banner
תמ"א 38 2 | תמ"א 38 2 | חיים מאירוביץ // אלון קירה
חיים מאירוביץ // אלון קירה

חיים מאירוביץ', מנכל מאירוביץ – גלנור מסכם שנה

"ב-2019 המדינה תבין כי על מנת לאושש ולהביא לאיזון בשוק הנדל"ן עליה לשחרר קרקעות לצורך בנייה גם לקהלי יעד נוספים שאינם זכאים – משפרי דיור ומשקיעים"

מאת : חיים מאירוביץ', מנכ"ל מאירוביץ' – גלנור, חבר בוועדה להתחדשות עירונית בהתאחדות בוני הארץ, חבר הנהלה בארגון הקבלנים של מחוז דן.

שנת 2018 מסתיימת במגמה של קיפאון משמעותי במכירות בשוק הנדל"ן ובלבול רב מצד רוכשים ומוכרים כאחד, השואלים: לאן הולך השוק? הבטחות האוצר על ירידה צפויה במחירי הדיור נמשכו גם השנה וגרמו לרוכשים להמתין "על הגדר". במקביל, הביאו ההצהרות לכך שקבלנים הקפיאו יציאת פרויקטים חדשים, לא ניגשו למכרזים ולא התחילו בנייה על קרקעות שברשותם. גם הבחירות המקומיות לא תרמו להתעוררות השוק אלא להיפך הרדימו אותו עוד יותר, כיוון שהיתרים והחלטות בוועדות התכנון המתינו עד לאחריהן.

עם זאת ,מאז חודש אוקטובר האחרון, החלה מגמה שמעידה על התעוררות בשוק הניכרת בעלייה במכירות של דירות כפי שמעידים נתוני הלמ"ס והאוצר. יתכן וזהו אפקט ותוצאה לכך שפרויקט מחיר למשתכן התרחב למשפרי דיור או תולדה של העובדה שזכאים מתפקחים ומבינים שהם לא יכולים לחכות למחיר למשתכן לנצח ומתחילים לחזור לשוק. בכל מקרה המגמה הנ"ל כך אני צופה, תמשיך גם ב 2019 , נראה חזרה של יותר רוכשים פוטנציאליים לרכישה של דירות הלכה למעשה. רכישת דירה בישראל היא עדיין צורך ולא מותרות ופתרונות לשכירות ארוכת טווח הרי לא קיימים.

אני צופה כי ב-2019 המדינה תבין כי על מנת לאושש ולהביא לאיזון בשוק הנדל"ן עליה לשחרר קרקעות לצורך בנייה גם לקהלי יעד נוספים שאינם זכאים – משפרי דיור ומשקיעים למשל. במקביל אני מקווה שהמדינה, באמצעות הרשות להתחדשות עירונית, תיתן רוח גבית ותמיכה לקידום פרויקטים של התחדשות עירונית אשר יגדילו את היצע הדירות ויאזנו את התנודות שאפיינו את מחירי הנדל"ן בשנה החולפת. ישנן אין סוף דרכים "מתגמלות" שרשויות והמדינה יכולות להציע כדי לתמרץ יזמים להגדיל פעילות בהתחדשות עירונית, אחת מהן היא קרקעות משלימות.

המחירים ימשיכו לנוע מעט למעלה מעט למטה אך בתנודות לא גדולות אולם, עליה יכולה להתקיים קרוב לבחירות ארציות אם תתקיימנה השנה כיוון שאנשים יחששו מגזירות כלכליות של "אחרי הבחירות" והתנפלות על דירות אחרי שהאוצר, כפי שצופים, יכריז אחרי הבחירות על סיומה של תקופת תכנית מחיר למשתכן.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות