banner
חיים מסילתי // דנה קופל
חיים מסילתי // דנה קופל

האם הביקוש לדירות 4 חדרים נמצא במגמת ירידה?

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי, אשר ניתח את נתוני מחצית השנה: "מצד אחד יותר דירות גדולות החלו להיבנות בערים פריפריאליות ומצד שני, יותר דירות קטנות החלו להיבנות בת"א ובמחוז המרכז"

"מסתמנת ירידה בבנייה של דירות 4 חדרים בישראל, הדירות המבוקשות ביותר למגורים מזה שנים רבות, ומנגד עלייה בבנייה של דירות גדולות יותר בנות 5-6 חדרים ויותר וגם בדירות קטנות יותר בנות 3 חדרים", כך לדברי לשכת שמאי המקרקעין, שערכה ניתוח נתוני התחלות הבנייה של הלמ"ס למחצית הראשונה של שנת 2021. 

עוד על פי הניתוח, שיעור הדירות החדשות בנות 4 חדרים שהחלו להיבנות עמד על 37.8% מכלל התחלות הבנייה בתקופה זו, ירידה לעומת שיעור של 44.6% בשנת 2020 ולעומת שיעור ממוצע של כ-40% מאז שנת 1995 ועד היום. במונחים מספריים, מסבירים בלשכה, "בשני הרבעונים הראשונים של השנה החלו להיבנות פחות מ-10,000 דירות 4 חדרים ואם המגמה תימשך כך עד סוף השנה, תירשם ירידה של כמעט 20% לעומת השנה הקודמת שבה נרשמו יותר מ-24 אלף התחלות בנייה של דירות 4 חדרים".  

לעומת זאת, בהסתמך על הנתונים שמציגה הלשכה, שיעור התחלות הבנייה של דירות 3 חדרים זינק במחצית לכ-16% משיעור של 11% בשנת 2020 ובהשוואה לשיעור ממוצע של כ-10% בשני העשורים האחרונים. החלו להיבנות כ-4,100 דירות 3 חדרים, לעומת 6,150 בכל שנת 2020 – "עלייה של 33% אם אותו קצב יימשך עד סוף השנה", כך על פי הניתוח. 

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי, מציין כי: "מגמת התחלות הבנייה בנתוני המחצית הראשונה משקפת בעיקר את התמורות שהביאה הקורונה על שוק הדיור. מצד אחד יותר דירות גדולות החלו להיבנות ככל הנראה בערים פריפריאליות משום שמשפרי דיור החלו מאז הקורונה לחפש מרחבי מחיה גדולים יותר בדירה שלהם שיתאימו לשהייה ממושכת בבית. מצד שני, יותר דירות קטנות בנות 3 חדרים החלו להיבנות, לרוב בת"א ובמחוז המרכז, וזה משקף את עליית משקלם של המשקיעים בשוק הדיור בשנה האחרונה".

עוד הוא אומר כי גם התחלות הבנייה של הדירות הגדולות יותר בנות 5-6 חדרים רשמו עלייה במחצית הראשונה, כאשר שיעור הדירות בנות 6 חדרים עלה מ-16% ל-17% ושל 5 חדרים מ-21% ל-23%. כ-6000 דירות 5 חדרים החלו להיבנות וכ-4500 דירות 6 חדרים – עליות של 5% ו-3% "בהתאמה אם הקצב יימשך כך בשני הרבעונים הבאים", כך לדבריו. 

"יש להגדיל אף יותר את שיעורן של הדירות הקטנות בשוק משום שהן מהוות פתרון דיור שמשרת מגוון אוכלוסיות רחב", אומר שמעון ג'יני, מנכ"ל חברת גולדן ארט, בעקבות נתוני הלשכה, "החל מרווקים, זוגות צעירים, משפחות חד הוריות, גרושים, ועד למבוגרים שמחפשים פתרונות איכותיים שחסרים בשוק בגדלים אלו, במיוחד במרכזי ערים ובקרבה לאזורי אקדמיה, תעסוקה ובילוי".

סופי סרוגו יוכלמן, מנכ"לית משותפת בחברת סרוגו, מוסיפה כי: "היום רוכשים מחפשים דירות מרווחות יותר. הקורונה גרמה לשינוי בהעדפות המגורים של הרוכשים, והם מבקשים כיום דירות עם חללים גדולים וכן חלל לטובת פינת עבודה. להערכתי זו אינה תופעה חולפת, והביקושים לדירות גדולות ומרווחות יימשכו, ואף ישפיעו על תכנון של פרויקטים עתידיים שיכללו יותר דירות גדולות".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות