banner
עופר אבן // יחצ
עופר אבן // יחצ

והרי התחזית: מה מצפה לנו בשנת 2019 בשוק הנדל"ן?

בסיומה של שנה עמוסת נתונים סותרים וסימני שאלה על הנעשה בשוק הדיור, הקבלנים, היזמים והזוגות הצעירים מסתכלים בחשש מה אל עבר השנה האזרחית החדשה, עו"ד עופר אבן מסכם לנו את 2018 בטור אישי מרתק

תמונה: עו"ד עופר אבן // יחצ

מאת: עו"ד עופר אבן

נתוני למ"ס, נתוני משרד השיכון, נתוני בנק ישראל, נתוני משרד האוצר, התאחדות הקבלנים, השמאי הממשלתי, איגוד השמאים – כל אחד סיפק לנו השנה כותרת אחרת, מגמות נוגדות, כל אחד מנסה לייצר את הווקטור לתועלות האישיות שלו, לשורת הרווח, לפרימריס הקרובים – את מי בכלל מעניין הציבור את מי מעניינת טובת הכלל.

כל אחד רוצה להיות "הפראבדה", "האמת" ובסוף איבדנו אמונה בכולם.

מחיר למשתכן? ייצרו לנו דירות באוויר במספרים מופרכים? רישוי זמין ומקוון? התור רק גדל.

זוהי הפוליטיקה של כאן ועכשיו ללא תכנון אסטרטגי ארוך טווח, ללא מבוגר אחראי שלוקח פיקוד,  הרגה את התחלות הבניה, את יזמי הנדלן, את חברות השיווק ואת כל משפרי הדיור שמחכים בעיניים כלות שמחירי הדירות יירדו. השנה הזו הראתה לנו ולימדה את רובנו, שכנראה בכלים של פעם בתחום הבנייה, המיסוי, הבטיחות בעבודה, תכנון הקרקעות, הרישוי – לא נצליח לייצר תוצאה שונה, גם אם נמרח את המציאות בצבעים יפים של  fake news.

תחזית 2019 – מ Fake News לניצנים של חדשנות
אתחיל בשאלה המתבקשת – מחירי הדירות יעלו או יירדו – להבנתי התשובה ברורה – שנת בחירות, מחיר למשתכן נכשל, התחלות הבנייה ירדו, הפקקים גדלו וזמן הנסיעה לעבודה גדל, וכולם רוצים לעבור קרוב יותר למקום העבודה, הריבית עולה, לבנקים יש אינטרס למכור עוד כסף ולשמור על מחירי הדירות, הביקושים קשיחים (כולל כמות המתגרשים שמשום מה לא נכנסים לנתוני הלמ"ס) – התשובה להבנתי חד משמעית – מחירי הדירות במדינת ישראל ימשיכו לעלות.

בעניינים אחרים – אני חושב ששנת 2019 בין היתר בגלל התובנה שהמחירים יחזרו לעלות, תסתמן כשנה בה נראה פריצה קדימה בחשיבה חדשנית אשר תקדם את ענף הנדל"ן להיות ענף חדשני ופורץ דרך.

הצורך בבנייה להשכרה ארוכת טווח ופיתוח של מודלים של בנייה שיתופית למגורים, הנם צורך אדיר מצד כל משפרי הדיור והצעירים המחפשים נואשות פתרונות לדיור.

במסגרת זו, רשויות מקומיות ומוסדות תכנון ואולי בעזרת השם גם הממשלה, יבינו כי תכנון ובנייה של דירות קטנות וגם Micro Appartments יכולה להיות הטויסט של 2019.

במקביל עם ההתפתחות הטכנולוגית בתחום הרכבים האוטונומים, ייתכן ונראה שינוי ומחשבות מחדש על בנייה ללא חנייה ושינוי המתווה של הסעת המונים, אשר תוכנן לפני 30 40 שנה לטכנולוגיות של אז.

כן, למרות התקווה לשינוי המתווה של הסעת המונים, אני מניח שנראה לבסוף שינוי והתחלת השפעה של מיקומי רכבת קלה על מחירי השוק של נכסים בסביבה של תחנות ההסעה, כפי שקורה בכל העולם ולא קרה בישראל.

שתהיה לנו שנה אזרחית חדשה טובה בתקווה שקטר הנדל"ן יחזור להוביל את השוק.

הכותב הינו שותף במשרד עורכי הדין הורוביץ, אבן, אוזן ושות'

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות