banner
גרא קאושנסקי משנה למנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ // צילום: פז בר
גרא קאושנסקי משנה למנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ // צילום: פז בר

התאחדות בוני הארץ פותחת חזית עם הסינים

"במדינות אחרות בעולם כבר החלו להגביל את החדירה של החברות בשליטת הממשל הסיני  למשק המקומי"

תמונה: גרא קאושנסקי סמנכל תשתיות ובניה חוזית בהתאחדות בוני הארץ // צילום: פז בר

התאחדות בוני הארץ פנתה לאחרונה אל מיכל הלפרין, הממונה על הגבלים עסקיים, המשמשת גם כיושבת ראש הוועדה לצמצום הריכוזיות, בבקשה לכלול את החברות שבשליטת הממשל הסיני ברשימת הגורמים הריכוזיים בישראל, על מנת לאפשר בחינה של פעילותן במשק הישראלי ולבדוק שהן "לא משתלטות על נכסים ציבוריים בישראל מבלי שאף גוף לא בוחן את מידת החדירה שלהם לשוק", כדברי ההתאחדות.

גרא קאושנסקי, סמנכ"ל תשתיות ובניה חוזית בהתאחדות בוני הארץ כתב בפנייתו להלפרין כי לחברות בשליטת ממשלת סין יש כיום פעילות נרחבת בישראל. קואשנסקי מביא רשימה של פרויקטים מרכזיים במשק שהועברו לידיים סיניות. לדבריו: "חברת China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) זכתה במכרזים לכריית מנהרות גילון, כריית מנהרות הכרמל, וחפירת הקטע המזרחי בקו האדום של הרכבת הקלה בת"א, היא אף ניגשה לבדה למכרז להקמה והפעלה של כביש 16. חברתChina Harbour Engineering Company Ltd זכתה במכרז להקמה של נמל הדרום ליד אשדוד. חברת Shanghai International Port זכתה במכרז הפעלה של נמל המפרץ המוקם בימים אלו ליד חיפה. חברת China Railway Tunnel Group (CRTG) זכתה במכרז להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. לאלה מצטרפת חברת China CNR שזכתה במכרז לאספקת קרונות לקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב וחברת  ChemChinaשמחזיקה בשליטה באדמה פתרונות לחקלאות (מכתשים אגן לשעבר)".

קאושנסקי: "מדובר ברשימה חלקית שמספיקה ללמד על מפת האינטרסים הנרחבת של הממשל הסיני בישראל באמצעות חברות הנשלטות והמוכוונות על ידו. לכך יש להוסיף כי סין היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם במונחי תוצר מקומי גולמי והיא ארץ מקור משמעותית ליבוא סחורות לישראל. לפי נתוני הלמ"ס בשנת 2016 היקף היבוא מסין עמד על 7.9 מיליארד דולר והיווה 13.5% מכלל היבוא לישראל. כמו כן ,סין היא חברה במועצת הביטחון של האו"ם וגורם משמעותי בזירה הבינלאומית.

"פעילותן של חברות שבשליטת הממשל הסיני משרתת אסטרטגיה מדינית ארוכת טווח ואינטרסים כלכליים רחבי היקף של הממשל הסיני,  ולפיכך היא לא מושתת בהכרח על שיקולים כלכליים, לכן יש לחברות הסיניות  יתרון לא הוגן על פני חברות מקומיות אשר מתמחרות את הצעותיהן על בסיס שיקולים כלכליים. זה פוגע בתחרות ופוגע בתעשייה המקומית שכן החברות הסיניות פועלות במידה רבה באמצעות עובדים המובאים על ידן מסין ולא באמצעות עובדים מקומיים. הפגיעה התעסוקתית הנגרמת כתוצאה מכך בולטת במיוחד בענף התשתיות, ענף המספק תעסוקה בשכר גבוה ומייצר מקומות עבודה למהנדסים, הנדסאים,  מנהלי עבודה ופועלים ומהווה מקור הכנסה לתעשייה המקומית. כל אלה יוצרים חשש לפגיעה בטווח ארוך בכלכלה הישראלית.

"במדינות אחרות בעולם כבר החלו להגביל את החדירה של החברות בשליטת הממשל הסיני  למשק המקומי, בעיקר בכל הנוגע לתחומי התשתיות. מתפקידה של ממשלת ישראל להתחיל ולהתמודד עם התופעה ולהבטיח  את האינטרסים הכלכליים של מדינת ישראל והציבור בישראל".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות