banner
צילום: שמוליק דודפור
צילום: שמוליק דודפור

ראש עיריית רמלה מרים את העיר לפסגת ערי העשור הבא

"רמלה תהיה המטרופולין של המרכז", מצהיר ראש העיר רמלה, מיכאל וידל, שמסכם את שנת 2019 ומדבר על פיתוח של שכונות חדשות, לא מספיד את תמ"א 38, מקדם שש תכניות להתחדשות עירונית, מביא בשורה על הסכם גג משודרג, ומרים את רמלה לפסגת ערי ישראל של העשור הבא

צילום: שמוליק דודפור

משהו טוב עובר על רמלה: תנופת הפיתוח שתפסה העיר, הממוקמת בטבורה של המדינה ובסמוך לנמל התעופה בן גוריון, הסמיכות לכבישים המהירים של ישראל, בנייתן של שכונות חדשות עם אלפי יח"ד,  הביקוש ההולך וגובר לדיור בעיר, תכניות הפיתוח לאזורי תעשייה מסחר והייטק במתחם הרג"מ, מימוש התכניות להתחדשות עירונית וחידוש ושדרוג השכונות הוותיקות, הפוטנציאל התיירותי והחלטות הממשלה להעביר את הבקו"ם של ישראל לעיר- הפכו את רמלה לדבר החם הבא בהוויה העירונית בישראל. 

על כל זה מופקד ראש העיר, מיכאל וידל, שסוגר רק שנתיים וחצי בתפקיד, אותו החל ביוני 2017 וכבר התמקם כאחד מראשי הערים הבולטים בארץ. "העיר רמלה נמצאת בתקופת פיתוח אדירה", אומר וידל בראיון ל"מגדילים" לסיכום שנת 2019 ופתיחת העשור הבא, "מספרם ההולך וגדל של התכניות והפרויקטים המתבצעים בימים אלה בעיר ואלו שבקנה, מציבים את רמלה בצמרת הרשויות הצומחות והמבוקשות בישראל".

שתי מערכות בחירות וכשנתיים וחצי מאז נכנסת לתפקידך, מהן התחושות?
"תחושה מדהימה של עשייה בלתי פוסקת למען העיר ותושביה הקרובים לליבי. מדובר בתפקיד קשה ומורכב הדורש חשיבה יצירתית יום יומית סביב השעון, ויחד עם זאת תפקיד מאתגר עם סיפוק אדיר שיוצר ובונה. עם כניסתי לתפקיד הצהרתי שאהיה ראש עיר של כלל תושבי רמלה, תוך שירות הציבור בנאמנות ובשקיפות הראויה. אני מאמין גדול ברמלה ותושביה, להם מגיע הטוב ביותר. כמי שגדל בבית פתוח פלורליסטי חם ואוהב, כמי שגדל בתנועת הליכוד, אני גאה בפעילותי ופעילות חבריי להנהלת העירייה. יחד עם זאת, צריך לומר ביושר, עומדים בפנינו אתגרים רבים ומורכבים שיש בהם כדי להשפיע על עתידה של העיר. אני נחוש לממשם. אני נחוש ומאמין, כי נצעיד את רמלה לפיתוח תנופה והצלחה, די לראות את מבול המנופים שצצים בכל פינה בשטחי העיר כדי להבין שמשהו טוב קורה כאן". 

"כל הנכנס בשערי העיר רמלה יכול בוודאי לראות את מבול המנופים וכלי העפר הכבדים הפרוסים בכניסות לעיר"

צילום: שמוליק דודפור
צילום: שמוליק דודפור

האם זה נכון שמיליארד שקלים מושקעים בתשתיות תחבורה בעיר?
"בהחלט, ואפילו יותר. כל הנכנס בשערי העיר רמלה יכול בוודאי לראות את מבול המנופים וכלי העפר הכבדים הפרוסים בכניסות לעיר. סוד גלוי הוא שרמלה עוברת בימים אלה מהפכה של ממש בכל תשתיות התחבורה. למעלה ממיליארד שקלים משקיעה הממשלה- באמצעות משרד התחבורה בשדרוג פיתוח ובניית תשתיות תחבורה בעיר. 

בימים אלה מתבצעים בעיר מספר פרויקטים ענקיים שהשלמתם תניב לרמלה תושביה וכל הבאים בשעריה, רווחה ושיפור באיכות החיים. 

אחד הפרויקטים המשמעותיים היא התכנית "מהיר לעיר", המהווה פתרון בר קיימא לקידום והעדפה לעידוד ושימוש בתחבורה ציבורית. הפרויקט הייחודי שהחל על ציר הרצל והרחובות הסמוכים לו, יניב צמצום בגודש הנוסעים, יביא לשיפור הנגישות לשכבות חלשות, יצמצם את החשיפה לזיהום אוויר ורעש, יביא לשיפור הנגישות למוקדי המשיכה במרכז רמלה ויחזק את המרחב העירוני להולכי רגל, רוכבי אופניים ונוסעי תחבורה ציבורית וזאת על חשבון נתיבים לרכב פרטי.  פרויקט זה מהווה בשורה חשובה לתושבי העיר הזקוקים ומשתמשים בתחבורה ציבורית.

פרויקט נוסף שנמצא בשלבים מתקדמים ביותר הוא  בנייתו של כביש 200 שלב א', כביש עוקף רמלה המהווה ציר תחבורתי חשוב ומרכזי לעיר המהווה תנאי למימוש תכנית הבינוי של כ-4,000 יח"ד בשכונת "נאות שמיר" שנמצאת בשלבי בנייה מתקדמים. כביש 200  מתחבר במחלף בחלקו הדרומי עם כביש 431 ובחלקו הצפוני לכביש 44 בכניסה הצפונית הראשית לעיר. הכביש יהווה כניסה ויציאה נוספת לעיר ממערב ויתחבר להמשך רחוב הזית שישחרר עומסי תנועה בכניסות וביציאות מהעיר. 

דוגמא נוספת היא התכנית לבנייתו של מחלפון קלאוזנר המחבר בין קריית האומנים למרכז העיר,  באמצעות הפרדה תת קרקעית בין כביש 40 לרחוב קלאוזנר. לפרויקט מחלפון קלאוזנר יתרונות רבים, שיניבו שדרוג משמעותי באיכות חיי תושבי קריית האומנים בפרט והעיר בכלל. המחלף שייבנה ע"י חברת נתיבי ישראל, יעניק לתושבי קריית האומנים ולכלל תושבי העיר חיבור ישיר למרכז העיר, ישדרג את תשתיות הבטיחות לנהגים והולכי הרגל ויבטל את הצורך לחצייה מסוכנת של כביש 40". 

צילום: שמוליק דודפור
צילום: שמוליק דודפור

יש תכניות להקים שכונות חדשות?
"בנייתה של שכונת נאות שמיר במערב רמלה עם מאות יח"ד נמצאת בעיצומה. סה"כ מדובר כ-4000 יח"ד, המתוכננות להיבנות בשכונה החדשה. התכנית כוללת תמהיל דירות מגוון: כ- 760  יחידות דיור קטנות לזוגות צעירי, כ- 200 יחידות לדיור מוגן, דירות 4-5 חדרים, דירות גן, דירות גג ועוד. מדובר במתחם בעל אופי אורבאני מודרני ומוקפד מדהים ביופיו, המשלים וממשיך את הרצף העירוני של השכונות הוותיקות הבנויות, עד לגבולה המערבי של העיר. המתחם כולל שימושים מעורבים של מסחר ותעסוקה לאורך השדרה הראשית, מערך רחובות עם מדרכות רחבות, שבילי אופניים, נטיעות עצים, ריהוט רחוב, תחבורה ציבורית, מבני ציבור, מוסדות חינוך וקהילה: בתי ספר, גנ"י, מתנ"ס, מתחמי ספורט, ריאות ירוקות, פארק גדול ועוד, שישרתו הן את השכונה החדשה והן את תושבי השכונות הסמוכות והעיר.

פרויקט נוסף הוא שכונת נאות פרס (מכבי) שנמצא בשלבי תכנון ואישור מתקדמים עם 1200 יח"ד. מדובר בשטח של מה שהיה מגרש כדורגל בכניסה הראשית לעיר מכיוון ת"א מצפון לרחוב החשמונאים. יש להדגיש, כי בהתאם למכרז שפורסם ייעוד המתחמים הינו לבנייה רוויה למגורים והוא מיועד ליזמים/קבלנים וחברות בלבד". 

האם אתה מאמין בהתחדשות עירונית ככלי לקידום שכונות ותיקות?
"עם כניסתי לתפקיד הצהרתי על שינוי עקרונות ההתחדשות העירונית, לפיהם בין היתר, יצומצם גובהם של המבנים המשודרגים בהליך ההתחדשות. במסגרת זו עברו תהליכים שונים, במסגרתם נלמדו ושונו העקרונות בהם האמינה המערכת העירונית, אנשי המקצועי וועדות התכנון והבנייה. כמו כן, הוצגה תכנית מתאר עדכנית להתחדשות עירונית ברמלה המקודמת בשיתוף הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית של משרד הבינוי והשיכון.                                                                                           במהלך השנה שחלפה הקמתי, בשיתוף הרשות בראשות חיים אביטן את המנהלת להתחדשות עירונית של רמלה. בראש המנהלת עומד עו"ד גיל פכט. המנהלת החלה את עבודתה בחודש מאי 2019 ומקדמת בימים אלו את התכניות להתחדשות עירונית בעיר, בשיתוף הדוק עם אגף ההנדסה".

"אני מאמין שאכן התכנית להתחדשות עירונית יהפכו למציאות. נכון  לימים אלה ממש, מקודמות בעיר 6 תכניות גדולות להתחדשות עירונית"

מה קצב התקדמות מימוש התכניות להתחדשות עירונית?
"אני מאמין שאכן התכנית להתחדשות עירונית יהפכו למציאות. נכון  לימים אלה ממש, מקודמות בעיר 6 תכניות גדולות להתחדשות עירונית על ידי יזמים שונים ו-2 תכניות מקודמות במסלול רשויות, כלומר העירייה מקדמת בשיתוף עם התושבים את המתחם ולאחר מכן התושבים בוחרים יזם לביצוע. מדובר על תכניות של אלפי יחידות דיור שיעשו שינוי אדיר בעיר. המנהלת צופה שלאחר אישור התכניות הראשונות מתחמים רבים אחרים יכנסו לתהליכי עבודה. רמלה הולכת לשנות את פניה, בתי התושבים והמרחבים הציבוריים הסמוכים להם ישודרגו, יעלו את ערך הדירות שיזכו למיגון ותוספות ויתרמו תרומה חשובה לשדרוג איכות החיים.

בנוסף, הרשות מקדמת בשיתוף עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מספר מתחמים לותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור). מתחמים שיכנסו לותמ"ל יזכו להליך תכנוני שיקצר את משך הזמן התכנוני. במקביל לעבודה התכנונית, תחל בקרוב המנהלת לבצע עבודה חברתית בשכונות, במטרה לסייע לתושבים בכל הליכי ההתחדשות העירונית – החל מתהליכי בניית נציגויות, כנסי דיירים, פרסום מאגר עורכי דין שממנו התושבים יוכלו לבחור עורכי דין שייצגו אותם בפרויקט, שיתוף ציבור ותוך שמירה על האינטרסים של התושבים ושל העירייה כך שרמלה תוכל לענות לצרכים הציבוריים של תושביה גם שנים רבות קדימה. המנהלת להתחדשות עירונית זמינה לכל התושבים וניתן להגיע לקבל מידע ולהתייעץ בתיאום מראש". 

צילום: שמוליק דודפור
צילום: שמוליק דודפור

מה עמדתך על ההחלטה לגנוז את תמ"א 38?
"אני שומע את הקולות על חיסול תמ"א 38,  ברמלה התכנית עובדת במספר מצומצם של מיזמים. אני מאמין שניתן לעבוד במתכונת זו, אך באופן מצומצם ביותר ורק במקומות בהם לא תתקיים ההתחדשות העירונית". 

קבועי הזמן הארוכים גורמים לתושבים לחשוב שמימוש התכנית רחוק, האומנם?
"אני בהחלט יכול להבין את התושבים. אכן קבועי הזמן ארוכים מאוד ואנו עושים ככל שאנו יכולים לקצרם כדי שההתחדשות העירונית תהפוך לעובדה בעיר ואני מאמין בכל ליבי שזה יתממש במשמרת שלי. באשר לשדרוג התכנית להתחדשות עירונית, סוכם עם שר האוצר שרמלה תזכה לקרקעות משלימות, מה שיסיר חסמים ויאפשר הלכה למעשה את זירוז התהליך למימוש התכנית להתחדשות עירונית בעיר". 

"הסכם הגג עם רמלה ישודרג! המשמעות לשדרוג ההסכם, היא תקצוב נוסף של מיליוני שקלים שיוזרמו לעיר עבור פיתוח תשתיות ובניית מוסדות חינוך, תנאים שלא היו קיימים בהסכם המקורי"

האם אתה מקדם הסכם גג לעיר?
"בוודאי והרבה. לפני מספר חודשים נפגשתי עם שר האוצר משה כחלון ויו״ר רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון במטרה לשדרג ולהרחיב את הסכמי הגג והתכנית להתחדשות עירונית.  ויש לנו בשורות חשובות בנושא. בכל הקשור להסכם הגג, הרי שמדובר בתיקון של עוול גדול. הסכם הגג עם רמלה ישודרג. המשמעות לשדרוג ההסכם, היא תקצוב נוסף של מיליוני שקלים שיוזרמו לעיר עבור פיתוח תשתיות ובניית מוסדות חינוך, תנאים שלא היו קיימים בהסכם המקורי, זהו רווח והישג שתושבי העיר ייהנו ממנו בעתיד.

זהו הישג חשוב כיוון שכאשר בחנתי את ההסכם המקורי אל מול תנאי ההסכם ומה שערים אחרות כמו ראשל"צ, אשדוד ולוד השכנה קיבלו, גיליתי פערים משמעותיים שהרעו את תנאי ההסכם עם רמלה. הבדיקה חשפה כשלים שפגעו בתקצוב של מיליוני שקלים ביחס להסכמים דומים בערים שכנות. את העוול הזה דרשנו לתקן וקיבלנו את מה שמגיע לתושבי העיר".

היכן עומד פרויקט מעבר הבקו"ם לעיר?
"הבקו"ם הוא פרויקט ענק המהווה לדעתי מנוף כלכלי אדיר לעיר.  כ-15,000 איש צפויים לפקוד את העיר מדי יום, אם לוקחים בחשבון גם את הורי המלווים של המתגייסים. מתחם הבקו"ם יתפרס על שטח של  363 דונם שיכלול לשכת גיוס, מרכז רפואי ומעבדות. מדובר במבצע שלם שזכה לכינוי "אופק רחב", ושמנוהל ע"י תת אלוף שפרש מצה"ל ושמכיר היטב את הצרכים לפרויקט האדיר הזה. סיפור מעבר הבקו"ם לרמלה הוא לא עניין טריוויאלי, שותפים בו הצבא, שממן את המעבר והוועדה המקומית של רמלה. הכל חייב להיות מתואם באופן מלא וכך זה מתנהל בפועל. כולם נרתמים להצלחת הפרויקט". 

האם יש לך תכניות לפיתוח  אזורי מסחר ותעשייה?
"חלק מתהליכי הפיתוח של העיר הם כמובן הקמת פארק התעשייה רג"מ,   רמלה- גזר-מודיעין, מזרחית לאזור תעשייה נשר על כפר שמואל לכיוון שמשון. מדובר בפארק תעשייה שיתפרס על 3,000 דונם. בקרוב יתפרסם מכרז על תשתיות בהיקף של מאות מיליוני שקלים. בימים אלו מוקמת מנהלת שתוציא את המכרזים. כ-1,200 דונם מתוך הפארק יהיו שייכים לרכבת ישראל והשאר מיועד לתעשייה מתקדמת, בין השאר הייטק ועוד. אחד הרעיונות שעלו הוא לבנות באזור גם דיוטי פרי, שיספק את הטסים לחול בימים העמוסים של הקיץ בהם הדיוטי פרי נמצא בתפוסה מלאה. כעת הדבר נמצא ברמת רעיון בלבד".  

לאורך כל הריאיון מדגיש וידל, את היתרון של רמלה במיקום שלה מבחינת תחבורה: "אין בישראל מקום שיושב על 6 צירי תנועה מרכזיים. רמלה ממוקמת ממש  בטבורה של מדינת ישראל, על צירי תנועה וכבישים מרכזיים כמו: כביש 1, כביש 6, כביש 431, כביש 40, כביש 44 ולאחר בניית כביש 200 יהיה לה 5 יציאות ל-431. תחנות רכבת ועוד".

על מצבה הכלכלי של העיר, הוא אומר: "רק לפי מספר חודשיים זכה המערך הפיננסי העירוני להישג מדהים, כאשר חברת דירוג האשראי  S&P אישרה לראשונה העלאה מרשימה לחברה למימון רמלה 2005 לדירוג הגבוה טריפל ,AAA תחזית יציבה, על סמך שיפור באיכות האשראי של עיריית רמלה. כמו כן נקבע, כי חלק מסיכוני האשראי הקשורים לעירייה פחתו וכי המאפיינים שלה משתווים לרשויות מקומיות בעולם המדורגות בדירוג מקביל טריפלAAA   . לא סתם קבעו מה שקבעו לראשונה האנליסטים של חברת דירוג האשראי. זוהי הבעת אמון מוחלטת במערך והניהול הפיננסי העירוני. הדירוג הגבוה מעיד על יציבותה הכלכלית של העירייה ועל פעולותיה ועשייתה למען פיתוח ושדרוג חיי התושבים. הממשלה מאמינה ברמלה ומשקיעה בעיר סכומי עתק. אנחנו נמשיך לחזק את המערך הפיננסי העירוני ופיתוחה של רמלה. יחד עם זאת ישנם בפנינו אתגרים פיננסיים רבים ומורכבים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות