח הדירות שרכשו המשקיעים, נמצא כי באזור באר שבע, מהדומיננטיים ביותר ברכישות המשקיעים, כ-56% מהדירות שנרכשו להשקעה היו על-ידי תושבי מחוז הדרום. כ-30% מרכישות אלו היו על-ידי תושבי מחוזות ת"א והמרכז, גבוה משמעותית ממשקלם ברכישת דירות להשקעה באזור חיפה (19% בלבד). תושבי מחוז תל אביב רכשו כ-60% מכלל הדירות להשקעה באזור תל אביב ובת ים.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות