banner
יפעת גרתי אלון // אופיר הראל
יפעת גרתי אלון // אופיר הראל

אשת השיווק יפעת גרתי אלון: "מצבי החירום חיזקו עוד יותר את שוק הנדל"ן"

המשקיעים חזרו לשוק, הביקושים מטפסים ונראה ששוק הנדל"ן הישראלי צלח את כל המשברים שסיפקה השנה האחרונה. יפעת גרתי אלון, מנכ"לית "פייב סטארס", המתמחה בשיווק פרויקטים למגורים, מנתחת את השנה שחלפה ומעריכה מה עוד צפוי לנו במחצית השנייה של 2021

חמוטל כהן 30.05.2021

שוק הנדל"ן רותח: אחרי שנה לא פשוטה שעברה על מדינת ישראל, אפשר היה לחשוב ששוק הנדל"ן יחווה פגיעה משמעותית. משבר קורונה ומבצע "שומר החומות" הפכו את השנה האחרונה לקשה ומאתגרת במיוחד, אולם נראה כי ההאטה שהחלה בסוף הרבעון הראשון של 2020 השתנתה עד מהרה, וכיום שוק הנדל"ן נמצא ברתיחה. 

לדברי יפעת גרתי אלון, מנכ"לית חברת שיווק הנדל"ן "פייב סטארס": "בחלקה הראשון של שנת 2020 היתה האטה על גבול העצירה בהתחלות הבניה. רשויות מקומיות רבות נסגרו ותהליכי התכנון והרישוי התעכבו. גם המחסור בכח אדם, הרוכשים שנשארו בבית והוצאו לחל"ת, גרמו לבלבול ולרגע נדמה היה כאילו תהיה ירידה דרמטית וברכישת דירות, דבר שייצר מסננת טבעית ובסופו של דבר העצים את הביקושים. כמות הפניות ירדה אבל כמות העסקאות גדלה, השוק והמצב ניפו את כל "מתענייני הסרק" ונשאר לנו לעבוד מול רוכשים רציניים שהפרוטה מצויה בכיסם". 

ואכן, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במחצית הראשונה של 2020 נרשמה ירידה של 41.6% בבנייה למגורים. ירידה מתונה יותר של 27% נרשמה בעסקאות הרכישה בשוק הדיור למגורים, שעמדו ברבעון השני של 2020 על 19.5 אלף עסקאות בלבד, על פי נתוני הכלכלנית הראשית במשרד האוצר.

עם זאת מגמת ההאטה בשוק הנדל"ן לא נמשכה זמן רב וההתאוששות החלה מיד עם סיום הגל הראשון של הקורונה. "הניסיון שצברנו ב- 13 שנות פעילותנו וההכרות המעמיקה עם שוק המגורים, אפשרה לנו לזהות את הכיוון אליו צועד השוק", אומרת גרתי אלון, "בשעה שחברות שיווק פרויקטים פיטרו עובדים וצמצמו את היקף העבודה – אנחנו גייסנו עובדים, כי היה לנו ברור שהולכת להיות שנה של צמיחה בשוק הדיור למגורים.
חשוב לזכור שמדינת ישראל היא מדינה שבה יש ביקוש גבוה מהיצע והמציאות לא תשתנה גם לנוכח משבר עולמי או מקומי, להיפך".  

התהפכות המגמה ניכרת היטב בהיקף מכירת הדירות בשנת 2020. על פי נתוני הלמ"ס, ב-2020 חלה עליה של 14% במכירת דיור, במהלכה נמכרו 38 אלף דירות חדשות לעומת 33 אלף דירות ב-2019 . מגמה זו התחזקה גם ברבעון הראשון של 2021, בו נרשם שיא של כל הזמנים בלקיחת משכנתאות, בהיקף מצטבר של 22.3 מיליארד ₪. 

בחודשים האחרונים המשקיעים חוזרים לשוק, מסבירה גרתי אלון, ומציינת כי: "ישנם שלושה סוגי משקיעים: המשקיעים הקטנים, שהם לרוב אנשים שקיבלו חלק בירושה וסביבה בונים עסקת נדל"ן, שמתאימה לתקציב, לצרכים וליכולות שלהם, וישנם המשקיעים הקלאסיים, שמחפשים הזדמנויות חדשות ובעבורם תקופת משבר מייצרת הזדמנויות. להתעוררות המשקיעים אחראית בין היתר גם הורדת מס הרכישה על הדירה השניה והתנודות בשוק ההון, שהעבירו את השקעותיהם לשוק הדיור, שמתאפיין ביציבות ובצמיחה מתמדת".

עוד מוסיפה גרתי אלון כי: "לצד המשקיעים הישראלים ישנם תושבי חוץ, יהודי התפוצות, שבעיתות משבר מרגישים צורך להעביר את כספם לישראל ולרכוש לעצמם נכסים בה. משבר הקורונה והעובדה שישראל היא מהמדינות הראשונות שיצאו ממנו וגם גל הביקורת העולמית כלפי ישראל, על רקע מבצע "שומר החומות", נתנו דחיפה ליהודים לרכוש נכסים בארץ". 

לצד הקורונה, שליוותה אותנו במשך תקופה ממושכת, גם למבצע "שומר החומות" יש השפעה על השוק, "כ- 60 אחוז מאזרחי ישראל מצאו עצמם תחת מתקפת רקטות כאשר לרובם לא היה ממ"ד או מקלט קרוב", היא מסבירה, "להערכתי, המצב הבטחוני, אירועי מאי 2021  והאיום הממשי על ריכוזי אוכלוסייה אזרחית בכל הארץ, נתנו דחיפה לרבים לחפש דירות חדשות שיש בהן ממ"ד, וכמובן לקדם התחדשות עירונית בנכס שלהם. המציאות הביטחונית חידדה את הצורך במיגון והזכירה לנו עד כמה תמ"א 38 היא תוכנית מצילת חיים. אין לי ספק כי גם במחצית השניה של 2021 נמשיך לראות גידול בביקושים ואני תקווה שגם יפתחו החסמים ברשויות, יותר פרויקטים יתקדמו  לכיוון היתרים, יהיה קיצור הליכים בירוקרטיים ויותר התחלות בניה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות