banner
עמית דובקין // ליאת מנדל
עמית דובקין // ליאת מנדל

הטרגדיה של אילת

אסטרטג הנדל"ן עמית דובקין על מחדל העדר התחדשות עירונית באילת: "ממחיש היטב את הטרגדיה של ממשלות ישראל לדורותיהן, שמחד גיסא היללו את אילת כסמל לעיר נופש בינלאומית אולטימטיבית וגאוות המדינה, ומאידך גיסא הזניחו את העיר הוותיקה ואת תושביה הנאמנים"

תמונה: עמית דובקין // צילום: ליאת מנדל

מאת: עמית דובקין, אסטרטג נדל"ן

הכתבה שפורסמה ב"מגדילים" אמש מאת כרמלה קופר על מחדל העדר התחדשות עירונית באילת, והחמצת קידום אלפי יחידות דיור, הן במסגרת תמא 38 והן  פינוי בינוי, ממחישה היטב את הטרגדיה של ממשלות ישראל לדורותיהן שמחד גיסא היללו את אילת כסמל לעיר נופש בינלאומית אולטימטיבית וגאוות המדינה, ומאידך גיסא הזניחו את העיר הוותיקה ואת תושביה הנאמנים, הסופגים 365 יום בשנה את החום המלהט וצופים בעיניים כלות בתיירים, מישראל ומחו"ל, שנוחתים וממריאים לחלופין מ"גן העדן האבוד".

אילת כראש גשר יבשתי אסטרטגי בין 4 מדינות
אכן כן. מי שמרהיב עוז וחוצה את קו פרשת המים המוביל מרחוב דרבן, היציאה הראשית מאיזור המלונות, (למרגלות שדה התעופה המיתולוגי שיתפנה בקרוב), לעבר שדרות התמרים, עורק החיים הראשי של אילת הוותיקה, חוצה לא רק צומת דרכים סואנת, אלא חוצה גם שני עולמות שונים לחלוטין זה מזה. מחד גיסא מתחם תיירותי  שוקק ומאידך גיסא עיירת פיתוח מדשדשת, המתאפיינת בשיכונים אפרוריים ומרוטים שנבנו בשנות ה-60, ה-70 וה-80 של המאה שעברה, רובם ככולם מתפורר, ללא חן, ללא מרכזי קניות, תרבות ובילוי כהלכתם.

אין זה סוד שאילת מהווה למדינת ישראל הרבה יותר מ"עוד עיר פיתוח". ה-2000 יחידות דיור בהתחדשות עירונית שהוזכרו בכתבה, אינן אך ורק עוד תוספת דירות לבני מקום, זוגות צעירים ומשפרי דיור. אותן אלפי דירות, שישלבו בתוכן שימושים מעורבים חיוניים דוגמת מסחר, תעסוקה, תרבות ובילוי, הן צריכות וחייבות להיות הצהרת כוונות של ממשלת ישראל לחזק את אילת כשער היציאה הדרומי ממדינת ישראל, המהווה גם ראש גשר יבשתי אסטרטגי בין 4 מדינות, ישראל, מצרים, ירדן וערב הסעודית.

תלמדו מהשכנים מירדן- עיר ריביירה אמיתית וחזקה עם עורף מוצק של עיר מתחדשת!
מי שביקר לאחרונה בשכנתנו ממזרח, עקבה הירדנית, וכותב שורות אלה ביקר שם לא אחת, לא יכל שלא לראות את תנופת הפיתוח האדירה שמשקיעה הממלכה ההאשמית בעיר התיירות מספר 1 שלה, וגם הנמל היחידי שלה. אינספור מרכזי תיירות ובתי מלון, מקמפינסקי ועד בכלל, המוני תיירים מהמזרח התיכון ואירופה, וביניהם, כן, כן, גם לא מעט נציגי העם היושב בציון. עקבה הינה זולה בהרבה מאילת, דינמית יותר ומה שלא פחות חשוב, משלבת היטב את מתחמי בתי המלון בעיר עצמה, כולל לא מעט התחדשות עירונית ושימושים מעורבים.

לכן, ועל מנת שאילת תוכל להמשיך ולהמריא כעיר תיירות, ולהתחרות היטב בעקבה, כמו גם בטאבה המצרית ובעתיד אף בחאקל, עיר הגבול הסעודית עם ירדן, שמהתחילה אף היא להראות סימני התפתחות, היא צריכה וחייבת להיות לא רק גושי בטון של בתי מלון עם טיילת עמוסה ברוכלים ובאסטות, אלא עיר ריביירה אמיתית וחזקה עם עורף מוצק של עיר מתחדשת, גדלה ותוססת, המשלבת פינוי בינוי, תמא 38 עם מרכזי קניות, מקומות תעסוקה חדשים, מוסדות ציבור, תרבות ובילוי, כמו כל עיר תיירות אחרת, באירופה, בצפון אמריקה, וכן, גם בירדן שכנתנו ממזרח.

מאז הנסיגה מסיני ועד היום לא פונה הנמל מקו החוף
דוגמא מעניינת להחמצת התחדשות עירונית באילת, מהווה העדר פינוי הנמל הנוכחי מקו החוף הקצר של אילת, כ-12 קילומטרים בלבד המפרידים בין גבול ירדן לגבול מצרים. במשך עשרות שנים, ובמיוחד מאז הנסיגה מחצי האי סיני ב-1982, דובר נכבדות על העתקת הנמל , הממוקם בדיוק באמצע החוף, קוטע לשניים את החוף הצפוני והדרומי, ומפריע מאוד להתפתחות התיירותית שלה וכריית נמל תעלה בלגונה מלאכותית שתוקם ממזרח לעיר, בסמוך לגבול הירדני. לגונה קוטנה אכן הוקמה, אולם היא עומדת משמימה ריקה מאדם, בשומקום בין מתחם המלונות לבין גבול ירדן.

להעניק תמריצים יוצאי דופן הן לעיריה והן ליזמים
נכון, יש באילת גם שכונות חדשות, מטופחות ומתוכננות, אולם הן אינן מהוות תחליף ראוי ל"דאון טאון" עירוני כהלכתו של עיר תיירות מובילה. לכן, דווקא התחדשות העירונית באותם שיכונים הממוקמים בקרבה כה מיידית לאיזור התיירות, ממש בטבור הגיאוגרפי של עיר הנופש הדרומית, היא זו שתייצר את החיברור (סוציאליזציה) בין "אילת של בתי המלון" לבין "אילת, עיירת הפיתוח המדשדשת".

ועל כן, על מנת לדחוף את ההתחדשות העירונית באילת, ולייצר מוטיווציה ומנופים כלכליים, שומה על ממשלת ישראל להעניק תמריצים יוצאי דופן הן לעיריה והן ליזמים, הן במענקי פיתוח, הן בניוד זכויות בנייה ליזמים שירצו לבנות באילת, ויקבלו גם זכויות בנייה בשכונות מועדפות במרכז הארץ (לדוגמא, שכונת התקווה בתל אביב או ג'סי כהן בחולון), כך שיווצר מצב של WIN WIN  , גם הפיכת אילת לעיר תיירות בינלאומית חזקה ומובילה וגם קידום התחדשות עירונית בשכונות שיקום הותיקות במרכז הארץ.

חומר למחשבה למקבלי ההחלטות.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות